Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Současná řemeslná tvorba drobných producentů a strategie, kterými vstupují do interakcí s konzumenty jejich zboží.
Název práce v češtině: Současná řemeslná tvorba drobných producentů a strategie, kterými vstupují do interakcí s konzumenty jejich zboží.
Název v anglickém jazyce: Contemporary handicraft of small producers and strategies of interaction with their consumers
Klíčová slova: řemeslo|řemeslné zboží|drobný výrobce|vynalezená tradice|tradice|inovace|komodifikace tradice|terénní výzkum|zúčastněné pozorování
Klíčová slova anglicky: craft|handicrafts|small manufacturer|invented tradition|tradition|inovation|commodification of tradition|field research|participant observation
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav etnologie (21-UETN)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Marek Jakoubek, Ph.D., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 22.01.2022
Datum zadání: 22.01.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 28.01.2022
Datum a čas obhajoby: 23.06.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:21.04.2022
Datum proběhlé obhajoby: 23.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Výzkumná hypotéza: Drobní řemeslníci a malé firmy často vědomě ale i nevědomě používají konceptu tradice, aby je jejich zboží lépe prodávalo. Často dochází k vědomým manipulacím s konceptem tradice. Konzumenti vyhledávající lokální řemeslné zboží reagují pozitivně na výrobky a služby, které sami považují za „tradiční“ nebo se o jejich „tradičnosti“ nechali přesvědčit producenty zboží. Kooperace mezi různými výrobci je často profitabilní pro obě zúčastněné strany. Konzumenti zboží často pozitivně oceňují kooperaci producentů navzájem a oceňují nejrůznější projevy altruismu ze strany producentů. Výše zmíněná strategie zvyšuje producentům profit. Producenti, kteří se negativně vymezují vůči konkurenci bývají konzumenty penalizováni.
Metodologie: Ke sběru dat byla použita metoda dlouhodobého zúčastněného pozorování. Pozorování probíhalo ve fyzickém prostředí, kde se jednotliví řemeslníci setkávají tváří v tvář jeden s druhým ale i s konzumenty jejich zboží. Tímto prostředím jsou rozuměny zejména provozovny řemeslníku, prodejny a nejrůznější trhy a veletrhy s řemeslným zbožím jakož i prodejny, které toto zboží distribuují konzumentům. Dále pozorování probíhalo v on-line prostředí a zejména na sociálních sítích typu Facebook a Instagram ale i na prodejních portálech zprostředkovávajících prodej řemeslné tvorby nebo například na specializovaných diskuzních fórech pro řemeslníky. Kromě zúčastněného pozorování byla data sbírána také pomocí nestrukturovaných rozhovorů.
Seznam odborné literatury
BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Z fr. orig. přeložila Věra Dvořáková. Karolinum, 1998.
BOSTROM, Nick. Superintelligence. Dunod, 2017.
BREGMAN, Rutger. Utopia for Realists. The Correspondent, 2016.
CARVAJAL PÉREZ, Daniel, et al. Creative Heritage: Overcoming Tensions Between Innovation and Tradition in the Luxury Industry. Creativity and Innovation Management. 2020.
DOUGLAS, Mary. Purity and Danger: An Analysis of Concepts of Pollution and Taboo. Routledge, 2003.
EVANS-PRITCHARD, Deirdre. The Portal Case: Authenticity, Tourism, Tradition and the Law. Journal of American Folklore, 1987, 287–296.
EVANS-PRITCHARD, Edward Evan. Social Anthropology. Routledge, 2013.
GIDDENS, Anthony; OGROCKÁ, Jana. Unikající svět: jak globalizace mění náš život. Sociologické nakladatelství, 2000.
GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo. Sebeprezentace v každodenním životě. Z angl. orig. přeložila Milada McGrathová. Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999.
GRAEBER, David. Bullshit Jobs: A Theory, UK, Allen Lane. 2018.
HARARI, Yuval Noah. 21 Lessons for the 21st Century. Random House, 2018.
HARARI, Yuval Noah. Homo Deus: A Brief History of Tomorrow. Random House, 2016.
HEJNAL, Ondřej; LUPTÁK, Ľubomír. Když výzkum, tak skrytý: Serpentinami formalizované etiky. Když výzkum, tak kvalitativní: serpentinami bádání v terénu, 2013, 133–147. In Etnologické studie 14. Masarykova univerzita a Etnologický ústav AV ČR. Editoři: Michal Pavlásek, Jana Nosková.
HOBSBAWM, Eric; RANGER, Terence (ed.). The Invention of Tradition. Cambridge University Press, 2012.
HORČÍK, Otto. Brašnářství a kůže I. příručka pro brašnáře. Živnostník, 1945.
KURZWEIL, Ray. The Singularity is Near: When Humans Transcend Biology. Penguin, 2005.
MATTHES, Erich Hatala. Cultural Appropriation without Cultural Essentialism? Social Theory and Practice, 2016, 343–366.
MAUSS, Marcel. Esej o daru, podobě a důvodech směny v archaických společnostech. Sociologické nakladatelství, 1999.
PAVIONE, Enrica; PEZZETTI, Roberta; DALL’AVA, Matteo. Emerging Competitive Strategies in the Global Luxury Industry in the Perspective of Sustainable Development: The Case of Kering Group. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 2016, 4.2: 241–261.
ROBERTS, Joanne; ARMITAGE, John. Luxury and Creativity: Exploration, Exploitation, or Preservation? Technology Innovation Management Review, 2015, 5.7: 41–49.
SILVERMAN, Carol, et al. Gypsy Music, Hybridity and Appropriation: Balkan Dilemmas of Postmodernity. Ethnologia Balkanica, 2011, 15: 15–32.
VAN GENNEP, Arnold. Přechodové rituály: systematické studium rituálů. Lidové noviny, 1997.
WALDROP, Mitchell M. Complexity: The Emerging Science at the Edge of Order and Chaos. Simon and Schuster, 1993.
TEGMARK, Max. Life 3.0: Being Human in the Age of Artificial Intelligence. Knopf, 2017.
ZUBOFF, Shoshana. The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power: Barack Obama’s Books of 2019. Profile Books, 2019.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK