Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Ilegální nálepky ve veřejném prostoru Prahy: Etnologická perspektiva
Název práce v češtině: Illegal stickers in public space of Prague: Ethnological perspective
Název v anglickém jazyce: Ilegální nálepky ve veřejném prostoru Prahy: Etnologická perspektiva
Klíčová slova: nelegální nálepky|černá reklama|Praha|graffiti|Urban|Streetscape
Klíčová slova anglicky: Fly-posting|illegal advertising|Prague|graffiti|urban|Streetscape
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií (21-UESEBS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Petr Janeček, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 09.02.2022
Datum zadání: 09.02.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 21.02.2022
Datum a čas obhajoby: 13.09.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:12.08.2023
Datum proběhlé obhajoby: 13.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Jan Pohunek, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Although Prague is plagued with fly-posting (in Czech: černá reklama), most residents don’t give these a second glance, relegated in the mind of the viewer as nothing more than adverts. However, in major cities around the world, similar stickers are put up as political statements, advocating for any number of groups or theories or movements, reacting to current events, and being torn down or plastered over by parties that disagree with their message. It is the hypothesis of this paper that a similar scenario is playing out in the centre of the Czech capital. I wish to prove this hypothesis via on-site observation near the Old Town area (Staroměstská), and the tracking of flyposters, their placement, message, and subsequent treatment. In an age where access to the skills and equipment to make high-quality logos, images, text and layout are commonplace, it is time to stop viewing this area as merely the domain of advertising and media studies and treat it as a symptom of vernacular urban culture which is interesting for ethnology, anthropology and folklore studies.
Seznam odborné literatury
Beneš, Bohuslav - Hrníčko, Václav (1993). Nápisy v ulicích. Masarykova univerzita.

Crow, David. (2011) Visible Signs (Second Edition): An Introduction to Semiotics in the Visual Arts. AVA Publishing.

Dickinson, James. (2012). From graffiti to murals and back again: Philadelphia’s spectacular streetscape. Visualidades. 10. 10.5216/vis.v10i1.23085.

Hicks, Megan. (2021). Flyposter graffiti and the change in a Sydney streetscape during the time of COVID-19. Visual Studies. 36. 1-6. 10.1080/1472586X.2021.1912634

Fisher, Mark. (2016) Post Punk Then And Now. Duncan Baird Publishers.

James, Sarah. (2007). Culture and Complexity: Graffiti on a San Francisco Streetscape. M/C Journal. 10. 10.5204/mcj.2670

Jenkins, V. (2015) The legal response to safeguarding local environmental quality. Leg Stud (Soc Leg Scholars), 35: 648– 674. doi: 10.1111/lest.12088
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK