Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Srovnání současného českého a vietnamského školství – sociologická sonda
Název práce v češtině: Srovnání současného českého a vietnamského školství – sociologická sonda
Název v anglickém jazyce: Comparison of the Current Czech and Vietnamese education Systems – sociological Probe
Klíčová slova: české školství|vietnamské školství|stupeň vzdělání|vzdělávání cizinců|kultura|společnost|žák|vztah ke vzdělání
Klíčová slova anglicky: Czech education|Vietnamese education|level of education|education of foreigners|culture|society|pupil|relation to education
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav bohemistických studií (21-UBS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jiří Hasil, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 24.01.2022
Datum zadání: 24.01.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 02.06.2022
Datum a čas obhajoby: 08.02.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:01.01.2023
Datum proběhlé obhajoby: 08.02.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Zuzana Stárková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Vietnamská populace se již natrvalo stala součástí české společnosti a jednou z významných národností České republiky. Inkluze vietnamských žáků do českého školského systému probíhá, zdá se, již delší dobu bez výrazných problémů. Cílem bakalářské práce je stručně a výstižně charakterizovat a porovnat vzdělávací systém ve Vietnamu a v České republice (se zaměřením na základní a střední školství). Dalším cílem je popsat vztah Vietnamců k tradiční vietnamské kultuře a kultuře české. Těžištěm tohoto popisu bude snaha o vystižení vztahu Vietnamců ke vzdělání, bakalariant se pokusí odhalit příčiny tohoto vztahu a to, jak se tento vztah proměňuje (nebo neproměňuje) u Vietnamců žijících v České republice. Hlavním cílem bakalářské práce bude pomocí případové studie popsat, jak mladí Vietnamci pohlížejí na český vzdělávací systém, v čem vidí jeho klady a zápory v porovnání se systémem vietnamským a jak oni sami pociťují svou jinakost v české škole. Bakalariant v rámci případové studie shromáždí informace od dvou skupin respondentů: a) vietnamští středoškoláci, kteří část školní docházky obsolvovali ve Vietnamu a část v Česku, b) vietnamští středoškoláci, kteří celou dosavadní školní docházku absolvovali v Česku (v každé skupině osloví dva respondenty, jimiž budou současní studenti českých středních škol). Výsledky obou skupin vyhodnotí a okomentuje.
Zásady pro vypracování:
1. Prostudovat odbornou literaturu z oblasti srovnávací pedagogiky, obecné pedagogiky a sociologie.
2. Seznámit se se školským systémem českým a vietnamským, prostudovat příslušné školské dokumenty (rámcový vzdělávací program české ZŠ a obdobné dokumenty vietnamské) a vyvodit z nich závěry relevantní pro danou bakalářskou práci.
3. Osvojit si příslušné výzkumné metody pedagogické a sociologické.
4. Nalézt vhodnou skupinu vietnamských respondentů – žáků českýchstředníchškol.
5. Vypracovat podklady pro případovou studii.
8. Provedení výzkumu.
9. Vyhodnocení výzkumu.
10. Vyvození závěru výzkumu.
11. Tvorba textu bakalářské práce.
Seznam odborné literatury
BAREŠOVÁ, Ivona,ed. Současná problematika východoasijských menšin v České republice. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 126 s. ISBN 978-80-244-2645-7.

ČECH, Tomáš et al. Jaká je škola u mě doma. 3. vydání. Praha:Meta - Společnostpro příležitosti mladých migrantů, [2018], ©2018. 149 stran. ISBN 978-80-88171-19-5.

ČERNÍK, Jan, Ján IČO, Jiří KOCOUREK, et al.S vietnamskými dětmi na českých školách. Dotisk I. vydání. Ilustroval Markéta HLINOVSKÁ. Jinočany: H & H, 2006. Multikulturní inspirace.
FREIDINGEROVÁ, Tereza.Vietnamci v Česku a ve světě: migrační a adaptační tendence. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství v koedici s Přírodovědeckou fakultou Univerzity Karlovy Praha. 2014.
HLAVATÁ, Lucie, IČO, Ján a STRAŠÁKOVÁ, Mária.Dějiny Vietnamu. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008.
CHRÁSKA, Miroslav. Empirická pedagogická šetření a jejich statistické vyhodnocování: studijní text pro autory diplomových prací na fakultách vzdělávajících učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1986. 54 s.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. 254 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.

KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ.Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada).
MATĚJŮ, Petr et al. Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. 495 s. Studie; sv. 63. ISBN 978-80-7419-032-2.

MICHALOVÁ, Zdeňka. Komparativní speciální pedagogika. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. 95 s. ISBN 978-80-7372-893-9.
MÜLLEROVÁ, Petra.Vietnam - stručnáhistorie státu. Praha:Libri, 2010.
PROKOP, Jiří,ed. K otázkám srovnávací pedagogiky: sborník z mezinárodní konference. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003. 378 s. ISBN 80-246-0571-6.

PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. 333 stran. ISBN 978-80-262-0870-9
ŠIŠKOVÁ, Tatjana,ed.Menšiny a migranti v České republice: [my a oni v multikulturní společnosti 21. století].Praha: Portál, 2001.
ŠTÍPEK, Jaroslav. Pedagogická sociologie: Určeno proposl.fak. pedagog. Díl 1, Teorie a praxe sociologických výzkumů mládeže. 1. vyd. Praha: SPN, 1982. 35 s.

ŠTVERÁK, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. 274 s. ISBN 80-7184-489-6
VÁŇOVÁ, Miroslava. Srovnávací pedagogika. Vyd. 3. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. 72 s. ISBN 978-80-86723-68-6.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK