Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Ivan Illich a kritika institucí
Název práce v češtině: Ivan Illich a kritika institucí
Název v anglickém jazyce: Ivan Illich and the Criticism of the Institutions
Klíčová slova: kritika|Vzdělávání|Kritická|pedagogika|Nerovnosti
Klíčová slova anglicky: Criticism|Education|Critical|Pedagogy|Inequality
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.01.2022
Datum zadání: 10.01.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 18.05.2022
Datum a čas obhajoby: 12.06.2023 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:17.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 12.06.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Ivan Illich patří mezi klasické myslitele, jejichž práce bývá často deklasovaná a hodnocena, jako velmi naivní. Cílem mé práce bude ukázat Illichovou kritiku institucí a pokusit se ověřit její platnost spolu se současnými problémy uvedených institucí.
V této práci práci zmapuji jeho život, jeho blízké okolí (přátelství s Freirem) a životní události, které jej ovlivnily a jeho myšlení. Zmíním Illichové centrum CIDOC v Mexiku a jeho misi v Jižní Americe. Dále bude následovat kritika institucí, a jejich alternativy. Ve třetí kapitole zmíním kritiku školství, která Illiche výrazně proslula. Ve čtvrté kapitole zmíním kritiku zdravotnictví a také uvedu, jak se změnil koncept zdravotnictví. Závěrečná kapitola bude o Kritické pedagogice, kterou Illich spolu Freirem rozvíjeli a nastínili.
Seznam odborné literatury
BALLANTINE, J., H., HAMMACK, F., H., STUBER, J., H. (2017). The Sociology of Education: a Systematic Analysis.New York: Routledge.
BALLANTINE, J. H., SPADE J. Z, STUBER, J. (2018). Schools and society: a sociological approach to education. Los Angeles: SAGE.
CAYLEY, D. (1992). Ivan Illich in Conversation. Toronto: House of Anansi Press.
FREIRE, P. (2017). Pedagogy Of The Oppressed. London: Penguin Books.
FREIRE, P., FREIRE, A. M. A. (2014). Pedagogy of Hope: reliving Pedagogy of the Oppressed. New York: Bloomsbury.
GIROUX, H., FREIRE, A. M. A., STEINBERG, S. R. (2011). On Critical Pedagogy. London: Bloomsbury.
GUTEK, G. (2009). New Perspectives on Philosophy and Education. N. J., Pearson.
HARTCH, T. (2015). The Prophet of Cuernavaca: Ivan Illich and Crisis of the West. Oxford: Oxford University press.
HOINACKI, L., MITCHAM C. Eds. (2002). The Challenges of Ivan Illich. New York: State university of New York Press.
KAŠČÁK, O., PUPALA B. (2012). Škola zlatých golierov: vzdelávanie v ére neoliberalizmu. Praha: SLON.
KAŠČÁK, O., PUPALA, B. (2009). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzov. Prešov: Rokus.
KINCHELOE, J. L. (2008). Critical Pedagogy. New York: Peter Lang.
HAVLÍK, R., KOŤA J. (2011). Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál.
ILLICH, I. (2001). Odškolnění společnosti: polemický spis. Praha: SLON.
ILLICH, I., SANDERS B. (1988). The Alpabetization of the Popular Mind. London, Marion Boyars.
ILLICH, Ivan. (1973). Celebration of Awareness: A Call for Institutional Revolution. London: Penguin Education.
ILLICH, I. (1974) Energy and Equity. London. Marion Boyars.
ILLICH, I. (1977). Disabling Professions. London: Marion Boyars Publishers.
ILLICH, I. (1973) Tools for Conviviality. U.S.A.:Harper and Row in their World.
ILLICH, I. (1981). Shadow Work. London. Marion Boyars.
ILLICH, Ivan. (1994). To Hell With Good Intentions. In Albert, G. (ed.) Service Learning Reader: Reflections and Perspectives on Service. Raleigh, NC: National Society for Experiential Education.
ILLICH, I. (2012). Limity medicíny: Nemesis medicíny – zaprodané zdraví. Brno: Emitos.
ROWLAND, Ch. (1999). The Cambridge Companion to Liberation Theology. Cambridge: Cambridge University Press.
STEINBERG S., DOWN B. (2020). The SAGE Handbook of Critical Pedagogies. London: SAGE.
STROUHAL, M. (2013) Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK