Genderový aspekt v učebnicích češtiny
Název práce v češtině: | Genderový aspekt v učebnicích češtiny |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Gender in Czech Language Textbooks |
Klíčová slova: | učebnice češtiny|gender|vývoj učebnic |
Klíčová slova anglicky: | Czech language textbooks|gender|development of textbooks |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 31.01.2022 |
Datum zadání: | 08.03.2022 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.01.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 12.06.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.06.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zaměří na zjištění, zda (případně jak) se v učebnicích českého jazyka pro učně v posledních 50 letech promítal zřetel k jejich vyváženosti z hlediska genderového, pokud jde o zastoupení a představení mužů a žen, resp. chlapců a dívek.
Jádrem práce bude analýza tří učebnic češtiny pro učně s různou dobou vzniku: učebnice A. Tejnora a kol. vzniklé před r. 1990, učebnice O. Hasenblase a kol. z r. 1993 a učebnice N. Kvítkové a kol. vzniklé po r. 2000. Analýza bude sledovat, jak jsou v učebnicích (v užitých textech a cvičeních) zastoupeny muži a ženy/chlapci a dívky a jak jsou v nich představeni. Porovnání výsledků analýzy různých učebnic by mohlo ukázat, zda došlo za posledních 50. let v tomto ohledu k posunu, a pokud ano, jakému. |
Seznam odborné literatury |
ČMEJRKOVÁ, S. Jazyk pro druhé pohlaví. In: F. Daneš a kol., Český jazyk na přelomu tisíciletí. Academia, Praha 1997, s. 146–158.
ČMEJRKOVÁ, S. Rod v jazyce a komunikaci: specifika češtiny. SaS, 63, 2002, s. 263–286. ČMEJRKOVÁ, S. Žena v jazyce. SaS, 56, 1995, s. 43–55. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. KNECHT, P., JANÍK, T. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008. MAŇÁK, J., KLAPKO, D. (ed.). Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006 MAŇÁK, J., KNECHT, P. Hodnocení učebnic. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 7. MARTINKOVÁ, V. K tendencím vývoje českých učebnic na prahu 21. století. In Výzkum školy a učitele. Praha : ČAPV, 2002. NAJVAROVÁ, V., JANÍK, T., KNECHT, P. (eds). Kurikulum a učebnice. Brno: MU, 2008 RADIMSKÝ, J. Genderové stereotypy v českých učebnicích. In: Gender, rovné příležitosti, výzkum 1-2/2001. Praha: Sociologický ústav AV ČR. SCHWARZ, J. Kategorie ženskosti v češtině: pojmenování žen v češtině. In: A. Macurová (ed.), Heterogennost v komunikaci, v textu a v jazyce. FF UK, Praha 1999b, s. 61–85. SMETÁČKOVÁ, I., VLKOVÁ, K. Gender ve škole : příručka pro vyučující předmětu občanská výchova, občanská nauka a základy společenských věd na základních a středních školách. Praha: Otevřená společnost 2005. Směrnice náměstka ministra pro vzdělávání ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k postupu a stanoveným podmínkám pro udělování a odnímání schvalovacích doložek učebnicím a učebním textům a k zařazování učebnic a učebních textů do seznamu učebnic. Dostupné online na adresehttps://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/schvalovaci-dolozky-ucebnic. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ŠVEC, Š. Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. České rozš. vyd. Brno: Paido, 2009. VALDROVÁ, J., SMETÁČKOVÁ-MORAVCOVÁ, I., KNOTKOVÁ-ČAPKOVÁ, B. Příručka pro posuzování genderové korektnosti učebnic. Praha 2004. UČEBNICE Hausenblas, O., Mališ, O., Zimová, L. Čeština pro učně. Praha: Fortuna, 1993. Tejnor, A., Čech, E., Stich, A. Český jazyk pro odborná učiliště a učňovské školy. Praha: SPN, 1964. Kvítková, N., Helclová, I. Čeština pro učební obory středních odborných učilišť. Praha: SPN, 2005. |