Specifika působení násilí ve filmech Quentina Tarantina a jeho recepce divákem
Název práce v češtině: | Specifika působení násilí ve filmech Quentina Tarantina a jeho recepce divákem |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Specifics of violence actuation in Quentin Tarantino movies and spectator’s reception |
Klíčová slova: | násilí|mediální obsahy|Quentin Tarantino|emoce|divák|mediální násilí|mediální působení |
Klíčová slova anglicky: | Violence|Media content|Quentin Tarantino|Emotions|Audience|Media violence|Media effects |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Mojmír Sedláček, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 04.01.2022 |
Datum zadání: | 04.01.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.05.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2022 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.05.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Petr Weiss, Ph.D., DSc. |
Konzultanti: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem této bakalářské práce je zjistit, jakým způsobem působí násilí ve filmech Quentina Tarantina na jeho příjemce. Důležitým faktorem bude, do jaké míry jsou diváci obeznámeni s postavou amerického režiséra i specifickým stylem, kterým násilí zobrazuje. Právě kontext, v němž jsou násilné obsahy zobrazeny, totiž může mít vliv na jejich recepci divákem.
Obsahem literárně přehledové části bude zaměření se na emoce a dojmy vyvolané u diváků po zhlédnutí Tarantinových násilných scén a zmapování, zda má na jeho vnímání vliv i znalost samotné osoby režiséra a s tím i jeho myšlenky zesměšňování násilí. V teoretické části bych ráda nejprve krátce popsala postavu režiséra Quentina Tarantina a vysvětlila, v čem je jeho zobrazování násilí specifické. Ráda bych také představila teoretické zázemí z oblasti psychologie médií vážící se k působení násilných prvků ve snímcích na příjemce i možných historických způsobů a pohledů na působení mediálních obsahů na jejich diváky. Popsala bych psychologické fenomény vážící se k násilí a teorie emocí spojené s jeho observací. Ve výzkumu bych se zaměřila na to, jak ovlivňuje divácké hodnocení násilí v Tarantinových filmech, pokud jsou obeznámení s jeho osobou, tvorbou a záměrem při zobrazování násilných momentů. Pomocí kvalitativní metody focus groups bych zkoumala, jak působí promítané násilné ukázky z Tarantinových filmů na respondety s různou mírou znalosti kontextu režisérovy tvorby. Cílem by bylo sledovat emoční i kognitivní změny, k nimž při sledování násilných výjevů dochází, a nakolik obeznámenost respondentů s mediálními obsahy může ovlivnit jejich percepci a recepci. Očekávaný přínos výsledků výzkumu do psychologické teorie a praxe je zda se liší způsob, jakým vnímají diváci působení specifického násilí ve filmech při znalosti či neznalosti dalšího kontextu, za kterým bylo vytvořeno. |
Seznam odborné literatury |
Cutting, J.E. (2016) Narrative theory and the dynamics of popular movies. Psychon Bull Rev 23, 1713–1743https://doi.org/10.3758/s13423-016-1051-4
Giles, D. (2012). Psychologie médií. Praha: Grada Gallafent, E. (2006). Quentin Tarantino. USA: Pearson Education Limited Krahe, B., Moller, I., Kirwil, L., Huesmann, L.R., Felber, J., & Berger, A. (2011). Desensitization to Media Violence: Links With Habitual Media Violence Exposure, Aggressive Cognitions, and Aggressive Behavior. Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 100, No. 4. Jirák J., Köpplová, B. (2009). Masová média. Praha: Portál. Kubík, A. Násilí v žánrovém filmu. (2007). Bakalářská práce. Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Katedra divadelních, filmových a mediálních studií. Vedoucí práce Mgr. Zdeněk Hudec, PhD Maglajlila, A. (2014)Tracing Tarantino: Dark Humor, Excess and the Aestheticization of Violence. Graz. Diplomová práce. Institut für Anglistik und Amerikanistik, Karl-Franzens-Universität Graz. Vedoucí práce Prof. Dr. Stefan L. Brandt. Váchová, R. (2010) Distance, prožitek a estetický objekt. Bakalářská práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Filozofická fakulta, Ústav estetiky. Vedoucí práce Mgr. Ondřej Dadejík, PhD. |