Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
"Proč klikáme? Digitální občanská angažovanost mladých dospělých v České republice"
Název práce v češtině: "Proč klikáme? Digitální občanská angažovanost mladých dospělých v České republice"
Název v anglickém jazyce: "What makes us click? Digital Civic Engagement of Young People in the Czech Republic"
Klíčová slova: Občanství|občanská angažovanost|digitální aktivismus|sociální témata|politika|globální občanství|digitální platformy|mladí lidé|sociální sítě|Facebook|Instagram|Youtube|Česká republika
Klíčová slova anglicky: Citizenship|civic engagement|digital activism|social topics|politics|global citizenship|digital platforms|youth|social media|Facebook|Instagram|Youtube|digital natives|Czech Republic
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 11.02.2022
Datum zadání: 11.02.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 23.02.2022
Datum a čas obhajoby: 23.01.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:14.12.2022
Datum proběhlé obhajoby: 23.01.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjistit, jakým způsobem mohou digitální technologie přispět k větší informovanosti, občanské angažovanosti a budování občanství u mladých dospělých (15-26). Již delší dobu rezonuje ve společnosti potřeba pro lepší informovanost na poli pomyslné triády člověk-stát-právo a digitální technologie nabízí řešení, jak zefektivnit edukaci a informovanost v problémech, kterým cílová skupina čelí. V teoretické části představím klíčové dokumenty české vzdělávací politiky a detailně zmapuji současný stav poznání na poli výchovy k občanství společně s existujícím řešením (mimo jiné i v oblasti digitálních nástrojů a aplikací). V praktické části provedu kvalitativní výzkum formou focus groups, ve kterých bude zastoupena jak cílová skupina, tak experti v dané problematice. Výsledky tohoto šetření poslouží k definování klíčových problémů zkoumané skupiny, které budou zasazeny do širšího kontextu s tématy nastolenými v teoretické části. Finálně, součástí závěrečné syntézy bude i návrh některých řešení, které mohou do budoucna sloužit jako základ pro realizaci konkrétních projektů, jež povedou k posílení občanství mladých dospělých.
Seznam odborné literatury
ALLEN, Danielle a Jennifer S LIGHT. From Voice to Influence. Chicago: University of Chicago Press, 2015. ISBN 9780226262123.

CYR, J. (2016).  “The Pitfalls and Promise of Focus Groups as a Data Collection Method.” Sociological Methods & Research, vol. 45, no. 2, May 2016, pp. 231–259.

FRYČ, PhDr. Jindřich, RNDr. Zuzana MATOUŠKOVÁ, Mgr. Pavla Mgr. Martina Běťáková, Ferdinand Hrdlička KATZOVÁ, et al. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2020. ISBN 978-80-87601-47-1.

KENEDY, Kerry J. Civic and Citizenship Education in Volatile Times: Preparing Students for Citizenship in the 21st Century. Springer Singapore Pte. Limited, 2019. ISBN 9789811363863.

THORBURN, David, Henry JENKINS, Brad SEAWELL a Edward BARRETT. Democracy and New Media. Cambridge: MIT Press, 2003. ISBN 0262101017.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK