Současná řemeslná tvorba drobných producentů a strategie, kterými vstupují do interakcí s konzumenty jejich zboží.
Název práce v češtině: | Současná řemeslná tvorba drobných producentů a strategie, kterými vstupují do interakcí s konzumenty jejich zboží. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Contemporary handicraft of small producers and strategies of interaction with their consumers |
Klíčová slova: | řemeslo|řemeslné zboží|drobný výrobce|vynalezená tradice|tradice|inovace|komodifikace tradice|terénní výzkum|zúčastněné pozorování |
Klíčová slova anglicky: | craft|handicrafts|small manufacturer|invented tradition|tradition|inovation|commodification of tradition|field research|participant observation |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav etnologie (21-UETN) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Marek Jakoubek, Ph.D., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.01.2022 |
Datum zadání: | 22.01.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 28.01.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 23.06.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.04.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.06.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Výzkumná hypotéza: Drobní řemeslníci a malé firmy často vědomě ale i nevědomě používají konceptu tradice, aby je jejich zboží lépe prodávalo. Často dochází k vědomým manipulacím s konceptem tradice. Konzumenti vyhledávající lokální řemeslné zboží reagují pozitivně na výrobky a služby, které sami považují za „tradiční“ nebo se o jejich „tradičnosti“ nechali přesvědčit producenty zboží. Kooperace mezi různými výrobci je často profitabilní pro obě zúčastněné strany. Konzumenti zboží často pozitivně oceňují kooperaci producentů navzájem a oceňují nejrůznější projevy altruismu ze strany producentů. Výše zmíněná strategie zvyšuje producentům profit. Producenti, kteří se negativně vymezují vůči konkurenci bývají konzumenty penalizováni.
Metodologie: Ke sběru dat byla použita metoda dlouhodobého zúčastněného pozorování. Pozorování probíhalo ve fyzickém prostředí, kde se jednotliví řemeslníci setkávají tváří v tvář jeden s druhým ale i s konzumenty jejich zboží. Tímto prostředím jsou rozuměny zejména provozovny řemeslníku, prodejny a nejrůznější trhy a veletrhy s řemeslným zbožím jakož i prodejny, které toto zboží distribuují konzumentům. Dále pozorování probíhalo v on-line prostředí a zejména na sociálních sítích typu Facebook a Instagram ale i na prodejních portálech zprostředkovávajících prodej řemeslné tvorby nebo například na specializovaných diskuzních fórech pro řemeslníky. Kromě zúčastněného pozorování byla data sbírána také pomocí nestrukturovaných rozhovorů. |
Seznam odborné literatury |
BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Z fr. orig. přeložila Věra Dvořáková. Karolinum, 1998.
BOSTROM, Nick. Superintelligence. Dunod, 2017. BREGMAN, Rutger. Utopia for Realists. The Correspondent, 2016. CARVAJAL PÉREZ, Daniel, et al. Creative Heritage: Overcoming Tensions Between Innovation and Tradition in the Luxury Industry. Creativity and Innovation Management. 2020. DOUGLAS, Mary. Purity and Danger: An Analysis of Concepts of Pollution and Taboo. Routledge, 2003. EVANS-PRITCHARD, Deirdre. The Portal Case: Authenticity, Tourism, Tradition and the Law. Journal of American Folklore, 1987, 287–296. EVANS-PRITCHARD, Edward Evan. Social Anthropology. Routledge, 2013. GIDDENS, Anthony; OGROCKÁ, Jana. Unikající svět: jak globalizace mění náš život. Sociologické nakladatelství, 2000. GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo. Sebeprezentace v každodenním životě. Z angl. orig. přeložila Milada McGrathová. Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999. GRAEBER, David. Bullshit Jobs: A Theory, UK, Allen Lane. 2018. HARARI, Yuval Noah. 21 Lessons for the 21st Century. Random House, 2018. HARARI, Yuval Noah. Homo Deus: A Brief History of Tomorrow. Random House, 2016. HEJNAL, Ondřej; LUPTÁK, Ľubomír. Když výzkum, tak skrytý: Serpentinami formalizované etiky. Když výzkum, tak kvalitativní: serpentinami bádání v terénu, 2013, 133–147. In Etnologické studie 14. Masarykova univerzita a Etnologický ústav AV ČR. Editoři: Michal Pavlásek, Jana Nosková. HOBSBAWM, Eric; RANGER, Terence (ed.). The Invention of Tradition. Cambridge University Press, 2012. HORČÍK, Otto. Brašnářství a kůže I. příručka pro brašnáře. Živnostník, 1945. KURZWEIL, Ray. The Singularity is Near: When Humans Transcend Biology. Penguin, 2005. MATTHES, Erich Hatala. Cultural Appropriation without Cultural Essentialism? Social Theory and Practice, 2016, 343–366. MAUSS, Marcel. Esej o daru, podobě a důvodech směny v archaických společnostech. Sociologické nakladatelství, 1999. PAVIONE, Enrica; PEZZETTI, Roberta; DALL’AVA, Matteo. Emerging Competitive Strategies in the Global Luxury Industry in the Perspective of Sustainable Development: The Case of Kering Group. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 2016, 4.2: 241–261. ROBERTS, Joanne; ARMITAGE, John. Luxury and Creativity: Exploration, Exploitation, or Preservation? Technology Innovation Management Review, 2015, 5.7: 41–49. SILVERMAN, Carol, et al. Gypsy Music, Hybridity and Appropriation: Balkan Dilemmas of Postmodernity. Ethnologia Balkanica, 2011, 15: 15–32. VAN GENNEP, Arnold. Přechodové rituály: systematické studium rituálů. Lidové noviny, 1997. WALDROP, Mitchell M. Complexity: The Emerging Science at the Edge of Order and Chaos. Simon and Schuster, 1993. TEGMARK, Max. Life 3.0: Being Human in the Age of Artificial Intelligence. Knopf, 2017. ZUBOFF, Shoshana. The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power: Barack Obama’s Books of 2019. Profile Books, 2019. |