Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
,,Vztah motoriky a narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku a specifika v jejich vzdělávání"
Název práce v češtině: ,,Vztah motoriky a narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku a specifika v jejich vzdělávání"
Název v anglickém jazyce: ,,The relationship between motor skills and impaired communication ability of preschool children and the specifics of thein education"
Klíčová slova: Motorika|Narušená komunikační schopnost|grafomotorika|vývoj
Klíčová slova anglicky: motor skills|impaired communication ability|graphomotorics|development
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.12.2021
Datum zadání: 30.12.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 18.05.2022
Datum a čas obhajoby: 05.09.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:01.08.2022
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce sestává ze dvou částí, části teoretické a praktické. Teoretická část sleduje celkový vývoj motorických dovedností dětí od narození až po dovršení předškolního věku, se všemi jeho možnými odchylkami, stejně tak jako vývoj komunikačních schopností dětí od narození až po jeho ukončení, spolu s nahlédnutím na běžné poruchy v rámci narušených komunikačních schopností, ale i ty na ty vážnější. Zároveň vysvětluje a popisuje specifika ve vzdělávání takových dětí.
Praktická část bude zkoumat to, jaký vztah mají narušená komunikační schopnost a celková motorická zdatnost dětí předškolního věku a jak dalece se ovlivňují. Je provedena formou výzkumu, jehož součástí je pozorování, porovnávání a následné hodnocení předem zadaných úkolů u dvou skupin dětí různého předškolního věku, kdy jedna skupina sestává z dětí s narušenou komunikační schopností a druhá skupina čítá děti z běžné třídy mateřské školy bez jakýchkoliv zjevných problémů ve zkoumané oblasti.
Seznam odborné literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2007. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1829-0
BEDNÁŘOVÁ, J., 2012. Co si tužky povídaly. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-0046-6.
DVOŘÁK, J., 2003, Vývojová verbální dyspraxie. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum. ISBN 80-9025-365-2.
FICOVÁ, Lenka Theodora a Kateřina MACHÁČKOVÁ. Hry na rozvoj dílčích funkcí u dětí: optické a akustické vnímání, jemná motorika a prostorová orientace. Praha: Grada, 2020. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-1045-2.
FRIEDMANN, Z., 2012. Úvod do pedagogické diagnostiky. In: Inkluzivní škola [online]. 18. 9. 2012 [vid. 11. 2. 2014]. Dostupné z: http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/pedag_diagnostika.pdf
HOUSAROVÁ, B., 2009. Vývojová dysfázie [online]. [vid. 12. 5. 2014]. Dostupné z:http://www.donbosco.cz/rec/vyvojova-dysfazie
KÁBELE, František a Bohdana PÁVKOVÁ. Obrázková škola řeči. 2. vyd. Ilustroval Irena VELKOVÁ. Praha: SPN, 1996, 101 s. ISBN 80-04-26649-5.
KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 1997. ISBN 80-859-3141-9.
KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H., 2002. Diagnostika předškoláka – správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství. ISBN 802390082
KRAHULCOVÁ, B., 2007. Dyslalie / patlavost. 1. vyd. Praha: Beakra. ISBN 978-80-903863-0-3. KUCHARSKÁ, A., ŠVANCAROVÁ, D., 2004. Bezstarostné roky?. 1. vyd. Praha: Scientia. ISBN 80-7183-291-X.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. Vyd. 4. Praha: Portál, 1996. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-717-8115-0.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2. aktualizované vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 368 s. ISBN 978-80-247-1284-0.
LANGMEIER, J.: Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha, Avicenum 1991.

LANGMEIER, J., LANGMEIER, M., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha, H&H 1998.
LIPNICKÁ, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní: preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. 2., dopl.vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-244-7.
LECHTA, V., 2002. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál. ISBN 80-7178-572-5.
LECHTA, V., a kol., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
MICHALOVÁ, Z., 2007. Vývoj dítěte v některých oblastech od narození do zahájení školní docházky. In. Metodický portál RVP [online]. 10. 4. 2007 [vid. 4. 5. 2014]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/o/p/1266/VYVOJ-DITETE-V-NEKTERYCH-OBLASTECH-OD-NAROZENI-DO-ZAHAJENI-SKOLNI-DOCHAZKY.html/
NEUROPROGRESS, ROK Grafomotorika a její diagnostika. [online]. [vid. 4. 5. 2014]. Dostupné z: http://www.neuroprogress.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=87&Itemid=93
PSYCHOPORADNA,ROK Význam předškolního období pro správný vývoj dítěte. [online]. [vid. 22. 4. 2014]. Dostupné z: http://www.psychoporadna.cz/cz/clanky/predskolni-obdobi/72.html
SOVÁK, Miloš. Uvedení do logopedie: vysokoškolská učebnice pro posluchače pedagogických fakult. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. Knižnice speciální pedagogiky.
SOVÁK, Miloš. Logopedie předškolního věku. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. Knižnice speciální pedagogiky.
SVOBODOVÁ, J.: Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. 4. vyd. Praha:
Institut pedagogicko - psychologického poradenství R, 2001.
SYNEK, František. Hlasy a hlásky: rozvíjení a výchova řeči : z praxe výchovného logopéda. 2. upr. a dopl. vyd. Praha: ArchArt, 1997. ISBN 80-902-2810-0.
SYNEK, František. Říkáme si s dětmi: k praktickým otázkám výchovy jazyka a řeči u malých dětí. 3. rozš. a dopl. vyd. Praha: ArchArt, 1997. ISBN 80-902-2811-9.
ŠKODOVÁ. E., JEDLIČKA. I., a kol., 2003. Klinická logopedie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-546-6.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. 2. vyd. Praha: UK, 2008. ISBN 978-80-246-2153-1.
VALACHOVÁ, D., 2013. Vztah dětské kresby a počátečního psaní. Poradce ředitelky mateřské školy, roč. 3, č. 11, s. 34 – 39. ISSN 1804-9742.
VALACHOVÁ, D., 2014. Grafomotorika: věda, nebo umění?. Poradce ředitelky mateřské školy, roč. 4, č. 1, s. 36 – 39. ISSN 1804-9742.
VYSKOTOVÁ, Jana a Kateřina MACHÁČKOVÁ. Jemná motorika: vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4698-2.
VYŠTEJN, Jan. Vady výslovnosti: diagnostika, ošetření a prevence patlavosti. Praha: SPN, 1991. Obory speciální pedagogiky. ISBN 80-042-4504-8.
VYŠTEJN, Jan. Dítě a jeho řeč. Praha, 1995. ISBN 80-856-4225-5.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK