Sociomapování jako možný nástroj pro zjišťování sociálních vztahů v prostředí třídního kolektivu na 1. a 2. stupni základní školy
Název práce v češtině: | Sociomapování jako možný nástroj pro zjišťování sociálních vztahů v prostředí třídního kolektivu na 1. a 2. stupni základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Sociomapping as a possible tool for discovering social relations in the classroom environment at primary and lower-secondary school |
Klíčová slova: | Školní třída|prostředí|atmosféra|klima školní třídy|well-being žáků|komunikace|SORAD|sociomapování |
Klíčová slova anglicky: | Classroom|environment|atmosphere|school classroom climate|student well-being|communication|SORAD|sociomapping |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Kamila Urban, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 09.02.2022 |
Datum zadání: | 09.02.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.07.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2022 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Ondřej Pešout, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je přispět k validizaci dat získaných ze sociomapování v prostředí běžné základní školy a zároveň zjistit souvislost mezi parametry, které se měří v sociomapování (komunikace, znalost atd.) s Hrabalovým sociometrickým ratingovým dotazníkem (SORAD), který se zaměřuje na diagnostiku vztahů, interakcí, emocionálního klimatu či rozdělení sociální moci uvnitř třídy a dílčími škálami (dobré vztahy se spolužáky a spolupráce se spolužáky), jenž najdeme jako součást dotazníku: Klima školní třídy.
Školní třída je specifické prostředí, kde funguje celá řada nejrůznějších vztahů. Tyto vztahy mezi jednotlivci či skupinami žáků spoluvytvářejí klima třídy. Klima třídy si lze představit jako dlouhodobé učební prostředí zahrnující sociálně-psychologické aspekty, které vytvářejí žáci i učitelé. Na klima třídy lze nahlížet jako na souhrn subjektivních hodnocení a sebehodnocení vnímání, prožitků, emocí a vzájemného působení všech účastníků. Je klíčové pro diagnostiku třídních kolektivů, ale zároveň pro případné intervence v případě, že je třídní klima narušeno. Cílem literárně přehledové části je systematické shrnutí teorií zabývajících se třídou, jakožto sociální skupinou, v níž figuruje určitá hierarchie, vztahy, role či dynamické procesy ze sociálně-psychologického hlediska. Zároveň si klade za cíl vytvořit souhrn dosavadních teorií týkajících se klimatu školní třídy. V neposlední řadě se zaměří na význam komunikace uvnitř školní třídy, jakožto sociálního útvaru, v němž panuje formální i neformální řád. Pro diagnostiku školních kolektivů je v současnosti k dispozici několik nástrojů. Empirická část diplomové práce ověří, nakolik lze propojit výstupy ze sociometrického ratingového dotazníku, který kombinuje informace získané z klasické sociometrie (např. s kým si ve třídě nejvíc rozumíš) a ratingu, který zajišťuje hodnocení všech členů dané skupiny, s dílčími škálami dotazníku klima školní třídy a sociomapováním, jakožto nástrojem podporující efektivní komunikaci, který se v současnosti využívá především pro pracovní týmy, které jsou od školní třídy odlišné např. svou velikostí, délkou trvání či společnými cíli. Zároveň však nabízí několik velmi podstatných výhod, jako rychlost vizualizace či nenálepkování. Za největší výhodu sociomapování a zároveň důvod, proč by právě tato metoda měla být využívaná v rámci zjišťování vztahů uvnitř školní třídy je, že rovnou ukáže učiteli, co má v dané třídě dělat, aby byla situace lepší. Empirická část práce si klade za cíl také rozšíření odborných prací na dané téma a zároveň chce přispět ke standardizaci sociomapování ve školním prostředí, protože využití tohoto nástroje má intervenční potenciál, spočívající v rychlém zobrazení komunikačních vztahů uvnitř třídního kolektivu. |
Seznam odborné literatury |
Bany, M. A., & Johnson, L. V. (1964). Classroom group behavior: Group dynamcis in education. Macmillan.
QED GROUP, (2019). Sociomapping: Certifikační materiál pro facilitátory. Praha. Hrabal, V. (1979). Sociometrický test (SO-RA-D). Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy. Lašek, J. (2001). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus. Slavíková, I., Homolová, K., Doležal P. (2007). Sociometricko-ratingový dotazník V. Hrabala, st.: příručka. 2. vydání. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR. Thorne, B. (2008). Gender play: girls and boys in school. New Jersey: Rutgers university press. Webb, N. M., & Palincsar, A. S. (1996). Group processes in the classroom. In D. C. Berliner & R. C. Calfee (Eds.), Handbook of educational psychology (pp. 841–873). Macmillan Library Reference Usa; Prentice Hall International. |