Pozice sociálního pedagoga na základní škole
Název práce v češtině: | Pozice sociálního pedagoga na základní škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The position of a social pedagogue at primary school |
Klíčová slova: | intervence|komunikace|kooperace|ohrožení žáci|prevence|prostředník|rizikové jevy|sociálně-pedagogická činnost|sociální pedagogika|školní neúspěšnost|školní poradenské pracoviště|třídní kolektiv|základní škola |
Klíčová slova anglicky: | intervention|communication|cooperation|pupils at risk|prevention|mediator|risk factors|socio-pedagogical activity|social pedagogue|school failure|school counseling workplace|class collective|primary school |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 27.06.2022 |
Datum zadání: | 27.06.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 29.09.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 13.06.2023 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.06.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zaměřuje na pozici sociálního pedagoga na základní škole. Popisuje potřebu této profese na základní škole a její legislativní ukotvení. Představuje, jakým způsobem sociální pedagog na základní škole pracuje, jak kooperuje s institucemi jako je OSPOD, PČR, PPP a SPC. Také jak spolupracuje s neziskovými organizacemi, pediatry a dalšími subjekty. Zároveň specifikuje jeho náplň práce a ukazuje, jak je sociální pedagog na základní škole potřebný a vyhledávaný ze strany žáků, rodičů i pedagogů. Cílem této diplomové práce je ukázat nutnost této pozice na ZŠ. Jedná se o teoreticko-empirickou práci. K výzkumnému šetření je zvolena kvalitativní výzkumná strategie s využitím techniky polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory jsou zaměřeny na vyučující na základní škole a instituce, které se základní školou spolupracují. |
Seznam odborné literatury |
BRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Praha: Portál, 2014. FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 3. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2010. HRADEČNÁ, Marie. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-015-7. Janošová, P., Kollerová L., Zábrodská K., Kressa J., & Dědová M. (2016). Psychologie školní šikany. Praha: Grada. JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada) KNOTOVÁ, Dana. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). PEŠOVÁ, Ilona a Miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ŠTECH, Stanislav a Jana ZAPLETALOVÁ. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Praha: Karolinum 2007 Vaníčková, E., Hadj-Moussová, Z., & Provazníková, H. (1995). Násilí v rodině. Syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Praha: Karolinum. |