Performativní aspekty Pasionálu abatyše Kunhuty
Název práce v češtině: | Performativní aspekty Pasionálu abatyše Kunhuty |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Performative Aspects of Passional of Abbess Kunigunde |
Klíčová slova: | performativita|Pasionál abatyše Kunhuty|rukopis|afektivní zbožnost|Kristova nevěsta |
Klíčová slova anglicky: | performativity|Passional of Abbes Kunigunde|manuscript|affective devotion|bride of Christ |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra divadelní vědy (21-KDV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Alena Sarkissian, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 24.02.2022 |
Datum zadání: | 24.02.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.02.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 30.01.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.01.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 30.01.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Tomáš Weissar |
Zásady pro vypracování |
Tato práce si klade za cíl prozkoumat performativní aspekty středověkého rukopisu Pasionál abatyše Kunhuty ze 14. století, jenž byl zhotoven pro Přemyslovnu Kunhutu, abatyši svatojiřského konventu v Praze. Pasionál abatyše Kunhuty patří do okruhu devocionálních textů, jež svého čtenáře stimulují, jak kultivovat soucit k trpícímu člověku a instruují jej, jak si představovat sebe sama přítomného ve scénách Kristova utrpení, což má za následek prohloubení oddanosti ke Kristu. V kontextu práce bude klíčové prozkoumat, jakým způsobem mohl být Pasionál performován a jaké performativní aspekty mohlo mít používání rukopisu jako součást afektivní devoce. Další uvažování bude směřovat k potenciálnímu recipientovi Pasionálu, proto se tato práce zaměří také na pravděpodobnou objednavatelku rukopisu abatyši Kunhutu. Předmětem práce budou dále funkce a důsledky, jež mohlo jednání s rukopisem nést pro jeho uživatele. |
Seznam odborné literatury |
Bartlová, M.: Skutečná přítomnost: Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. Bynum, C.W.: Christian Materiality. Ehrstine, G.: Passion Spectatorship Between Private and Public Devotion. In Thresholds of Medieval Visual Culture: Liminal Spaces. Fischer-Lichte, E.: Estetika performativity. Fischer-Lichte, E.: The Routledge Introduction to Theatre and Performance Studies. Fulton, R.: From judgment to passion. Devotion to Christ and the Virgin Mary. Gertsman, E.:Image As Word: Visual Openings, Verbal Imaginings. Gertsman, E.: Preface: Going They Went and Wept. Tears in Medieval Discourse. In Crying in the Middle Ages. Tears of History. Gertsman, E. a kol.: Visualizing Medieval Performance: Perspectives, Histories, Contexts. Hanzlíčková, H.: Žena zrozená z královské krve ode mne požaduje dílo sestavené z citátů Písma, aby mohla studovat: Abatyše Kunhuta, Kolda z Koldic a tzv. Pasionál abatyše Kunhuty. Hamburger, J.F.: Traces of the peplum cruentatum in Prague – and in Strasbourgh. Hollywood, A.: That Inglorious Slit: Irigaray and the Medieval Devotion to Christ’s Side Wound. McNamer, S.: Affective Meditation and the Invention of Medieval Compassion. Modráková, R.: Úřad abatyše kláštera benediktinek u sv. Jiří na Pražském hradě v období 13.–14. století. Modráková, R.: Středověké rukopisy v soukromém vlastnictví benediktinek z kláštera sv. Jiří na Pražském hradě. In K výzkumu zámeckých, měšťanských a církevních knihoven: Knihy v proměnách času. Njus, J.: What Did it Mean to Act in the Middle Ages? Elisabeth of Spalbeek and the imitatio Christi. Karnes, M.: Imagination, Meditation and Cognition in the Middle Ages. Kopania, K.: The Animated Sculptures of the Crucified Christ. Koubová, A.: Myslet z druhého místa. Krüger, K.: Monasteries and Monastic Orders. 2000 years of Christian art and culture Cooper, L. H., Denny-Brown, A.: The Arma Christi in Medieval and Early Modern Material Culture Reeves, A.: Beyond Verbal Instruction: Liturgy, Art, and Architecture. In Religious Education in Thirteenth Century England. Rosenwein, B.: Emotional communities in the early Middle Ages. Rudy, K. M.: Touching the Book Again: The Passional of Abbess Kunigunde of Bohemia. In Codex und Material. Rynešová, B.: Beneš kanovník svatojiřský a „Pasionál abatyše Kunhuty“. In Časopis archivní školy III. Rywiková, D.: Oculos tuos ad nos converte. Paraliturgie a vizuální komunikace jako prostředek spásy? Schurr Vlček, J.S.: The Passional of Abbess Cunegund – Protagonists, Production and a Question of Identity. Staton, G.: Kinesthetic Spectatorship in the Theatre. Phenomenology, Cognition, Movement. Stevenson, J.: Performance, Cognitive Theory, and Devotional Culture: Sensual Piety in Late Medieval York. Cognitive studies in literature and performance. Toussaint, G.: Das Passional der Kunigunde von Böhmen. Urbánková, E., Stejskal, K.: Pasionál Přemyslovny Kunhuty. Vilikovský, J.: Písemnictví českého středověku. |