Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Specifika působení násilí ve filmech Quentina Tarantina a jeho recepce divákem
Název práce v češtině: Specifika působení násilí ve filmech Quentina Tarantina a jeho recepce divákem
Název v anglickém jazyce: Specifics of violence actuation in Quentin Tarantino movies and spectator’s reception
Klíčová slova: násilí|mediální obsahy|Quentin Tarantino|emoce|divák|mediální násilí|mediální působení
Klíčová slova anglicky: Violence|Media content|Quentin Tarantino|Emotions|Audience|Media violence|Media effects
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Mojmír Sedláček, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 04.01.2022
Datum zadání: 04.01.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.05.2022
Datum a čas obhajoby: 17.06.2022 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:04.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 17.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Petr Weiss, Ph.D., DSc.
 
 
 
Konzultanti: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je zjistit, jakým způsobem působí násilí ve filmech Quentina Tarantina na jeho příjemce. Důležitým faktorem bude, do jaké míry jsou diváci obeznámeni s postavou amerického režiséra i specifickým stylem, kterým násilí zobrazuje. Právě kontext, v němž jsou násilné obsahy zobrazeny, totiž může mít vliv na jejich recepci divákem.
Obsahem literárně přehledové části bude zaměření se na emoce a dojmy vyvolané u diváků po zhlédnutí Tarantinových násilných scén a zmapování, zda má na jeho vnímání vliv i znalost samotné osoby režiséra a s tím i jeho myšlenky zesměšňování násilí. V teoretické části bych ráda nejprve krátce popsala postavu režiséra Quentina Tarantina a vysvětlila, v čem je jeho zobrazování násilí specifické. Ráda bych také představila teoretické zázemí z oblasti psychologie médií vážící se k působení násilných prvků ve snímcích na příjemce i možných historických způsobů a pohledů na působení mediálních obsahů na jejich diváky. Popsala bych psychologické fenomény vážící se k násilí a teorie emocí spojené s jeho observací.

Ve výzkumu bych se zaměřila na to, jak ovlivňuje divácké hodnocení násilí v Tarantinových filmech, pokud jsou obeznámení s jeho osobou, tvorbou a záměrem při zobrazování násilných momentů. Pomocí kvalitativní metody focus groups bych zkoumala, jak působí promítané násilné ukázky z Tarantinových filmů na respondety s různou mírou znalosti kontextu režisérovy tvorby. Cílem by bylo sledovat emoční i kognitivní změny, k nimž při sledování násilných výjevů dochází, a nakolik obeznámenost respondentů s mediálními obsahy může ovlivnit jejich percepci a recepci.
Očekávaný přínos výsledků výzkumu do psychologické teorie a praxe je zda se liší způsob, jakým vnímají diváci působení specifického násilí ve filmech při znalosti či neznalosti dalšího kontextu, za kterým bylo vytvořeno.
Seznam odborné literatury
Cutting, J.E. (2016) Narrative theory and the dynamics of popular movies. Psychon Bull Rev 23, 1713–1743https://doi.org/10.3758/s13423-016-1051-4
Giles, D. (2012). Psychologie médií. Praha: Grada
Gallafent, E. (2006). Quentin Tarantino. USA: Pearson Education Limited
Krahe, B., Moller, I., Kirwil, L., Huesmann, L.R., Felber, J., & Berger, A. (2011). Desensitization to Media Violence: Links With Habitual Media Violence Exposure, Aggressive Cognitions, and Aggressive Behavior. Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 100, No. 4.
Jirák J., Köpplová, B. (2009). Masová média. Praha: Portál.
Kubík, A. Násilí v žánrovém filmu. (2007). Bakalářská práce. Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Katedra divadelních, filmových a mediálních studií. Vedoucí práce Mgr. Zdeněk Hudec, PhD
Maglajlila, A. (2014)Tracing Tarantino: Dark Humor, Excess and the Aestheticization of Violence. Graz. Diplomová práce. Institut für Anglistik und Amerikanistik, Karl-Franzens-Universität Graz. Vedoucí práce Prof. Dr. Stefan L. Brandt.
Váchová, R. (2010) Distance, prožitek a estetický objekt. Bakalářská práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Filozofická fakulta, Ústav estetiky. Vedoucí práce Mgr. Ondřej Dadejík, PhD.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK