Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Lost Media: Collecting and Archiving of Artefacts from the Digital Era
Název práce v češtině: Ztracená média: Sběratelství a archivace artefaktů digitální éry
Název v anglickém jazyce: Lost Media: Collecting and Archiving of Artefacts from the Digital Era
Klíčová slova: Digitální artefakt|archiv|Walter Benjamin|digitalizace|gimmick|prolínačka hvězdou
Klíčová slova anglicky: Digital artefacts|archive|Walter Benjamin|digitalisation|gimmick|star wipe
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Vít Šisler, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 11.02.2022
Datum zadání: 11.02.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 23.02.2022
Datum a čas obhajoby: 05.09.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Ondřej Trhoň
Zásady pro vypracování
Ačkoliv archivní teorie a praxe dospěly s příchodem digitalizace k větší inkluzivitě, objevují se nové a nové audiovizuální artefakty, které disciplína nedokáže uspokojivě zachytit. Magisterská práce se bude zabývat ztracenými, nesamozřejmými či marginalizovanými audiovizuálními objekty, jež byly důležitou součástí raně digitální éry a populární kultury, nicméně i díky nedostatečné pozornosti archivních kruhů téměř vymizely z kulturní imaginace. K vyznačenému problému přistoupíme skrze teoretický přístup, který budeme definovat jako “fetišistické sběratelství”. Pojem sběratelství, inspirovaný Walterem Benjaminem, umožní konceptuálně uchopit, jak vyřazené objekty opětovně zapojit do kulturní paměti a zároveň problematizovat normy, které přístup do kulturní paměti strukturují a ohraničují. Fetišismus coby obsedantní zaměření na zdánlivě nepodstatný detail zase dovoluje nesamozřejmé objekty vůbec vidět, zbavit artefakty nálepky zbytečnosti či diskurzivní nepřijatelnosti. V širším slova smyslu se výzkum bude opírat nejen o současnou teorii archivace audiovizuálního materiálu v neustále se proměňujícím mediálním prostředí, ale i o mediální archeologii, jež skrze detail vykresluje podobu celku.
Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
Seznam odborné literatury
BENJAMIN, Walter, Unpacking My Library, Talk about Book Collecting. In: Hannah Arendt (ed.), Illuminations Essays and Reflections. New York: Schocken Books 2007, s. 59–68.
DERRIDA, Jacques, Specters of Marx, The State of the Debt, the Work of Mourning and the New International. New York-London: Routledge 1994.
DOANE, Mary Ann, The Indexical and the Concept of Medium Specificity. Differences 18, 2007, č. 1, s. 128–52.
FISHER, Mark, Ghosts of My Life: Writings on Depression, Hauntology and Lost Futures. Zero Books 2014.
FLUECKIGER, Barbara, Material Properties of Historical Film in the Digital Age. NECSUS European Journal of Media Studies 1, 2012, č. 2, s. 135–53.
FOSSATI, Giovanna, The Archival life of Film in Transition. Amsterdam: Eye Filmmuseum / Amsterdam University Press 2018.
GALLOWAY, Alexander R., The Interface Effect. Cambridge: Polity Press 2012.
GROO, Katherine, Bad Film Histories. Ethnography and the Early Archive. Minneapolis: University of Minnesota Press 2019.
GRUSIN, Richard and SZCZEPANIAK-GILLECE, Jocelyn (eds.), Ends of Cinema. Minneapolis: University of Minnesota Press 2020.
HUHTAMO, Erkki, Elements of Screenology: Toward an Archaeology of the Screen. Navigationen - Zeitschrift für Medien- und Kulturwissenschaften 6, 2006, č.2, s. 31–64.
JIHOON Kim, Between Film, Video, and the Digital: Hybrid Moving Images in the Post-Media Age. New York: Bloomsbury 2018.
MARKS, Laura U., Touch, Sensuous Theory and Multisensory Media. Minneapolis-London: Minneapolis University Press 2002.
NOORDEGRAAF, Julia, MAÎTRE, Barbara Le, SABA, Cosetta G., HEDIGER, Vinzenz (eds.), Preserving and Exhibiting Media Art: Challenges and Perspectives. Amsterdam: Amsterdam University Press 2013.
RODOWICK, D. N., The Virtual Life of Film. Harvard, Mass.: Harvard University Press 2007.
ROSEN, Philip, Change Mummified: Cinema, Historicity, Theory. Minneapolis: University of Minnesota
Press 2001.
SMITHER, Roger (ed.), This Film Is Dangerous: A Celebration of Nitrate Film. London: FIAF 2002.
USAI, Paolo Cherchi, The Death of Cinema: History, Cultural Memory, and the Digital Dark Age. London: BFI 2001.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK