Srovnání současného českého a vietnamského školství – sociologická sonda
Název práce v češtině: | Srovnání současného českého a vietnamského školství – sociologická sonda |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Comparison of the Current Czech and Vietnamese education Systems – sociological Probe |
Klíčová slova: | české školství|vietnamské školství|stupeň vzdělání|vzdělávání cizinců|kultura|společnost|žák|vztah ke vzdělání |
Klíčová slova anglicky: | Czech education|Vietnamese education|level of education|education of foreigners|culture|society|pupil|relation to education |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav bohemistických studií (21-UBS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jiří Hasil, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 24.01.2022 |
Datum zadání: | 24.01.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.06.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 08.02.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.01.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.02.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Zuzana Stárková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Vietnamská populace se již natrvalo stala součástí české společnosti a jednou z významných národností České republiky. Inkluze vietnamských žáků do českého školského systému probíhá, zdá se, již delší dobu bez výrazných problémů. Cílem bakalářské práce je stručně a výstižně charakterizovat a porovnat vzdělávací systém ve Vietnamu a v České republice (se zaměřením na základní a střední školství). Dalším cílem je popsat vztah Vietnamců k tradiční vietnamské kultuře a kultuře české. Těžištěm tohoto popisu bude snaha o vystižení vztahu Vietnamců ke vzdělání, bakalariant se pokusí odhalit příčiny tohoto vztahu a to, jak se tento vztah proměňuje (nebo neproměňuje) u Vietnamců žijících v České republice. Hlavním cílem bakalářské práce bude pomocí případové studie popsat, jak mladí Vietnamci pohlížejí na český vzdělávací systém, v čem vidí jeho klady a zápory v porovnání se systémem vietnamským a jak oni sami pociťují svou jinakost v české škole. Bakalariant v rámci případové studie shromáždí informace od dvou skupin respondentů: a) vietnamští středoškoláci, kteří část školní docházky obsolvovali ve Vietnamu a část v Česku, b) vietnamští středoškoláci, kteří celou dosavadní školní docházku absolvovali v Česku (v každé skupině osloví dva respondenty, jimiž budou současní studenti českých středních škol). Výsledky obou skupin vyhodnotí a okomentuje. Zásady pro vypracování: 1. Prostudovat odbornou literaturu z oblasti srovnávací pedagogiky, obecné pedagogiky a sociologie. 2. Seznámit se se školským systémem českým a vietnamským, prostudovat příslušné školské dokumenty (rámcový vzdělávací program české ZŠ a obdobné dokumenty vietnamské) a vyvodit z nich závěry relevantní pro danou bakalářskou práci. 3. Osvojit si příslušné výzkumné metody pedagogické a sociologické. 4. Nalézt vhodnou skupinu vietnamských respondentů – žáků českýchstředníchškol. 5. Vypracovat podklady pro případovou studii. 8. Provedení výzkumu. 9. Vyhodnocení výzkumu. 10. Vyvození závěru výzkumu. 11. Tvorba textu bakalářské práce. |
Seznam odborné literatury |
BAREŠOVÁ, Ivona,ed. Současná problematika východoasijských menšin v České republice. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 126 s. ISBN 978-80-244-2645-7. ČECH, Tomáš et al. Jaká je škola u mě doma. 3. vydání. Praha:Meta - Společnostpro příležitosti mladých migrantů, [2018], ©2018. 149 stran. ISBN 978-80-88171-19-5. ČERNÍK, Jan, Ján IČO, Jiří KOCOUREK, et al.S vietnamskými dětmi na českých školách. Dotisk I. vydání. Ilustroval Markéta HLINOVSKÁ. Jinočany: H & H, 2006. Multikulturní inspirace. FREIDINGEROVÁ, Tereza.Vietnamci v Česku a ve světě: migrační a adaptační tendence. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství v koedici s Přírodovědeckou fakultou Univerzity Karlovy Praha. 2014. HLAVATÁ, Lucie, IČO, Ján a STRAŠÁKOVÁ, Mária.Dějiny Vietnamu. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. CHRÁSKA, Miroslav. Empirická pedagogická šetření a jejich statistické vyhodnocování: studijní text pro autory diplomových prací na fakultách vzdělávajících učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1986. 54 s. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. 254 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3. KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ.Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). MATĚJŮ, Petr et al. Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. 495 s. Studie; sv. 63. ISBN 978-80-7419-032-2. MICHALOVÁ, Zdeňka. Komparativní speciální pedagogika. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. 95 s. ISBN 978-80-7372-893-9. MÜLLEROVÁ, Petra.Vietnam - stručnáhistorie státu. Praha:Libri, 2010. PROKOP, Jiří,ed. K otázkám srovnávací pedagogiky: sborník z mezinárodní konference. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003. 378 s. ISBN 80-246-0571-6. PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. 333 stran. ISBN 978-80-262-0870-9 ŠIŠKOVÁ, Tatjana,ed.Menšiny a migranti v České republice: [my a oni v multikulturní společnosti 21. století].Praha: Portál, 2001. ŠTÍPEK, Jaroslav. Pedagogická sociologie: Určeno proposl.fak. pedagog. Díl 1, Teorie a praxe sociologických výzkumů mládeže. 1. vyd. Praha: SPN, 1982. 35 s. ŠTVERÁK, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. 274 s. ISBN 80-7184-489-6 VÁŇOVÁ, Miroslava. Srovnávací pedagogika. Vyd. 3. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. 72 s. ISBN 978-80-86723-68-6. |