Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Asistent pedagoga při práci se žákem s odlišným mateřským jazykem
Název práce v češtině: Asistent pedagoga při práci se žákem s odlišným mateřským jazykem
Název v anglickém jazyce: Teaching assistant working with student with a different native language
Klíčová slova: žák s OMJ|asistent pedagoga|třídní diverzita|inkluzivní vzdělávání
Klíčová slova anglicky: student with a different native language|teaching assistant|diversity|inclusive education
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.12.2021
Datum zadání: 30.12.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.03.2022
Datum a čas obhajoby: 05.09.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:26.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Rostoucí počty cizinců žijících na území České republiky mají za důsledek zvýšenou frekvenci příchodů žáků s odlišným mateřským jazykem do českých škol. Přítomnost v novém prostředí je mezníkem nejen pro tyto žáky, ale také pro učitele a celý třídní kolektiv. V těchto situacích je asistent pedagoga jedním ze subjektů, který je schopen žakovi zajistit adekvátní podporu při jeho vzdělávání.
Diplomová práce mapuje roli asistenta pedagoga při práci se žáky s odlišným mateřským jazykem na běžných základních školách. Cílem je přiblížit význam funkce asistenta v rámci výchovně-vzdělávacího procesu u cizojazyčných žáků.
Kvalitativní výzkum se zaměřuje na obtíže, s kterými se asistenti setkávají a jaké strategie využívají k jejich řešení. Zkoumá také míru připravenosti asistentů na příchod žáka hovořícího odlišným mateřským jazykem a kvalitu spolupráce s třídním učitelem.
Seznam odborné literatury
CUMMINS, Jim. Negotiating identities: education for empowerment in a diverse society [online]. Druhé. Los Angeles: California Association for Bilingual Education, 2001. ISBN 1-889094-01-3. Dostupné z:https://www.gocabe.org/wp-content/uploads/2020/02/NegotiatingIdentitiesJimCummins.pdf
HÁJKOVÁ, Eva. Jazyková výchova dětí s odlišným mateřským jazykem v české mateřské škole. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2015. ISBN 978-80-7290-849-3.
KOPEČNÝ AT AL., Petr. Reflexe speciálních vzdělávacích potřeb v edukačním procesu. Brno: Masarykova univerzita, 2018. ISBN 978-80-210-9206-8.
LECHTA ED., Viktor. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
MOREE, Dana. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie-praxe-výzkum. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK