Problémové chování dítěte v mateřské škole
Název práce v češtině: | Problémové chování dítěte v mateřské škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Problem behavior of a child in kindergarten |
Klíčová slova: | mateřská škola|problémové chování|vývoj dítěte|pedagogické metody|pedagogické postupy|nežádoucí chování |
Klíčová slova anglicky: | kindergarten|problem behaviour|child development|pedagogocal methods|pedagogical procedures|undesirable behavoir |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 15.02.2022 |
Datum zadání: | 15.02.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.03.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cíl diplomové práce: Zmapovat, jaké jsou možnosti řešení problémového chování dítěte předškoního věku v mateřské škole a zda jsou efektivní.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů. Metody: Kazuistiky a analýza dokumentů. Diplomová práce se bude zabývat tématikou problémového chování dětí v mateřské škole. V teoretické části si přiblížíme typické projevy chování těchto dětí, jež narušují klima třídy. Definujeme si přirozená vývojová specifika dítěte v předškolním věku, a tedy i odlišení dlouhodobého nežádoucího chování. Dále pak se zaměříme na teoretické postupy při řešení potíží v rámci problémového chování dítěte (tradiční pedagogické metody z hlediska kurikulárních dokumentů, plán pedagogické podpory, využití školních poradenských zařízení) a rozsah pedagogického působení při práci s nežádoucím chováním dítěte. Ve výzkumné části za pomoci rozhovorů s učitelkami, které ve své třídě mají dítě s problémovým chováním, budeme mapovat jejich názor a postoj k míře kompetencí pedagogů k dosažení pozitivních výsledků v potlačení projevů problémového chování dítěte či jejich úplného odstranění. Formou kvalitativní metody kazuistiky si tak popíšeme několik případů, které nám přiblíží, zda nastavené předpoklady k řešení této problematiky vyhovují či nikoli. Zda učitelky mají dostatek prostředků i podmínek pro řešení této problematiky v možnostech nastavených opatřeních a postupech. Zda jsou efektivní či selhávají a nežádoucí projevy tak přeřvávají i při docházce do základní školy. Do jaké míry mají mateřské školy podporu ve spolupráci s rodinou a s odborníky? |
Seznam odborné literatury |
HELUS, Z., 2009. Dítě v osobnostním pojetí. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-628-5.
HUTYROVÁ, M. a kol., 2019. Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1523-3. JEDLIČKA, R., 2017. Psychický vývoj dítěte a výchova: Jak porozumět socializačním obtížím. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0096-5. LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 4. přeprac. a doplň. vyd. Praha: Grada, ISBN 80-247-1284 9. MATĚJČEK, Z., 2013. Co, kdy a jak ve výchově dětí. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0519-7. MICHALOVÁ, Z., 2012. Předškolák s problémovým chováním: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0182-3. SAGI, A., 1995. Problémové děti v mateřské škole: Výchova dětí od 3 do 8 let. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-067-7. SHEEDYOVÁ-KURCINKOVÁ, M., 1998. Problémové dítě v rodině a ve škole. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-71-78-174-6. SVOBODA, J., 2014. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0603-3. |