Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Performativní aspekty Pasionálu abatyše Kunhuty
Název práce v češtině: Performativní aspekty Pasionálu abatyše Kunhuty
Název v anglickém jazyce: Performative Aspects of Passional of Abbess Kunigunde
Klíčová slova: performativita|Pasionál abatyše Kunhuty|rukopis|afektivní zbožnost|Kristova nevěsta
Klíčová slova anglicky: performativity|Passional of Abbes Kunigunde|manuscript|affective devotion|bride of Christ
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra divadelní vědy (21-KDV)
Vedoucí / školitel: Mgr. Alena Sarkissian, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 24.02.2022
Datum zadání: 24.02.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.02.2022
Datum a čas obhajoby: 30.01.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:09.01.2023
Datum proběhlé obhajoby: 30.01.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. et Mgr. Tomáš Weissar
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tato práce si klade za cíl prozkoumat performativní aspekty středověkého rukopisu Pasionál abatyše Kunhuty ze 14. století, jenž byl zhotoven pro Přemyslovnu Kunhutu, abatyši svatojiřského konventu v Praze. Pasionál abatyše Kunhuty patří do okruhu devocionálních textů, jež svého čtenáře stimulují, jak kultivovat soucit k trpícímu člověku a instruují jej, jak si představovat sebe sama přítomného ve scénách Kristova utrpení, což má za následek prohloubení oddanosti ke Kristu. V kontextu práce bude klíčové prozkoumat, jakým způsobem mohl být Pasionál performován a jaké performativní aspekty mohlo mít používání rukopisu jako součást afektivní devoce. Další uvažování bude směřovat k potenciálnímu recipientovi Pasionálu, proto se tato práce zaměří také na pravděpodobnou objednavatelku rukopisu abatyši Kunhutu. Předmětem práce budou dále funkce a důsledky, jež mohlo jednání s rukopisem nést pro jeho uživatele.
Seznam odborné literatury
Bartlová, M.: Skutečná přítomnost: Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou.
Bynum, C.W.: Christian Materiality.
Ehrstine, G.: Passion Spectatorship Between Private and Public Devotion. In Thresholds of Medieval Visual Culture: Liminal Spaces.
Fischer-Lichte, E.: Estetika performativity.
Fischer-Lichte, E.: The Routledge Introduction to Theatre and Performance Studies.
Fulton, R.: From judgment to passion. Devotion to Christ and the Virgin Mary.
Gertsman, E.:Image As Word: Visual Openings, Verbal Imaginings.
Gertsman, E.: Preface: Going They Went and Wept. Tears in Medieval Discourse. In Crying in the Middle Ages. Tears of History.
Gertsman, E. a kol.: Visualizing Medieval Performance: Perspectives, Histories, Contexts.
Hanzlíčková, H.: Žena zrozená z královské krve ode mne požaduje dílo sestavené z citátů Písma, aby mohla studovat: Abatyše Kunhuta, Kolda z Koldic a tzv. Pasionál abatyše Kunhuty.
Hamburger, J.F.: Traces of the peplum cruentatum in Prague – and in Strasbourgh.
Hollywood, A.: That Inglorious Slit: Irigaray and the Medieval Devotion to Christ’s Side Wound.
McNamer, S.: Affective Meditation and the Invention of Medieval Compassion.
Modráková, R.: Úřad abatyše kláštera benediktinek u sv. Jiří na Pražském hradě v období 13.–14. století.
Modráková, R.: Středověké rukopisy v soukromém vlastnictví benediktinek z kláštera sv. Jiří na Pražském hradě. In K výzkumu zámeckých, měšťanských a církevních knihoven: Knihy v proměnách času.
Njus, J.: What Did it Mean to Act in the Middle Ages? Elisabeth of Spalbeek and the imitatio Christi.
Karnes, M.: Imagination, Meditation and Cognition in the Middle Ages.
Kopania, K.: The Animated Sculptures of the Crucified Christ.
Koubová, A.: Myslet z druhého místa.
Krüger, K.: Monasteries and Monastic Orders. 2000 years of Christian art and culture
Cooper, L. H., Denny-Brown, A.: The Arma Christi in Medieval and Early Modern Material Culture
Reeves, A.: Beyond Verbal Instruction: Liturgy, Art, and Architecture. In Religious Education in Thirteenth Century England.
Rosenwein, B.: Emotional communities in the early Middle Ages.
Rudy, K. M.: Touching the Book Again: The Passional of Abbess Kunigunde of Bohemia. In Codex und Material.
Rynešová, B.: Beneš kanovník svatojiřský a „Pasionál abatyše Kunhuty“. In Časopis archivní školy III.
Rywiková, D.: Oculos tuos ad nos converte. Paraliturgie a vizuální komunikace jako prostředek spásy?
Schurr Vlček, J.S.: The Passional of Abbess Cunegund – Protagonists, Production and a Question of Identity.
Staton, G.: Kinesthetic Spectatorship in the Theatre. Phenomenology, Cognition, Movement.
Stevenson, J.: Performance, Cognitive Theory, and Devotional Culture: Sensual Piety in Late Medieval York. Cognitive studies in literature and performance.
Toussaint, G.: Das Passional der Kunigunde von Böhmen.
Urbánková, E., Stejskal, K.: Pasionál Přemyslovny Kunhuty.
Vilikovský, J.: Písemnictví českého středověku.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK