Efekt koučování na kompetence manažerů
Název práce v češtině: | Efekt koučování na kompetence manažerů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The effect of coaching on the competences of managers |
Klíčová slova: | kompetence manažerů|pozitivní psychologie|leadership|rozvoj leadershipu|koučování |
Klíčová slova anglicky: | competence of managers|positive psychology|leadership|leadership development|coaching |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Ivana Šípová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.01.2022 |
Datum zadání: | 18.01.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.02.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 30.01.2024 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 30.01.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Jana Kašická |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je výzkumné zpracování a ověření hypotéz o tom, jak koučování pozitivního leadershipu mění náhled manažera na jeho kompetence. Zjišťování proběhne pomocí dotazníku Coaching-based leadership (Paleez, 2020) a to konkrétně ve 4 časových obdobích. Ty jsou označeny jako T0, T0+3 měsíce, T0+6 měsíců a T0+9 měsíců. Výzkumná hypotéza – CMO konfigurace zní: Pokud jsou manažeři oddaní, připraveni na změnu, mají adekvátní požadavky na práci a autonomii, potom se spíše budou cítit pozitivně ohledně intervence. Přenesou nové poznatky do své každodenní práce a zapojí se do rozhodovacích procesů se zaměřením na své silné stránky. Ve výsledku prokážou zlepšení svých manažerských dovedností. CMO konfigurace kontroluje proměnné, které do procesu vstupují jako nežádoucí a realizuje se ve výzkumu s jedním subjektem. Diplomová práce náleží k evropskému projektu H-WORK, který se zabývá zpracováním evidence-based intervencí, které pomáhají zvyšovat mentální zdraví zaměstnanců. Obsah teoretické části bude zaměřen na koučování jako intervenci. Bude rozdělen dle konceptu Kima Camerona a jeho teorie Positive leadership coaching. První kapitola teoretické části se bude zabývat leadershipem. Vysvětlí tento pojem, popíše jeho různé formy a následně se detailně zaměří na pozitivní leadership. Dále uvede nástroje pozitivního leadershipu, kterými je možné ho měřit. Následně poukáže na teorie, které hovoří o rozdílu mezi rolemi manažer a leader. Druhá kapitola je věnována možnostem rozvoje leaderů a manažerů. Rozebírá různé typy tréninků a koučink. Třetí kapitola se zabývá samotným koučinkem. Zmiňuje efekt koučování, kdy funguje a kdy ne, vztah manažera a podřízeného a jak ho může koučování ovlivňovat. Také popisuje dotazník Coaching-based leadership (Palaez, 2020), kterým se bude zjišťovat výzkumná hypotéza. Mimo jiné se soustředí i na výzvy a úskalí vedení lidí se zaměřením na současnou situaci. Výzkumná část uvádí informace z teoretické části do praxe. Vzorek manažerů jedné specifické firmy se bude účastnit vzdělávacího programu – koučování pozitivního leadershipu, kde bude úkolem ověřit, zda má tato intervence efekt na jejich leadership kompetence. |
Seznam odborné literatury |
Armstrong, M., & Stephens, T. (2008). Management a leadership. Praha: Grada Publishing, a.s Corbu, A., Peláez Zuberbühler, M. J., & Salanova, M. (2021). Positive Psychology Micro-Coaching Intervention: Effects on Psychological Capital and Goal-Related Self-Efficacy. Frontiers in Psychology, 12(February), 1–14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.566293 Llorens, S., Salanova, M., Torrente, P., & Acosta, H. (2013). Interventions to Promote Healthy & Resilient Organizations (HERO) from Positive Psychology. Salutogenic Organizations and Change, 91–106. doi:10.1007/978-94-007-6470-5_6 Peláez Zuberbuhler, M. J., Salanova, M., & Martínez, I. M. (2020). Coaching-Based Leadership Intervention Program: A Controlled Trial Study. Frontiers in Psychology, 10(January), 1–22. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.03066 Peláez, M. J. (2020). A Journay into the Heart of Coaching-based Leadership: Empirical Findings within the Organizational Context (Doctoral dissertation, Universitat Jaume I). Peláez, María Josefina; Coo, Cristián; Salanova, Marisa (2019). Facilitating Work Engagement and Performance Through Strengths-Based Micro-coaching: A Controlled Trial Study. Journal of Happiness Studies, (), –. doi:10.1007/s10902-019-00127-5 Sanín-Posada, A., Soria, M.S., & Vera-Villaroel, P. (2018). Happiness and Optimism Interventions at Work: Gender Differences. Open Acces Library Journal, 5: e4842. https://doi.org/10.4236/oalib.1104842 Salanova, M., & Ortega-Maldonado, A. (2019). Psychological Capital Development in Organizations: An Integrative Review of Evidence-Based Intervention Programs. In Positive Psychological Intervention Design and Protocols for Multi-Cultural Contexts (pp. 81–102). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20020-6_4 |