Seberegulace u předškolních dětí v klasických a alternativních mateřských školách
Název práce v češtině: | Seberegulace u předškolních dětí v klasických a alternativních mateřských školách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Selfregulation among children in public and alternative preschool |
Klíčová slova: | Seberegulace|sociálně-emoční kompetence|předškolní věk|klasické mateřské školy|lesní mateřské školy |
Klíčová slova anglicky: | Self-regulation|social emotional competence|preschool age|public preschool|forest preschool |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.01.2022 |
Datum zadání: | 18.01.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.01.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 01.02.2023 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.12.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.02.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato práce se bude věnovat porovnávání seberegulace dětí. Z každého typu vzdělávacího zařízení budou vybrány dle dostupnosti náhodným výběrem děti v předškolním věku (5-6 let). Těmto dětem budou administrovány subtesty vývojové škály IDS-P zaměřené na zhodnocení sociálně-emočních kompetencí dětí v předškolním věku. Tato data budou následně zpracována kvantitativní analýzou, konkrétně korelační studií. Cílem práce je zjistit, zda se odlišují sociálně emoční kompetence, konkrétně seberegulační schopnosti, od dětí navštěvujících běžný typ MŠ a dětí docházející do alternativní MŠ. Mateřské školy budou vybrány z jihočeského kraje z Českých Budějovic a okolí. Obsahem teoretické části bude přiblížení tématu seberegulace u předškolních dětí, jaké faktory seberegulaci dětí mohou ovlivňovat. Se seberegulací v předškolním věku dítěte je pozitivně asociována úroveň sociálních kompetencí, školní angažovanosti a akademického výkonu (Robson, D. A., Allen, M. S., & Howard, S. J. (2020)). Seberegulace v časném dětství souvisí s budoucím akademickým úspěchem a celkovým well-being (Taylor, A. F., & ButtsWilmsmeyer, C. (2020)). Dále budou v této části popsány vzdělávací filozofie a teoretická východiska jednotlivých typů MŠ. Výzkumná část bude obsahovat představení metody IDS-P, výsledky vlastního výzkumu a jejich zasazení do kontextu současné psychologie. Výsledky výzkumu přispějí k prohloubení poznání v oblasti seberegulace dětí v prostředí alternativní a klasické MŠ. To by mohlo pomoci např. rodičům při rozhodování o umístění dítěte do konkrétního typu MŠ, psychologům v možných doporučeních předškolního zařízení. |
Seznam odborné literatury |
Allen, K. E., & Marotz, L. R. (2002). Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál. Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada. Praha: Portál. Stuchlíková, I. (2003). Psychologie emocí. Praha: Portál. Šulová, L., & Zaouche-Gaudron, C. (2003). Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum. Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum Vágnerová, M. (2020). Vývoj pozornosti a exekutivních funkcí. Praha: Raabe |