Význam a metody rozvoje řečových dovedností u předškolních dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
Název práce v češtině: | Význam a metody rozvoje řečových dovedností u předškolních dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The importance and methods of developing speech skills in preschool children from socially disadvantaged backgrounds |
Klíčová slova: | Řečový vývoj|sociální znevýhodnění|rozvoj řeči|řeč v předškolním období|kulturně nezatížené vzdělávací metody|Grunnlaget |
Klíčová slova anglicky: | Speech Development|Social Disadvantage|Improving Speech|Speech in Preschool Children|Culture-free Education|Grunnlaget |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 24.02.2022 |
Datum zadání: | 24.02.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.04.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 01.09.2022 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Ondřej Pešout, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je poskytnout souhrnný přehled současných poznatků v oblasti vývoje řečových dovedností u dětí předškolního věku, význam podnětného a stabilního prostředí pro učení se a růst a konečně metody práce a rozvoje dětí, které přichází do kolektivů předškolních tříd z prostředí, které jim takto vyhovující zázemí neposkytuje. V literárně přehledové části uvedu vývojové mechanismy a souvislosti rozvoje řečových dovedností dítěte, vývojové milníky a specifiky řeči u dětí vyrůstajících v sociálně znevýhodněném prostředí. Budu se zabývat metodami, které se zaměřují na rozvoj řeči i myšlení a nejsou socio-kulturně zatížené. V rámci návrhu výzkumu vyberu vhodnou metodu práce s dětmi v rámci předškolního vzdělávání vzhledem k možnostem rozvoje řeči. K vyhodnocení efektu užívání metody navrhnu využití některého z diagnostických testů pro posouzení jazykových schopností a dovedností dítěte předškolního věku. Význam práce pro praxi je ve zpřehlednění teoretického pozadí rozvoje řeči u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a ve zhodnocení metod, které se v praxi užívají pro práci s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí u nás i v zahraničí. |
Seznam odborné literatury |
Bednářová, J., Šmardová, V., & Šmarda, R. (2015). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let (2. vydání). Edika. Kutálková, D. (2009). Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence (Páté, přepracované vydání). Galén. Law, J., Charlton, J., Dockrell, J., Gascoigne, M., McKean, C., & Theakston, A. (2017). Early Language Development: Needs, provision and intervention for pre-school children from socio-economically disadvantaged backgrounds. London Education Endowment Foundation. Law, J., Mensah, F., Westrupp, E., & Reilly, S. (2015) Social disadvantage and early language delay, Centre of Research Excellence in Child Language, Policy Brief 1. Malhi, P., Sidhu, M. & Bharti, B. (2014). Early Stimulation and Language Development of Economically Disadvantaged Young Children. Indian J Pediatr 81, 333–338. https://doi.org/10.1007/s12098-013-1154-0 Smolík, F., & Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Grada. |