Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Problémové chování dítěte v mateřské škole
Název práce v češtině: Problémové chování dítěte v mateřské škole
Název v anglickém jazyce: Problem behavior of a child in kindergarten
Klíčová slova: mateřská škola|problémové chování|vývoj dítěte|pedagogické metody|pedagogické postupy|nežádoucí chování
Klíčová slova anglicky: kindergarten|problem behaviour|child development|pedagogocal methods|pedagogical procedures|undesirable behavoir
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.02.2022
Datum zadání: 15.02.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.03.2022
Datum a čas obhajoby: 07.09.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:22.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zmapovat, jaké jsou možnosti řešení problémového chování dítěte předškoního věku v mateřské škole a zda jsou efektivní.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Kazuistiky a analýza dokumentů.

Diplomová práce se bude zabývat tématikou problémového chování dětí v mateřské škole. V teoretické části si přiblížíme typické projevy chování těchto dětí, jež narušují klima třídy. Definujeme si přirozená vývojová specifika dítěte v předškolním věku, a tedy i odlišení dlouhodobého nežádoucího chování. Dále pak se zaměříme na teoretické postupy při řešení potíží v rámci problémového chování dítěte (tradiční pedagogické metody z hlediska kurikulárních dokumentů, plán pedagogické podpory, využití školních poradenských zařízení) a rozsah pedagogického působení při práci s nežádoucím chováním dítěte.
Ve výzkumné části za pomoci rozhovorů s učitelkami, které ve své třídě mají dítě s problémovým chováním, budeme mapovat jejich názor a postoj k míře kompetencí pedagogů k dosažení pozitivních výsledků v potlačení projevů problémového chování dítěte či jejich úplného odstranění. Formou kvalitativní metody kazuistiky si tak popíšeme několik případů, které nám přiblíží, zda nastavené předpoklady k řešení této problematiky vyhovují či nikoli. Zda učitelky mají dostatek prostředků i podmínek pro řešení této problematiky v možnostech nastavených opatřeních a postupech. Zda jsou efektivní či selhávají a nežádoucí projevy tak přeřvávají i při docházce do základní školy. Do jaké míry mají mateřské školy podporu ve spolupráci s rodinou a s odborníky?
Seznam odborné literatury
HELUS, Z., 2009. Dítě v osobnostním pojetí. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-628-5.
HUTYROVÁ, M. a kol., 2019. Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1523-3.
JEDLIČKA, R., 2017. Psychický vývoj dítěte a výchova: Jak porozumět socializačním obtížím. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0096-5.
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 4. přeprac. a doplň. vyd. Praha: Grada, ISBN 80-247-1284 9.
MATĚJČEK, Z., 2013. Co, kdy a jak ve výchově dětí. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0519-7.
MICHALOVÁ, Z., 2012. Předškolák s problémovým chováním: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0182-3.
SAGI, A., 1995. Problémové děti v mateřské škole: Výchova dětí od 3 do 8 let. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-067-7.
SHEEDYOVÁ-KURCINKOVÁ, M., 1998. Problémové dítě v rodině a ve škole. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-71-78-174-6.
SVOBODA, J., 2014. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0603-3.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK