Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Efekt koučování na kompetence manažerů
Název práce v češtině: Efekt koučování na kompetence manažerů
Název v anglickém jazyce: The effect of coaching on the competences of managers
Klíčová slova: kompetence manažerů|pozitivní psychologie|leadership|rozvoj leadershipu|koučování
Klíčová slova anglicky: competence of managers|positive psychology|leadership|leadership development|coaching
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ivana Šípová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 18.01.2022
Datum zadání: 18.01.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.02.2022
Datum a čas obhajoby: 30.01.2024 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:24.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 30.01.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Jana Kašická
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je výzkumné zpracování a ověření hypotéz o tom, jak koučování pozitivního leadershipu mění náhled manažera na jeho kompetence. Zjišťování proběhne pomocí dotazníku Coaching-based leadership (Paleez, 2020) a to konkrétně ve 4 časových obdobích. Ty jsou označeny jako T0, T0+3 měsíce, T0+6 měsíců a T0+9 měsíců.
Výzkumná hypotéza – CMO konfigurace zní: Pokud jsou manažeři oddaní, připraveni na změnu, mají adekvátní požadavky na práci a autonomii, potom se spíše budou cítit pozitivně ohledně intervence. Přenesou nové poznatky do své každodenní práce a zapojí se do rozhodovacích procesů se zaměřením na své silné stránky. Ve výsledku prokážou zlepšení svých manažerských dovedností. CMO konfigurace kontroluje proměnné, které do procesu vstupují jako nežádoucí a realizuje se ve výzkumu s jedním subjektem.
Diplomová práce náleží k evropskému projektu H-WORK, který se zabývá zpracováním evidence-based intervencí, které pomáhají zvyšovat mentální zdraví zaměstnanců.

Obsah teoretické části bude zaměřen na koučování jako intervenci. Bude rozdělen dle konceptu Kima Camerona a jeho teorie Positive leadership coaching. První kapitola teoretické části se bude zabývat leadershipem. Vysvětlí tento pojem, popíše jeho různé formy a následně se detailně zaměří na pozitivní leadership. Dále uvede nástroje pozitivního leadershipu, kterými je možné ho měřit. Následně poukáže na teorie, které hovoří o rozdílu mezi rolemi manažer a leader. Druhá kapitola je věnována možnostem rozvoje leaderů a manažerů. Rozebírá různé typy tréninků a koučink. Třetí kapitola se zabývá samotným koučinkem. Zmiňuje efekt koučování, kdy funguje a kdy ne, vztah manažera a podřízeného a jak ho může koučování ovlivňovat. Také popisuje dotazník Coaching-based leadership (Palaez, 2020), kterým se bude zjišťovat výzkumná hypotéza. Mimo jiné se soustředí i na výzvy a úskalí vedení lidí se zaměřením na současnou situaci.
Výzkumná část uvádí informace z teoretické části do praxe. Vzorek manažerů jedné specifické firmy se bude účastnit vzdělávacího programu – koučování pozitivního leadershipu, kde bude úkolem ověřit, zda má tato intervence efekt na jejich leadership kompetence.
Seznam odborné literatury
Armstrong, M., & Stephens, T. (2008). Management a leadership. Praha: Grada Publishing, a.s

Corbu, A., Peláez Zuberbühler, M. J., & Salanova, M. (2021). Positive Psychology Micro-Coaching Intervention: Effects on Psychological Capital and Goal-Related Self-Efficacy. Frontiers in Psychology, 12(February), 1–14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.566293

Llorens, S., Salanova, M., Torrente, P., & Acosta, H. (2013). Interventions to Promote Healthy & Resilient Organizations (HERO) from Positive Psychology. Salutogenic Organizations and Change, 91–106. doi:10.1007/978-94-007-6470-5_6

Peláez Zuberbuhler, M. J., Salanova, M., & Martínez, I. M. (2020). Coaching-Based Leadership Intervention Program: A Controlled Trial Study. Frontiers in Psychology, 10(January), 1–22. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.03066

Peláez, M. J. (2020). A Journay into the Heart of Coaching-based Leadership: Empirical Findings within the Organizational Context (Doctoral dissertation, Universitat Jaume I).

Peláez, María Josefina; Coo, Cristián; Salanova, Marisa (2019). Facilitating Work Engagement and Performance Through Strengths-Based Micro-coaching: A Controlled Trial Study. Journal of Happiness Studies, (), –. doi:10.1007/s10902-019-00127-5

Sanín-Posada, A., Soria, M.S., & Vera-Villaroel, P. (2018). Happiness and Optimism Interventions at Work: Gender Differences. Open Acces Library Journal, 5: e4842. https://doi.org/10.4236/oalib.1104842

Salanova, M., & Ortega-Maldonado, A. (2019). Psychological Capital Development in Organizations: An Integrative Review of Evidence-Based Intervention Programs. In Positive Psychological Intervention Design and Protocols for Multi-Cultural Contexts (pp. 81–102). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20020-6_4
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK