Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Bariéry účasti na vzdělávacích aktivitách u nízkokvalifikovaných dospělých v České republice
Název práce v češtině: Bariéry účasti na vzdělávacích aktivitách u nízkokvalifikovaných dospělých v České republice
Název v anglickém jazyce: Barriers to Participation in Adult Education of Low Qualified People in the Czech Republic
Klíčová slova: vzdělávání dospělých|bariéry ve vzdělávání dospělých|nízkokvalifikovaní lidé|vzdělanostní nerovnosti|motivace ke vzdělávání dospělých
Klíčová slova anglicky: adult education|barriers to adult education|low-qualified people|educational inequalities|motivation for adult education
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 17.02.2022
Datum zadání: 17.02.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.07.2022
Datum a čas obhajoby: 06.09.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:25.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat různými typy bariér, které problematizují nízkokvalifikovaným dospělým účast na vzdělávání. Cílem práce bude analyzovat pociťované bariéry účasti na vzdělávacích aktivitách se zaměřením na nízkokvalifikované dospělé. Bakalářská práce bude analyzovat životní situaci nízkokvalifikovaných dospělých a jejich postavení v dalším vzdělávání, a to jak v České republice, tak v Evropské unii. Práce bude dále sledovat subjektivně vnímané překážky účasti na vzdělávacích aktivitách a jejich překonávání v případě, že se pro účast ve vzdělávání dospělí rozhodnou. Text bude posuzovat bariéry ke vzdělávání dospělých obecně a poté se zaměří i na oblast dalšího profesního vzdělávání. Pozornost bude také věnována vzdělávací politice Evropské unie a České republiky zaměřené na vzdělávání nízkokvalifikovaných dospělých. Součástí práce bude kvalitativní empirické šetření provedené za pomoci polostrukturovaných rozhovorů se sedmi respondenty. Do vzorku budou zařazeni dospělí, kteří mají základní stupeň vzdělání, popřípadě nedokončili střední školu a účastní se (nyní či v minulosti) aktivit dalšího profesního vzdělávání v podobě rekvalifikačních kurzů nebo kurzů zaměřených na posílení základních dovedností. Respondenti budou osloveni pomocí databáze vybrané pobočky Úřadu práce nebo vybraných neziskových organizací. Šetření bude mít za cíl identifikovat pociťované bariéry účasti ve vzdělávání a uplatňované strategie jejich překonávání u nízkokvalifikovaných lidí, kteří se účastnili nebo se v současnosti účastní vybraných oblastí dalšího profesního vzdělávání dospělých.

Předběžná struktura práce:
1 Postavení nízkokvalifikovaných dospělých ve vzdělávání dospělých
1.1 Charakteristika skupiny nízkokvalifikovaných dospělých
1.2 Postavení nízkokvalifikovaných ve vzdělávání dospělých v Evropské unii
1.3 Postavení nízkokvalifikovaných ve vzdělávání dospělých v České republice
1.4 Reflexe postavení nízkokvalifikovaných dospělých ve vzdělávání ve vybraných politických dokumentech Evropské unie a České republiky
2 Bariéry účasti na vzdělávání dospělých a možnosti jejich překonávání
2.1 Bariéry účasti na vzdělávacích aktivitách u dospělých
2.2 Možnosti překonávání pociťovaných bariér
3 Bariéry účasti na dalším profesním vzdělávání u nízkokvalifikovaných dospělých
3.1 Bariéry účasti na dalším profesním vzdělávání u nízkokvalifikovaných dospělých
3.2 Možnosti překonávání pociťovaných bariér účasti na dalším profesním vzdělávání u nízkokvalifikovaných dospělých
4 Empirické šetření: Pociťované bariéry účasti na aktivitách dalšího profesního vzdělávání u dospělých s nízkou kvalifikací a uplatňované strategie jejich překonávaní
Seznam odborné literatury
BARTLOVÁ, Petra, Zuzana FREIBERGOVÁ, Irru JYSKEOVÁ, Maj-Lis LÄYKKIOVÁ a Ingrid
WAGENHOFEROVÁ. BADED – Bariéry ve vzdělávání dospělých [online]. Praha: Národní
vzdělávací fond, 2008 [vid. 2021-10-17]. ISBN neuvedeno. Dostupné z:http://old.nvf.cz/publikace/pdf_publikace/euroguidance/cz/baded_cz.pdf
CZESANÁ, Věra, Olga KOFROŇOVÁ a Jiří VYMAZAL. Vybrané faktory rozdílů v účasti na dalším vzdělávání: výsledky dotazníkového šetření [online]. Praha: Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání NVF, 2006 [vid. 2021-10-17]. ISSN 1801-5476. Dostupné:http://old.nvf.cz/publikace/pdf_publikace/observator/cz/working_paper4_2006.pdf
ČSÚ. Vzdělávání dospělých v České republice: výstupy z šetření Adult Education Survey 2016 [online]. Praha: Český statistický úřad, 2018 [vid. 2021-10-17]. ISBN 978-80-250-2836-0. Dostupné z:https://www.czso.cz/csu/czso/vzdelavani-dospelych-v-ceske-republice-2016
DELLEN, Theo Van. Celoživotní učení a chuť se učit. Studia paedagogica [online]. 2012, 17(1), s. 15–35 [vid. 2021-10-17]. ISSN 1803-7437. Dostupné z:https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/303/421
DESJARDINS Richard, Kjell RUBENSON a Marcella MILANA. Unequal chances to participate in adult learning: international perspectives [online]. Paris: UNESCO: International Institute for Educational Planning, 2006 [vid. 2021-10-17]. ISBN 978-92-803-1292-8. Dostupné z:https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000148815
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Co brání účasti dospělých na vzdělávání? In: EPALE [online]. 2018 [vid. 2021-10-17]. Dostupné z:https://epale.ec.europa.eu/cs/resource-centre/content/co-brani-ucasti-dospelych-na-vzdelavani
ILLERIS, Knud. Lifelong learning and the low-skilled. International Journal of Lifelong Education [online]. 2006, 25(1), s. 15–28 [vid. 2021-10-17]. ISSN 1464-519. Dostupné z:https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02601370500309451
KALENDA, Jan a Ilona KOČVAROVÁ. Proměny bariér ke vzdělávání v České republice: 2005–2015. Studia paedagogica [online]. 2017, 22(3), s. 68–89 [vid. 2021-10-17]. ISSN 1803-7437. Dostupné z:https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1657/1893
KOPECKÝ, Martin. (Ne)účast dospělých ve vzdělávání jako výsledek individuálních strategií sociálně zakotvených jednotlivců. Studia paedagogica [online]. 2012, 17(1), s. 149–161 [vid. 2021-10-17]. ISSN 2336-4521. Dostupné z:https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/310/428
LUPAČ, Petr. Za hranice digitální propasti. Nerovnosti v informační společnosti. Praha: SLON, 2015. ISBN 978-80-7419-231-9.
MATĚJŮ, Petr, Jana STRAKOVÁ a Arnošt VESELÝ (eds.). Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-032-2.
MŠMT. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR (2019-2023) [online]. Praha: MŠMT, 2019 [vid. 2021-10-17]. ISBN neuvedeno. Dostupné z:https://www.msmt.cz/file/51673/
MŠMT. Průvodce dalším vzděláváním [online]. Praha: MŠMT, 2010 [vid. 2021-10-17]. Dostupné z:http://www.msmt.cz/uploads/Dalsi_vzdelavani/100119_Pruvodce_dalsim_vzdelavanim_V_18.doc
MŠMT. Strategie celoživotního učení ČR [online]. Praha: MŠMT, 2007 [vid. 2021-10-17]. ISBN 978-80-254-2218-2. Dostupné z:https://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/strategie-celozivotniho-uceni-cr
RABUŠICOVÁ, Milada, Ladislav RABUŠIC a Klára Šeďová. Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých. In: RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC (eds.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 97–112. ISBN 978-80-210-4779-2.
SIMONOVÁ, Natalie a Dana HAMPLOVÁ. Další vzdělávání dospělých v České republice – kdo se ho účastní a s jakými důsledky? Sociologický časopis / Czech Sociological Review [online]. 2016, 52(1), s. 3–25 [vid. 2021-10-17]. ISSN 2336-128X. Dostupné z:https://sreview.soc.cas.cz/pdfs/csr/2016/01/01.pdf
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK