Wittgenstein o hudbě
Název práce v češtině: | Wittgenstein o hudbě |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Wittgenstein on music |
Klíčová slova: | Wittgenstein|hudba|jazyk|zobrazovací vztah|jazyková hra|Schopenhauer |
Klíčová slova anglicky: | Wittgenstein|music|language|perspicuous representation|language game|Schopenhauer |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Vojtěch Kolman, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 20.01.2022 |
Datum zadání: | 20.01.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.01.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 14.06.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.06.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Jan Palkoska, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Wittgenstein patří k několika velkým filosofům, jejichž zájem o hudbu vede k tomu, že jí přiřazují i mimořádný filosofický význam. Zároveň je pro styl aforistický styl a také teorii nevyslovitelnosti relativně málo explicitní v tom, v čem by tento význam měl spočívat. V Tractatu se takto hudba vyskytuje především jako případ zobrazovacího vztahu, ve Filosofických zkoumáních jako případ jazykové hry daný už tím, že umění je něčím, čemu lze rozumět, a vzniká u něj tedy i problém správného a chybného řízení se pravidlem. Cílem práce je rámcově prozkoumat Wittgensteinův postoj k hudbě, zvláště ve vztahu k jeho teoriím jazyka. Podle potřeby se může soustředit na rané či pozdní dílo (včetně kulturního kontextu hudby, jak jej lze najít zejména v Rozličných poznámkách), případně zvážit, jaký a zda vůbec nějaký, mohla mít na Wittgensteinovy názory vliv filosofie a teorie hudby Schopenhauerova. |
Seznam odborné literatury |
Primární literatura: Wittgenstein, L., Filosofická zkoumání (Praha: Filosofia, 2019) Wittgenstein, L., Tractatus logico-philosophicus (Praha: OIKOYMENH, 2017) Wittgenstein, L., Rozličné poznámky (Praha: OIKOYMENH, 2021) Sekundární literatura: Baker, G. P., & Hacker, P. M. S. (P. M. S. ), Wittgenstein: understanding and meaning. Part I, Essays. (Wiley-Blackwell, 2005) Bar-Elli, G., Wittgenstein on the Experience of Meaning and the Meaning of Music. Philosophical Investigations, 29(3), 217–249 (Wiley-Blackwell, 2006) Bru, S., Huemer, W., & Steuer, D., Wittgenstein Reading (Boston, Berlin: De Gruyter, 2013) Canlar, S., Understanding of music in the philosophy of Wittgenstein [Thesis (M.S.) -- Graduate School of Social Sciences. Philosophy.]. (Middle East Technical University, 2019) Grayling, A. C., Wittgenstein: průvodce pro každého (Praha: Dokořán, 2007) Kolman, Vojtěch, O čem se nedá mluvit, o tom se musí zpívat (Praha: Filosofia, 2017) Raffman, R. L., Ludwig Wittgenstein's concept of family resemblances and contemporary music, Music and Man, 2:1-2, 117-123 (Routledge, 1976) Scruton R., Wittgenstein and the Understanding of Music, The British Journal of Aesthetics, Volume 44, Issue 1, January 2004, Pages 1–9 (Oxford University Press, 2005) Szabados, B., Wittgenstein as philosophical tone-poet: philosophy and music in dialogue (Toronto: Rodopi, 2014) |