Asistent pedagoga při práci se žákem s odlišným mateřským jazykem
Název práce v češtině: | Asistent pedagoga při práci se žákem s odlišným mateřským jazykem |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teaching assistant working with student with a different native language |
Klíčová slova: | žák s OMJ|asistent pedagoga|třídní diverzita|inkluzivní vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | student with a different native language|teaching assistant|diversity|inclusive education |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.12.2021 |
Datum zadání: | 30.12.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.03.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Rostoucí počty cizinců žijících na území České republiky mají za důsledek zvýšenou frekvenci příchodů žáků s odlišným mateřským jazykem do českých škol. Přítomnost v novém prostředí je mezníkem nejen pro tyto žáky, ale také pro učitele a celý třídní kolektiv. V těchto situacích je asistent pedagoga jedním ze subjektů, který je schopen žakovi zajistit adekvátní podporu při jeho vzdělávání. Diplomová práce mapuje roli asistenta pedagoga při práci se žáky s odlišným mateřským jazykem na běžných základních školách. Cílem je přiblížit význam funkce asistenta v rámci výchovně-vzdělávacího procesu u cizojazyčných žáků. Kvalitativní výzkum se zaměřuje na obtíže, s kterými se asistenti setkávají a jaké strategie využívají k jejich řešení. Zkoumá také míru připravenosti asistentů na příchod žáka hovořícího odlišným mateřským jazykem a kvalitu spolupráce s třídním učitelem. |
Seznam odborné literatury |
CUMMINS, Jim. Negotiating identities: education for empowerment in a diverse society [online]. Druhé. Los Angeles: California Association for Bilingual Education, 2001. ISBN 1-889094-01-3. Dostupné z:https://www.gocabe.org/wp-content/uploads/2020/02/NegotiatingIdentitiesJimCummins.pdf HÁJKOVÁ, Eva. Jazyková výchova dětí s odlišným mateřským jazykem v české mateřské škole. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2015. ISBN 978-80-7290-849-3. KOPEČNÝ AT AL., Petr. Reflexe speciálních vzdělávacích potřeb v edukačním procesu. Brno: Masarykova univerzita, 2018. ISBN 978-80-210-9206-8. LECHTA ED., Viktor. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5. MOREE, Dana. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7. PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie-praxe-výzkum. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2. |