Komunikace manažerů s problémovými zaměstnanci
Název práce v češtině: | Komunikace manažerů s problémovými zaměstnanci |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Communication of Managers with Problematic Employees |
Klíčová slova: | manažerská komunikace|efektivní komunikace|problémoví zaměstnanci|psychické onemocnění|komunikační techniky|pracovní výkon|pracovní prostředí|vztahy na pracovišti|pracovní kolektiv |
Klíčová slova anglicky: | managerial communication|problem employees|mental illness|communication techniques|work performance|work environment|relationships at workplace|work team |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Jan Gruber, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 25.02.2022 |
Datum zadání: | 25.02.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.05.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2023 10:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Alexandra Fonville, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce bude pojednávat o komunikaci manažerů s problémovými zaměstnanci. Za problémové zaměstnance nebudou považováni jen jedinci, kterým přísluší diagnostické kategorie určité duševní poruchy, ale budou zahrnuti také ti, kteří se podílí na škodlivém pracovním prostředí a nedostatečném pracovním výkonu. Velkou inspirací k diplomové práci budou myšlenky klinického a forenzního psychologa Laurence Millera, který se zabýval komunikací a fungováním problémových zaměstnanců v organizaci. Cílem diplomové práce je identifikace typů problémových zaměstnanců a identifikace efektivní komunikace manažerů s nimi. Nejprve se práce bude věnovat manažerské komunikaci a poté problémovým zaměstnancům, se zaměřením na vztahy na pracovišti a efektivní komunikaci. Dále se práce bude věnovat vybraným problémovým zaměstnancům a efektivní komunikaci s nimi. Cílem empirického šetření bude zjištění komunikačních technik manažerů se zaměstnanci, které manažeři vnímají jako problémové, a jejich identifikace v organizaci zajišťující městskou hromadnou dopravu. V případě dané organizace je předpokládán vyšší výskyt patologií a nežádoucího chování, jelikož se jedná o prostředí se specifickou kulturou organizace. Kvalitativní empirické šetření bude realizováno metodou rozhovoru. Sběr dat bude proveden na základě rozhovorů s osmi manažery, kteří budou doporučeni personálním oddělením z různých oddělení organizace zajišťující městskou hromadnou dopravu. Zkoumaná organizace se svou velikostí řadí k velkým organizacím nad tisíc zaměstnanců. Předběžná struktura práce: 1 Manažerská komunikace 1.1 Osobnostní profil manažera 1.2 Komunikační kompetence manažera 2 Problémoví zaměstnanci 2.1 Vztahy na pracovišti a efektivní komunikace 2.1.1 Konflikty na pracovišti a efektivní komunikace k jejich zvládání 2.1.2 Stres v organizaci a efektivní komunikace k jeho zvládání 2.2 Faktory ovlivňující vnímání zaměstnanců jako problémových 2.3 Normalita a abnormalita 2.4 Osobnost a psychopatologie 2.5 Efektivní komunikace se zaměstnanci s duševními poruchami a poruchami chování 2.5.1 Afektivní poruchy – poruchy nálady a efektivní komunikace 2.5.2 Schizofrenie, poruchy schizotypální a poruchy s bludy a efektivní komunikace 2.5.3 Neurotické a stresové poruchy a efektivní komunikace 2.5.4 Nutkavé a impulzivní poruchy a efektivní komunikace 2.5.5 Disociální porucha osobnosti a efektivní komunikace 2.5.6 Pasivně agresivní porucha osobnosti a narcistická porucha osobnosti a efektivní komunikace 2.6 Zneužívání alkoholu a drog na pracovišti a efektivní komunikace 2.7 Negativní chování a nedostatečný pracovní výkon a efektivní komunikace 3 Empirické šetření – Zjištění komunikačních technik manažerů s problémovými zaměstnanci a jejich identifikace v organizaci zajišťující městskou hromadnou dopravu |
Seznam odborné literatury |
ARMSTRONG, Michael a Stephen TAYLOR. Řízení lidských zdrojů [online]. Praha: Grada, 2015 [vid. 2022-08-16]. ISBN 978-80-247-5258-7. Dostupné z:https://www.bookport.cz/kniha/rizeni-lidskych-zdroju-1203/ BLAŽEK, Ladislav. Management. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4429-2. ČEŠKOVÁ, Eva, Mojmír SVOBODA a Hana KUČEROVÁ. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0216-5. FEHLAU, Eberhard G. Konflikty v práci. Jak se vypořádat s konfliktními situacemi. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0533-8. GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence [online]. Praha: Metafora, 2011 [vid. 2022-08-15]. ISBN978-80-7359-334-6. Dostupné z:https://www.bookport.cz/kniha/emocni-inteligence-4709/ GREENSTONE, James L. Negotiating with the psychopathic hostage taker. Psychopathy and criminal behavior: current trends and challenges. In: MARQUES, Paulo, Mauro PAULINO and Laura ALHO, eds. Psychopathy and criminal behavior: Current Trends and Challenges. London; San Diego: Elsevier Science & Technology, 2022, 207–218. ISBN 978-0-1281-1419-3. KROUPOVÁ, Kateřina. Slovník speciálně pedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-642-X. LACKEY, Shonda. Toxicity in the Workplace: Coping with Difficult People on the Job Kindle Edition [online]. New York City: Rockridge Press, 2020 [vid. 2022-09-19]. ISBN 978-16-461-1463-4. Dostupné z: https://www.amazon.com/gp/product/B0876CNWW1/ref=kinw_myk_ro_title LILEY, Roy. Dealing with Difficult People [online]. London: Kogan Page, 2019 [vid. 2022-09-19]. ISBN 978-07-494-9879-5. Dostupné z:https://2masteritezproxy.skillport.com/skillportfe/assetSummaryPage.action?assetid=RW$37552:_ss_book:145397#summary/BOOKS/RW$37552:_ss_book:145397 LODHA, Pragya and Avinash DE SOUSA. Schizophrenia and the Workplace. Indian Journal of Mental health [online]. 2019, 6(1), s. 1–4 [vid. 2022-08-16]. ISSN 2394-6652. Dostupné z:http://indianmentalhealth.com/pdf/2019/vol6-issue1/EDITORIAL%20AVINASH%20LODHA.pdf LOJDA, Jan. Manažerské dovednosti. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3902-1. MAXWELL, John C. and Stephen R. COVEY. The 21 irrefutable laws of leadership: follow them and people will follow you. Nashville: Thomas Nelson, 2009. ISBN 978-1-4185-2615-3. MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační́ dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2339-6. OREL, Miroslav. Psychopatologie. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2529-6. MILLER, Laurence. Jak zvládat a řídit problémové zaměstnance. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2904-6. TRINKA, Jim. What's a manager to do? Industrial and commercial training. Webharvest.gov [online]. 24. 7. 2005 [vid. 2022-05-05]. Dostupné zhttps://webharvest.gov/peth04/20041015014216/http://www.fcg.gov/pdfs/whats-a-manager-to-do.pdf VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské́ komunikace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2. VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální Psychologie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8. |