Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Potřebnost profese sociálního pedagoga na základní škole
Název práce v češtině: Potřebnost profese sociálního pedagoga na základní škole
Název v anglickém jazyce: The need of the social pedagogue at primary school
Klíčová slova: sociální pedagog|základní škola|sociální práce ve škole|pedagogika|profesní role|potřebnost|důležitost role|pomoc|podpora|sociální patologie|OSPOD|komunitní vzdělávání|legislativní ukotvení|Šablony|financování|školní poradenské pracoviště
Klíčová slova anglicky: social pedagogue|primary school|social work at school|pedagogy|profesional role|necessity|the importance of the profession|help|support|social patology|Authority for Social and Legal Protection of Child|community education|legislative anchoring|Templates|funding|school counselling centre
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.12.2021
Datum zadání: 20.12.2022
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 20.12.2022
Datum a čas obhajoby: 12.06.2023 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:20.04.2023
Datum proběhlé obhajoby: 12.06.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Anotace:
Diplomová práce se zabývá rolí sociálního pedagoga na základních školách a pohledem spolupracujících aktérů na jeho žádanost, potřebnost a efektivitu při práci se žáky, rodinami a sociálními službami. Sociální pedagog je v této souvislosti v práci prezentován jako profesionál, který ve školním prostředí podporuje vytváření vhodných, bezpečných a vyhovujících podmínek pro všechny žáky bez rozdílu. Podporuje tedy znevýhodněné žáky či žáky projevující se patologicky a rizikově s cílem dosáhnout pro ně podmínek potřebných ke změně jejich chování.
V teoretické části práce je představeno legislativní a teoretické ukotvení role sociálního pedagoga, spolupracující subjekty, ale také důvody jejich spolupráce. Pozornost je dále věnována podmínkám, jejichž splnění v kontextu školní edukace podporuje efektivitu práce sociálního pedagoga. Dále jsou zde prezentovány vzorové situace, na jejichž řešení se může pedagog podílet, čímž je jasně deklarována smysluplnost pozice sociálního pedagoga ve škole.
Závěr práce je věnován empirickému šetření zaměřeného na postoje respondentů na žádanost této role, její efektivitu i důvody, proč by větší uplatňování této pozice na základních školách bylo přínosem.


Obsah:
ÚVOD
TEORETICKÁ ČÁST
1. Předmět a cíl práce
2. Aktuální otázky základního vzdělávání v českém vzdělávacím systému
2.1 Obecné koncepční otázky základního vzdělávání
2.1.1 Legislativa a financování
2.1.2 Kontrolní orgány
3. Role nepedagogických pracovníků na základních školách
3.1 Nepedagogičtí pracovníci – výchovný poradce, metodik prevence, školní psycholog, speciální pedagog, sociální pedagog
3.2 Subjekty spolupracující s nepedagogickými pracovníky
4. Sociální pedagogika a profese sociálního pedagoga
4.1 Historický vývoj sociální pedagogiky
4.1.1. Sociální pedagogika ve světě
4.1.2. Sociální pedagogika v ČR
4.2 Právní rámec profese sociálního pedagoga
4.3 Charakteristika práce sociálního pedagoga a jeho kompetence
4.3.1. Rozdíl mezi prací sociálního pedagoga a prací sociálního pracovníka
4.4 Možnosti uplatnění absolventů oboru sociální pedagogika
4.5 Možnosti změn v pojetí profese sociálního pedagoga v ČR
5. Efektivita práce sociálního pedagoga
5.1Efektivita pomoci sociálního pedagoga žákům na základní škole
5.2 Spolupráce sociálního pedagoga se žáky a jejich rodiči
5.3 Spolupráce sociálního pedagoga s vedením školy
5.4 Efektivita spolupráce sociálního pedagoga s ostatními aktéry ve vzdělávání
5.5 Spolupráce sociálního pedagoga se školním poradenským pracovištěm
5.6 Potřebnost profese sociálního pedagoga
EMPIRICKÁ ČÁST
6. Výzkumný design
7. Vyhodnocení výzkumného šetření
8. Shrnutí empirické části
ZÁVĚR
SEZNAM POUŽITÝCH ZDROJŮ
PŘÍLOHY
Seznam odborné literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica, 2005. Sociálna pedagogika - ako životná pomoc. Bratislava: FF UK, 220 s. ISBN 8089236006.

HRADEČNÁ, Marie a kol., 1998. Vybrané problémy sociální pedagogiky. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-718-4015-7.

HRONCOVÁ, Jolana, Ingrid EMMEROVÁ a Blahoslav KRAUS, 2008. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 212 s. ISBN 9788074140723.

CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.

KLÍMA, Petr, 1993, cit. podle Blahoslav KRAUS a Věra POLÁČKOVÁ, 2001. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 80-7315-004-2.

KNOTOVÁ, Dana, 2014. Úvod do sociální pedagogiky: studijní texty pro studenty oboru sociální pedagogika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 115 s. ISBN 978- 80-210-7077-6.

MATOUŠEK, Oldřich, 2008. Slovník sociální práce. Vyd. 2., přeprac. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-368-0.

POTMĚŠILOVÁ, Petra, 2013. Sociální pedagogika v teorii a praxi. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3831-3.

PROCHÁZKA, Miroslav, 2012. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 203 s. ISBN 978-80-247-3470-5.

PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ, 2004. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně. ISBN 8021034696.

SATIR, Virginia. Kniha o rodině. Praha: Institut Virginie Satirové, 1994. ISBN 80-901325-0-2.

SATIR, Virginia, BANMEN, John, ed. Psychologické eseje 1963-1983. Přeložil Matěj ČERNÝ. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2016. Psyché (Triton). ISBN 978-80-7387-956-3.

SATIR, Virginia a Michele BALDWIN. Terapie rodiny: krok za krokem podle Virginie Satirové. Praha: Portál, 2012. Praktická příručka (Portál). ISBN 978-80-262-0179-3.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK