Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Uplatňování pohybových aktivit ve výuce na základní škole
Název práce v češtině: Uplatňování pohybových aktivit ve výuce na základní škole
Název v anglickém jazyce: Integrating physical activities during lessons in elementary schools
Klíčová slova: pohybová aktivita|didaktická hra|aktivizující výukové metody|školní pohybová aktivita
Klíčová slova anglicky: Physical activity|educational game|activation teaching methods|school physical activity
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.12.2021
Datum zadání: 30.12.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 06.09.2022
Datum a čas obhajoby: 25.01.2023 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:06.01.2023
Datum proběhlé obhajoby: 25.01.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá pohybovou aktivitou žáků mladšího školního věku během výuky na ZŠ. V teoretické části se zabývá vymezením pojmům jako jsou pohybová aktivita a její význam, kinestetický učební styl, typy pohybových aktivit při výuce, pohybové aktivity v jednotlivých předmětech, zmíní se také některé příklady výzkumů týkající se pohybové aktivity, které proběhly. Ve výzkumné části jsou uvedeny metody, které byly využity při výzkumu a jeho popis. Výzkum se skládal z dotazníkového šetření a z rozhovorů s učiteli z Komunitní školy Děvínek. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jakou pohybovou aktivitu využívají učitelé nejčastěji, zda pozorují změny v žákovských výsledcích při zavedení pohybových aktivit do vyučovacích hodin, z jakého důvodu ji zadávají, případně z jakých důvodů učitelé pohybovou aktivitu v hodinách nepraktikují. V počátku výzkumu budou osloveni učitele základních škol o vyplnění dotazníku. Poté jsem s učiteli z Komunitní školy provedla interview. Tyto výsledky jsou pro přehlednost zaznamenány do grafů. V závěru bakalářské práce jsou sepsané mé závěry a zhodnocení výzkumu.
Seznam odborné literatury
BELŠAN, Pavel. Tělesná výchova pro 1. a 2. ročník základní školy: metodická příručka. 4., nezm. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. Edice metodických příruček.
BLADES, Jean. Nové argumenty pro obhajobu denní kvalitní tělesné výchovy. Metodický portál RVP.cz [online]. [cit. 2022-07-19]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/1520/nove-argumenty-pro-obhajobu-denni- kvalitni-telesne-vychovy.html
BLAHUTKOVÁ, Marie, Evžen ŘEHULKA a Šárka DAŇHELOVÁ. Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido, 2005. ISBN isbn80-7315-108-1.
BURSOVÁ, Marta. Kompenzační cvičení: uvolňovací, protahovací, posilovací. Praha: Grada, 2005. Fitness, síla, kondice. ISBN isbn978-80-247-0948-2.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 9788073672737.
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993. ISBN isbn80-7066-534-3.
ČINČERA, Jan a Jakub HOLEC. Terénní výuka ve formálním
vzdělávání. Envigogika [online]. 2016, 11(2) [cit. 2021-4-28]. ISSN 1802-3061. Dostupné z: doi:10.14712/18023061.533
FORALOVÁ, Lenka. POHYBOVÉ AKTIVITY VE VÝUCE PŘÍRODOVĚDY na prvním stupni základní školy. Brno, 2007. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Vedoucí práce Mgr. Jiří Šibor, Ph. D.
GAJDOŠOVÁ, Jitka a Alexandra KOŠŤÁLOVÁ. Hejbej se! Nedej se! [online]. Brno: Zdravotní ústav, 2006 [cit. 2022-07-19]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/128223/lf_d/Hejbe__Nedej_se_-_manual.pdf
HENDL, Jan a Lubomír DOBRÝ. Zdravotní benefity pohybových aktivit: monitorování, intervence, evaluace. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-2000-8.
HRONZOVÁ, Marie. Vyrovnávací a kondiční cvičení: učební text a zásobník cviků pro studenty pedagogické fakulty. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN isbn978-80-7290-500-3.
CHLUP, Otokar. Podmínky výchovy a vzdělávám na národní škole. Praha: SPN, 1960.
JALŮVKOVÁ, Kateřina. Doplňkové pohybové aktivity žáků 2. stupně. Praha, 2021. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu. Vedoucí práce PhDr. Radka Peřinová, Ph.D.
JIŘENOVÁ, Michala. Hry ve výuce zeměpisu na 2. stupni základní školy. Liberec, 2020. Diplomová práce. Technická univerzita v Liberci. Vedoucí práce Mgr. Emil Drápela, Ph.D.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 978- 80-7178-253-7.
KALMAN, Michal, Zdeněk HAMŘÍK a Jan PAVELKA. Podpora pohybové aktivity: pro odbornou veřejnost. Olomouc: ORE-institut, 2009. ISBN 978-80-254- 5965-2.
KLINGEROVÁ, Markéta. Pohybem k většímu zájmu o matematiku. Metodický portál RVP.CZ [online]. [cit. 2022-07-18]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/1438/POHYBEM-K-VETSIMU-ZAJMU-O-MATEMATIKU.html
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce. Brno: Barrister & Principal, 2011.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
KUNCIPÁLOVÁ, Hana. Pohybové aktivity ve výuce chemie. Praha, 2019. Bakalářská práce. Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta. Vedoucí práce RNDr. Luděk Míka, Ph.D.
LOVĚTÍNSKÁ, PAVLA. Problematika kinestetického učebního stylu na 1. stupni základních škol. Brno, 2009. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
MAZAL, Ferdinand. Soubor pohybových her pro děti mladšího školního věku. Olomouc: Hanex, 1991.
MAZAL, Ferdinand. Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex, 2000. Kdo si hraje, nezlobí. ISBN 80-85783-29-0.
MĚKOTA, Karel a Roman CUBEREK. Pohybové dovednosti - činnosti - výkony. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1728-8.
MIKULÍKOVÁ, Vendula. Hry s českým jazykem [online]. [cit. 2022-07-15]. Dostupné z: https://konference.osu.cz/cestina/dok/2010/mikulikova-vendula.pdf. Pedagogická fakulta Univerzity Palackého.
MOSER-WILL, Ines a Ingrid GRUBE. 110 her pro rozvoj myšlení, lepší paměť a koncentraci. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3560-3.
Musálek – Vliv pohybové aktivity na rozvoj vzdělanosti dětí. In: Youtube [online]. 21. 04. 2020 [cit. 2022-07-09]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=jfl6baGrowc
MUŽÍK, Vladislav a Daniela JONÁŠOVÁ. Školní vzdělávací programy : Dokumenty na téma 1. stupeň [online]. 2006 [cit. 2022-07-09]. Kinestetický učební styl. Dostupné z WWW: .
MUŽÍK, Vladislav a Milada KREJČÍ. Tělesná výchova a zdraví: zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1997. Tělesná výchova a zdraví. ISBN 80-85783-17-7.
MUŽÍK, Vladislav a Petr VLČEK. Škola a zdraví pro 21. století, 2010: škola, pohyb a zdraví: výzkumné výsledky a projekty. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5371-7.
MUŽÍK, Vladislav; VODÁKOVÁ, Petra. Sonda do školní pohybové aktivity dětí mladšího školního věku. Škola a zdraví pro 21. století, 2011, 7.1: 185-197.
NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Vyd. 6. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-910-1.
NOVÁČEK, Vojtěch; Jitka KOPŘIVOVÁ a Vladislav MUŽÍK. Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2642-1.
PISKÁČKOVÁ, Petra. Záměrně organizované pohybové aktivity při osvojování učební látky na 1. stupni ZŠ. Praha, 2005. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce PhDr. Lenka Hříbková, CSc.
PROVAZNÍK, Kamil. Hygiena školní práce. Praha: Avicenum, 1985.
RAKOVÁ, Kateřina. Využití prvků zdravotní tělesné výchovy při výuce českého jazyka na 2. stupni základní školy. Olomouc, 2013. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci. Vedoucí práce RNDr. Iva Dostálová, Ph.D
SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821- 7.
STACKEOVÁ, Daniela. Zdravotní benefity pohybových aktivit-východisko pro tvorbu doporučení pro mládež a dospělé. Tělesná výchova a sport mládeže. 2009, 75(1), 6–11.
SZABOVÁ, Magdaléna. Preventivní a nápravná cvičení. Praha: Portál, 2001.
TUPÝ, Jan. Metodické materiály pro učitele a vychovatele se zaměřením na pohybové aktivity[online]. In: . Praha: projekt Fandíme zdraví, 2016-2017 [cit. 2022-07-11]. Dostupné z: https://www.vimcojim.cz/files/fandime%20zdravi/Metodiky/FZ%20Metodika%20POHYB.pdf
VAŘEKOVÁ, Jitka; DAĎOVÁ, K. Pohybová aktivita a kognitivní funkce. Medicina Sportiva Bohemica et Slovaca, 2014, 23.4: 210-215.
ZAHÁLKOVÁ, Marie. Angličtina pro 3. ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2006. ISBN 80-7235-319-5.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK