Stress and Coping Resources in Crisis Intervention Helpline Professionals: A Grounded Theory Approach
Název práce v češtině: | Zdroje zvládání stresu u krizových interventů telefonních linek: zakotvená teorie |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Stress and Coping Resources in Crisis Intervention Helpline Professionals: A Grounded Theory Approach |
Klíčová slova: | telefonická krizová intervence|profesní stres|zvládání stresu|psychologický kapitál|osobnostní zdroje|sociální zdroje|zakotvená teorie |
Klíčová slova anglicky: | crisis intervention helpline|occupational stress|stress management|psychological capital|personal resources|social resources|grounded theory |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 27.01.2022 |
Datum zadání: | 27.01.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 13.04.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 29.05.2023 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.04.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 29.05.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato diplomová práce se zaměřuje na prožívání profesního stresu u profesionálů zaměstnaných na telefonických krizových linkách. Cílem práce je vytvořit teoretický model zdrojů zvládání, které krizoví interventi využívají ke zvládání profesního stresu. Teoretická část práce popisuje klíčové definice a teorie profesního stresu, v kontextu současné psychologie pracovního zdraví. Jsou identifikován konkrétní stresory, které ohrožují zdraví při práci u zaměstnanců v pomáhajících profesí, a to zejména u krizových interventů. Práce dále popisuje koncept zvládání stresu a diskutuje konkrétní osobní, sociální a jiné zdroje, které lze využít ke zvládání stresu spojeného s prací. Teoretickou část uzavírá přehled nejnovějších empirických studií zaměřených právě na zdroje zvládání v poradenství a krizové intervenci. Empirická část práce využívá kvalitativní design, konkrétně přístup zakotvené teorie, k vytvoření teoretického modelu zdrojů zvládání, které krizoví interventi využívají ke zvládání pracovního stresu. Cílem teoretického modelu je identifikovat hlavní profesní stresory, zdroje zvládání, intervenující podmínky a účinky zvládání u vybraného vzorku profesionálů zaměstnaných na linkách pomoci v krizi v České republice. Data budou shromážděna pomocí polostrukturovaných rozhovorů a analyzována pomocí přístupu zakotvené teorie. Očekává se, že výsledky přispějí k lepšímu pochopení profesního stresu u poradenských profesí v českém kontextu a přispějí k efektivnějšímu zvládání stresu v tomto profesním sektoru. Výzkumné otázky: 1) Jaké jsou hlavní zdroje pracovního stresu u krizovaných interventů? 2) Jaké strategie zvládání krizoví interventi používají při zvládání pracovního stresu? Jaký je vnímaný efekt těchto strategií? 3) Jaké osobní, sociální a jiné zdroje vnímají krizoví interventi jako nejúčinnější? |
Seznam odborné literatury |
Kelloway, E. K. & Cooper C. (2021). A research agenda for workplace stress and wellbeing. Elgar Research Agendas. Lazarus, R. S. (2006). Stress and emotion: A new synthesis. Springer publishing company. Lazarus, R. S. (2020). Psychological stress in the workplace. In Occupational stress (pp. 3-14). CRC Press. Milovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Morse, J. M., Bowers, B. J., Charmaz, K., Corbin, J., Clarke, A. E., & Stern, P. N. (2016). Developing grounded theory: The second generation (Vol. 3). London: Routledge. Pierre G. A., Le Goanvic, V., Sabbagh, O., Richoux, Ch., Weinstein, A. Dufayet, G.,Lejoyeux, M. (2020). Psychological support system for hospital workers during the covid-19 outbreak: Rapid design and implementation of the covid-psy hotline. Frontiers in Psychiatry. doi:10.3389/fpsyt.2020.00511 Rippon, D., McDonnell, A., Smith, M., McCreadie, M., & Wetherell, M. (2020). A grounded theory study on work related stress in professionals who provide health & social care for people who exhibit behaviours that challenge. PloS one, 15(2), e0229706. Řiháček, T., Čermák, I., & Hytych, R. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita. Salari, N., Khazaie, H., Hosseinian-Far, A., Khaledi-Paveh, B., Kazeminia, M., Mohammadi, M.; Shohaimi, S., Daneshkhah, A., & Eskandari, S. (2020). The prevalence of stress, anxiety and depression within front-line healthcare workers caring for COVID-19 patients: a systematic review and meta-regression. Human Resources for Health, 18(1). Strauss, A., Corbinová, J., & Ježek, S. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert. Strauss A., S. Corbin (1997). Grounded theory in practice. Thousand Oaks: Sage Publications. Willems, R., Drossaert, C., & Vuijk, P. (2020). Impact of crisis line volunteering on mental wellbeing and the associated factors: A systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1641. https://doi.org/10.3390/ijerph17051641 |