Svoboda obrazům! Mezi realitou, imaginací a pamětí ve filmu a pohyblivém obrazu v současném českém umění
Název práce v češtině: | Svoboda obrazům! Mezi realitou, imaginací a pamětí ve filmu a pohyblivém obrazu v současném českém umění |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Freedom to Images! Between Reality, Imagination and Memory in Film and Moving Image in Contemporary Czech Art |
Klíčová slova: | film|pohyblivý obraz|výtvarné umění|vizuální umění|současné české umění|imaginace|paměť|Tomáš Svoboda|galerie |
Klíčová slova anglicky: | Film|Moving Image|Fine Art|Visual Art|Contemporary Czech Art|Imagination|Memory|Tomáš Svoboda|Gallery |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 01.02.2022 |
Datum zadání: | 01.02.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.02.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.08.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Noemi Purkrábková |
Zásady pro vypracování |
Tato bakalářská práce vstupuje na pole neustále se rozšiřující vizuální kultury a zabývá se vzájemnými vztahy pohyblivých obrazů a současného českého výtvarného umění. Text se snaží nahlédnout zejména příchod těchto technických obrazů experimentální povahy a různé materiality (film, video, digitální obrazy) do prostor galerie i kina, a prozkoumat tak vzájemně se utvářející propojení i působení výtvarné scény a pohyblivých obrazů. Práce tak usiluje o zachycení reflektivních momentů mediality, myšlení či vzpomínání pohyblivého obrazu a pohyblivým obrazem, jež se stávají čitelnějšími právě skrze výtvarné umění a jeho odchylující se pohled.
Text si za svůj cíl rozhodně neklade obsáhnout a předestřít ucelený přehled všech českých umělců, kteří se prostřednictvím daných médií vyjadřují a nastínit jejich přístupy k nim. Naopak se pro probádání a představení zmíněných a specifických fenoménů soustřeďuje pouze na jednoho z novomediálních autorů, Tomáše Svobodu. Ten vychází z výtvarného, konceptuálního umění, ale ve svých projektech využívá zejména filmových a video formátů, pracuje s „vědomím kamery“ a filmem jako všeobklopujícím, každodenním typem obrazu. Přes častou de(kon)strukci či „mizení“ pohyblivých obrazů i působení v rozhraní nejrůznějších výtvarných a filmových mediálních praktik, stejně jako skrze prezentaci svých děl, pohybujících se obousměrně mezi kinem a galerií, Svoboda dosahuje ve svých projektech podstatné mediální reflexe. Za pomoci odhalovaných trhlin i zachycované procesuality, ukazuje na medialitu, materialitu, reflexivitu i performativitu pohyblivých obrazů. Ukazuje film jako způsob myšlení/promýšlení i utváření světa. Bakalářská práce se tedy snaží nahlédnout právě v návaznosti a prostřednictvím Svobodova celovečerního snímku Jako z filmu na vzájemné vazby reality a (filmových) pohyblivých obrazů, jejich interakce i na naše (možnosti) vztahování se, chápání, vnímání a prožívání okolního světa skrze ně. Pohyblivé (filmové) obrazy se podílejí nejen na konstrukci vlastního časoprostoru, ale také jím konstituují povahu našeho myšlení, paměti, ale i skutečnost samou. V současném umění se tak stávají světo- a prostoro-tvornými médii ovlivňujícími žitý prostoročas a rozpouštějícími hranice mezi sférami „skutečného“, imaginativního či fiktivního. Text se tedy pro vysvětlení a poodhalení těchto vznikajících mnohoznačných kognitivních mezitoků, meziprostorů či mezipamětí, které Svobodovy filmové, pohyblivé obrazy (ale i obrazy celkově) konstruují, inspiruje a vychází z koncepcí německé filozofie a teorie médií, mezi-obrazí Raymonda Belloura i filozofických úvah teoretiků Malte Hagenera, Gillesa Deleuze, Félixe Guattariho a D. N. Rodowicka. |
Seznam odborné literatury |
• Raymond Bellour – Allyn Hardyck, Raymond Bellour: Between-the-images. Zurich: Dijon: JRP/Ringier; in co-edition with Les presses du réel 2012.
• Gilles Deleuze – Félix Guattari, Tisíc plošin. Praha: Hermann a synové 2010. • Gilles Deleuze – Félix Guattari, Co je filosofie?. Praha: Oikoymenh 2001. • Malte Hagener, Kde je (dnes) film? Film ve věku imanence médií, Iluminace, roč. 23, 2011, č. 1 • Kateřina Krtilová – Kateřina Svatoňová (eds.), Medienwissenschaft. Východiska a aktuální pozice německé filosofie a teorie médií. Praha: Academia 2016. • Miroslav Petříček, Myšlení obrazem. Praha: Hermann & synové 2009. • Kateřina Svatoňová, Odpoutané obrazy: Archeologie českého virtuálního prostoru. Praha: Academia 2013. • W. J. T. Mitchell, Teorie obrazu: Eseje o verbální a vizuální reprezentaci. Praha: Karolinum 2017. • David N. Rodowick, Virtual Life of Film. Cambridge, MA: Harvard University Press 2007. |