Výklad české deklinace v českých a čínských učebnicích češtiny pro začátečníky
Název práce v češtině: | Výklad české deklinace v českých a čínských učebnicích češtiny pro začátečníky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Presentation of Czech declension in Czech and Chinese textbooks of Czech for beginners |
Klíčová slova: | čeština pro cizince|české a čínské učebnice češtiny|úroveň A1–A2|česká deklinace|gramatický výklad |
Klíčová slova anglicky: | Czech for foreigners|Czech and Chinese textbooks of of the Czech langua|level A1–A2|Czech declension|grammar explanation |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav bohemistických studií (21-UBS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Andrea Hudousková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 27.01.2022 |
Datum zadání: | 27.01.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.06.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.08.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Ana Adamovičová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zabývá srovnáním šesti učebnic češtiny, z nichž tři jsou od čínských autorů a další tři od českých autorů.
Cílem práce je porovnat vybrané učebnice češtiny pro začátečníky na úrovni A1–A2 z hlediska výkladu české deklinace, a to z hlediska jejich vhodnosti pro výuku čínských studentů. Zhodnotit, zda je v nich učivo s ohledem na cílovou skupinu vhodně uspořádáno a vysvětleno a zda se věnuje dostatek pozornosti jevům problematickým pro čínské mluvčí. Dalším cílem BP je srovnat rozdíl mezi učebnicemi napsanými českými a čínskými autory. Pozornost bude věnována 1. všem pádům a typům deklinace probíraným v učebnicích, 2. srovnání pořadí prezentace pádů ve zkoumaných učebnicích, 3. způsobům výkladu české deklinace v jednotlivých učebnicích. Na základě analýzy učebnic bude učiněn závěr, které učebnice jsou pro čínské studenty vhodné. Na základě klasifikace a hodnocení shromážděného materiálu by plánovaná BP měla přispět k podrobnému popisu, na co autoři obou zemí v učebnicích češtiny pro začátečníky kladou důraz a na rozdíly v teoretickém výkladu deklinace. Zásady pro vypracování: 1. Analyzovat učebnice češtiny pro začátečníky od českých i čínských autorů. 2. Srovnat výklad českého deklinačního systému v jednotlivých učebnicích. 3. Jednou za měsíc předložit vedoucí práce sběr a klasifikaci materiálu a zhodnocení obtížnosti výkladu pro čínské studenty. 4. Pravidelně zasílat vedoucí BP jednotlivé části práce 5. Nejméně půl roku před plánovanou obhajobou pravidelně konzultovat BP s vedoucí práce a průběžně předkládat zpracovaný text, min. 1x za 3 týdny. 6. S vedoucí práce konzultovat odevzdání finální podoby práce do SIS. 7. Připravit prezentaci BP pro obhajobu. |
Seznam odborné literatury |
Použité prameny:
1. , LI, Mei. Čeština pro začátečníky. 1. díl. Peking: Foreign Language Teaching and Research Press, 2009. ISBN 7560020933. 2. LI, Mei. Čeština pro začátečníky. 2. díl. Peking: Foreign Language Teaching and Research Press, 2009. ISBN 7560020933. 3. HE, Lei. Český jazyk. Peking: Foreign Language Teaching and Research Press, 2009. ISBN 9787560002279. 4. ROUBALOVÁ, Eva. Učíme se česky. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1330-7 5. BOCCOU KESTŘÁNKOVÁ, Marie, Dagmar ŠTĚPÁNKOVÁ a Kateřina VODIČKOVÁ. Čeština pro cizince: úroveň A1 a A2. Brno: Edika, 2017. ISBN 978-80-266-1187-5. 6. ADAMOVIČOVÁ, Ana a Darina IVANOVOVÁ. Basic Czech I. 3.vyd. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2334-4. 7. ADAMOVIČOVÁ, Ana, Darina IVANOVOVÁ. a Milan HRDLIČKA. Basic Czech II. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2514-0. 8. LUTTERER, Ivan. Učebnice moderní češtiny. Peking: Jing Hua Press, 1959. Použitá literatura: 9. ČECHOVÁ, Marie. Čeština – řeč a jazyk. 3., rozš. a upr. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9. 10. HRDLIČKA, Milan. Cizí jazyk čeština. Praha: ISV, 2002. Jazykověda (Institut sociálních vztahů). ISBN 80-85866-98-6. 11. ŠEBESTA, Karel a Milan HRDLIČKA, ed. Čeština jako cizí jazyk na Dálném východě. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2020. ISBN 978-80-7308-984-9. 12. HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako jazyku nemateřském. Praha: Karolinum, 2019. Studia philologica Pragensia. ISBN 978-80-246-4285-7. 13. HRDLIČKA, Milan. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka: k prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Praha: Karolinum, 2009. Acta Universitatis Carolinae. ISBN 978-80-246-1527-1. 14. ŠTÍCHA, František. Akademická gramatika spisovné češtiny. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2205-9. 15. ZHU, Weihua: Jie ke yu yu fa (Mluvnice češtiny). Peking: Foreign Language Teaching and Research Press, 1989. ISBN 7-5600-0532-2. 16. KARLÍK, Petr, Marek NEKULA, Zdenka RUSÍNOVÁ a Miroslav GREPL. Příruční mluvnice češtiny. Vyd. 2., opr. [i.e. 4. vyd.]. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2012. ISBN 978-80-7106-624-8. 17. ZHUANG, Jiyu. Gramatika češtiny. Peking: Time publishing and media, 1957. 18. ZHU Weihua a Zhe XU. Mluvnice češtiny. Peking: Pekingská univerzita zahraničních studií, 1989. 19. CVRČEK, Václav. Mluvnice současné češtiny. 2.vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2812-7. Další odborná literatura bude doplněna v průběhu vypracování bakalářské práce. |