Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Autorský rukopis Viktora Tauše na příkladu televizní minisérie Zrádci
Název práce v češtině: Autorský rukopis Viktora Tauše na příkladu televizní minisérie Zrádci
Název v anglickém jazyce: Viktor Tauš’s cinematic style and the Rats TV Series analysis
Klíčová slova: Viktor Tauš|autorský styl|Zrádci|neoformalistická analýza
Klíčová slova anglicky: Viktor Tauš|cinematic style|Rats|neoformalist film analysis
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: Mgr. MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.01.2022
Datum zadání: 10.01.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 02.02.2022
Datum a čas obhajoby: 06.09.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:15.08.2022
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce Autorský rukopis Viktora Tauše na příkladu televizní minisérie Zrádci je představit obsahové, a především formální prvky autorského stylu Viktora Tauše, jakožto filmového a televizního tvůrce. V textu se pokusím demonstrovat typické znaky Taušovy tvorby a následně je podrobit interpretaci a analýze dle neoformalistického přístupu Kristin Thompsonové a Davida Bordwella.
Primární analýza se bude věnovat televizní minisérii Zrádci (2020) a zbývající část Taušovy autorské tvorby Kanárek (1999), Klauni (2013), Modré stíny (2016) a Vodník (2019) by měla pravděpodobně sloužit v rámci referencí k hlavním motivům textu.
V úvodu práce bych se ráda krátce věnovala produkčnímu kontextu vzniku minisérie, konkrétně tomu, jakým způsobem Viktor Tauš navazoval na přechozí spolupráci s Českou televizí a čím se produkce v dané době lišila od dalších žánrových seriálů a minisérií z produkce ČT. Následně se dotknu sociálně-kulturního kontextu, který se výrazně propsal do samotného obsahu minisérie – jakým způsobem reflektuje dnešní mladou generaci, tempo doby a jak formoval cílovou diváckou skupinu Zrádců.
V hlavní části mé práce, tedy stylistické analýze, následně rozeberu formální aspekty Taušovy tvorby s využitím nástrojů neoformalistické analýzy. Přičemž důraz bude podle mé hypotézy kladen především na následující formální aspekty: výrazná scénografie do které se propisuje Taušova práce s barevnou symbolikou, včetně netradičního výběru filmových lokací, které jsou velmi často zbaveny jejich původní funkce a významu, důraz na práci kamery, v níž autor kloubí vysokou míru stylizace a zároveň až dokumentární autenticitu, unikátní hudební a zvuková stopa, která v případě Zrádců slouží jako mimo jiné příznak všudypřítomně probíhajícího generačního střetu.
Hlavní body textu následně shrnu do analýzy filmové formy, kterou se pokusím o finální charakteristiku nekonvenčního autorského přístupu a stylu Viktora Tauše. Pokud to rozsah práce dovolí, ráda bych začlenila také polostrukturované rozhovory s tvůrci, nejspíše formou přílohy.
Seznam odborné literatury
Barry Salt, Film style and Technology: History and Analysis, London: Starword 1992
David Bordwell, Konvence, konstrukce a filmové vidění, ILUMINACE Ročník 19, 2007, č.2, s.25-46
David Bordwell, Kristin Thompsonová, Umění filmu, Úvod do studia formy a stylu, Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění 2010
David Bordwell, On the history of Film Style, Cambridge (MA), Harvard University Press 1997
Edward Branigan, Tracking Color in Cinema and Art, New York: Routledge 2017
Jane Barnwell, Production design for screen: visual storytelling in film and television, London: Bloomsbury Visual Arts 2017
Jason Mittel, Komplexní televize: Poetika současného televizního vyprávění, Praha: Akropolis 2019
Jeremy G. Butler, Television, Visual Storytelling and Screen Culture, New York: Routledge 2018
Jiří Vacek, Nelegál, IRIS: 1998
Kristin Thompsonová, Neoformalistická filmová analýza: Jeden přístup, mnoho metod, ILUMINACE Ročník 10, 1998, č. 2, s.69-86
Petr Szczepanik, Najít si svou skupinu diváků na co nejvíce místech světa, ILUMINACE, Ročník 28, 2016, č.1, s.129-148
Radomír D. Kokeš, Modré stíny coby zdrženlivá detektivka, ILUMINACE Ročník 28, 2016, č. 4, s. 104
Sabine Doran, The culture of yellow, or, The visual politics of late modernity, New York: Bloomsbury 2013
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK