Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Přístup ZŠ k tématu smrti a umírání
Název práce v češtině: Přístup ZŠ k tématu smrti a umírání
Název v anglickém jazyce: Elementary school approach to the theme of death and dying
Klíčová slova: smrt|umírání|ztráta|truchlení|škola|sociální opora|pomoc|sociální kompetence
Klíčová slova anglicky: death|dying|loss|mourning|school|social support|help|social competence
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 03.02.2022
Datum zadání: 03.02.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.03.2022
Datum a čas obhajoby: 05.09.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:29.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá přístupem školy k tématu smrti. V úvodní části se pokouší představit problematiku z pohledu různých vědních oborů. Následuje část zabývající se možnostmi rozvoje žáků v oblasti specifických i nespecifických znalostí a dovedností směřujících k tématu smrti a umírání. Další část se zabývá možnostmi podpory, jakou může škola poskytovat lidem prožívajícím období ztráty, zármutku a truchlení. V poslední části práce obsahuje návrh vzdělávacího programu pro učitele k rozvoji kompetence vyučovat ve škole o tématu smrti a umírání a poskytovat podporu lidem požívajícím ztrátu, zármutek a truchlení.

obsah práce:
1. Východiska diplomové práce
1.1. Cíl a předmět práce
1.2. Vymezení výzkumného pole a formulace problémových okruhů
1.3. Vymezení terminologie
2. Teoretická východiska problematiky
2.1. Pedagogické poradenství
2.2. Sociální opora
2.3. Funkce školy a pracovníků ve škole
2.4. Zákonné normy týkající se tématu
2.5. Hospicová a paliativní péče v ČR a ve světě
2.6. Tabuizace smrti ve společnosti
3. Téma smrti ve výuce
3.1. Rozvoj nespecifických znalostí, dovedností a postojů
3.2. Rozvoj specifických znalostí, dovedností a postojů
4. Podpůrná role školy v situaci související se smrtí
4.1. Role pracovníků školy
4.2. Proměna podpory v čase
4.3. Doporučené postupy
4.4. Typologie příjemců podpory
5. Praktický návrh vzdělávacího programu pro pedagogy
5.1. Potřebnost vzdělávacího programu
5.2. Cíle vzdělávacího programu
5.3. Metody vzdělávacího programu
5.4. Metodika vzdělávacího programu
5.5. Kazuistiky a další materiály vhodné pro pedagogy
Seznam odborné literatury
DYREGROV, Kari a Atle DYREGROV. Effective grief and bereavement support : the role of family, friends, colleagues, schools and support professionals. London: Jessica Kingsley Publishers, 2008. ISBN 9781843106678.
GOLDMAN, Linda. Jak s dětmi mluvit o smrti. Přeložil Alice ZAVADILOVÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0819-8.
KAST, Verena. Truchlení: fáze a šance psychického procesu. Praha: Portál, 2015. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-262-0789-4.
LEVINE, Peter A. a Maggie KLINE. Prevence traumatu u dětí: průvodce k obnovení důvěry, vitality a odolnosti. Praha: Maitrea, 2014. ISBN 978-80-87249-61-1.
PARKES, Colin Murray, Marilyn RELF a Ann COULDRICK. Poradenství pro smrtelně nemocné a pozůstalé. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. Paliativní péče. ISBN 978-80-87029-23-7.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Poradenství pro pozůstalé: principy, proces, metody. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Ilustroval Jitka ŘENČOVÁ. Praha: Grada, 2013. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3736-2.
TAUSCH, Daniela. Čas zármutku: pomoc pro truchlící a ty, kteří je doprovázejí. Čerčany: Občanské sdružení Tři, [2011]. ISBN 978-80-254-8944-4.
YALOM, Irvin D. Pohled do slunce: o překonávání strachu ze smrti. Vyd. 3. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0740-5.
ŽALOUDÍKOVÁ, Iva. Dětské pojetí smrti. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8104-8.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK