Ivan Illich a kritika institucí
Název práce v češtině: | Ivan Illich a kritika institucí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Ivan Illich and the Criticism of the Institutions |
Klíčová slova: | kritika|Vzdělávání|Kritická|pedagogika|Nerovnosti |
Klíčová slova anglicky: | Criticism|Education|Critical|Pedagogy|Inequality |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 10.01.2022 |
Datum zadání: | 10.01.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.05.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 12.06.2023 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.06.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Ivan Illich patří mezi klasické myslitele, jejichž práce bývá často deklasovaná a hodnocena, jako velmi naivní. Cílem mé práce bude ukázat Illichovou kritiku institucí a pokusit se ověřit její platnost spolu se současnými problémy uvedených institucí. V této práci práci zmapuji jeho život, jeho blízké okolí (přátelství s Freirem) a životní události, které jej ovlivnily a jeho myšlení. Zmíním Illichové centrum CIDOC v Mexiku a jeho misi v Jižní Americe. Dále bude následovat kritika institucí, a jejich alternativy. Ve třetí kapitole zmíním kritiku školství, která Illiche výrazně proslula. Ve čtvrté kapitole zmíním kritiku zdravotnictví a také uvedu, jak se změnil koncept zdravotnictví. Závěrečná kapitola bude o Kritické pedagogice, kterou Illich spolu Freirem rozvíjeli a nastínili. |
Seznam odborné literatury |
BALLANTINE, J., H., HAMMACK, F., H., STUBER, J., H. (2017). The Sociology of Education: a Systematic Analysis.New York: Routledge. BALLANTINE, J. H., SPADE J. Z, STUBER, J. (2018). Schools and society: a sociological approach to education. Los Angeles: SAGE. CAYLEY, D. (1992). Ivan Illich in Conversation. Toronto: House of Anansi Press. FREIRE, P. (2017). Pedagogy Of The Oppressed. London: Penguin Books. FREIRE, P., FREIRE, A. M. A. (2014). Pedagogy of Hope: reliving Pedagogy of the Oppressed. New York: Bloomsbury. GIROUX, H., FREIRE, A. M. A., STEINBERG, S. R. (2011). On Critical Pedagogy. London: Bloomsbury. GUTEK, G. (2009). New Perspectives on Philosophy and Education. N. J., Pearson. HARTCH, T. (2015). The Prophet of Cuernavaca: Ivan Illich and Crisis of the West. Oxford: Oxford University press. HOINACKI, L., MITCHAM C. Eds. (2002). The Challenges of Ivan Illich. New York: State university of New York Press. KAŠČÁK, O., PUPALA B. (2012). Škola zlatých golierov: vzdelávanie v ére neoliberalizmu. Praha: SLON. KAŠČÁK, O., PUPALA, B. (2009). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzov. Prešov: Rokus. KINCHELOE, J. L. (2008). Critical Pedagogy. New York: Peter Lang. HAVLÍK, R., KOŤA J. (2011). Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál. ILLICH, I. (2001). Odškolnění společnosti: polemický spis. Praha: SLON. ILLICH, I., SANDERS B. (1988). The Alpabetization of the Popular Mind. London, Marion Boyars. ILLICH, Ivan. (1973). Celebration of Awareness: A Call for Institutional Revolution. London: Penguin Education. ILLICH, I. (1974) Energy and Equity. London. Marion Boyars. ILLICH, I. (1977). Disabling Professions. London: Marion Boyars Publishers. ILLICH, I. (1973) Tools for Conviviality. U.S.A.:Harper and Row in their World. ILLICH, I. (1981). Shadow Work. London. Marion Boyars. ILLICH, Ivan. (1994). To Hell With Good Intentions. In Albert, G. (ed.) Service Learning Reader: Reflections and Perspectives on Service. Raleigh, NC: National Society for Experiential Education. ILLICH, I. (2012). Limity medicíny: Nemesis medicíny – zaprodané zdraví. Brno: Emitos. ROWLAND, Ch. (1999). The Cambridge Companion to Liberation Theology. Cambridge: Cambridge University Press. STEINBERG S., DOWN B. (2020). The SAGE Handbook of Critical Pedagogies. London: SAGE. STROUHAL, M. (2013) Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada. |