Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Prosociální výchova v programech dobrovolnických organizací pracujících s dětmi a mládeží
Název práce v češtině: Prosociální výchova v programech dobrovolnických organizací pracujících s dětmi a mládeží
Název v anglickém jazyce: Prosocial education in the programmes of volunteer organizations working with children and youth
Klíčová slova: prosociální výchova|dobrovolnictví|organizace pracující s dětmi a mládeží|Junák – český skaut|Pionýr|Asociace turistických oddílů mládeže|Česká tábornická unie|Duha|YMCA
Klíčová slova anglicky: prosocial education|volunteering|organizations working with children and youth|Junak – Czech Scouting|Pioneer|Association of youth tourist sections|Czech Camping Union|Duha|YMCA
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: Mgr. Radim Širl
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.12.2021
Datum zadání: 30.12.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.02.2022
Datum a čas obhajoby: 20.06.2022 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:13.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 20.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je komparovat, zda a jak jednotlivé dobrovolnické organizace pracující s dětmi a mládeži cíleně předávají prosociální hodnoty svým členům. Dobrovolnictví představuje jednu z nejušlechtilejších forem prosociálního chování, která v sobě zahrnuje hlubokou míru odpovědnosti člověka za sebe, za druhé i za okolní svět1. Zároveň je dobrovolnictví fundamentem fungování zmíněných organizací. Smyslem práce je proto na základě komparace zjistit, jak a v jaké míře mají dobrovolnické organizace ukotvené principy a zásady prosociální výchovy ve svých dokumentech. Teoretickou část práce budu věnovat perspektivě různých autorů (zejména Mlčák, Olivar, Vacek, Záškodná) k tématu prosociální výchovy, jež si klade za cíl rozvoj chování dětí a mládeže, které je zaměřeno na dobro druhých, je zdvořilé, empatické, kooperativní, pomáhající a ochraňující2. Praktická část se bude sestávat z analýzy dokumentů (např. programu uvedeném ve stanovách, směrnicích o činnosti, metodikách, didaktických materiálech apod.) dobrovolnických organizací pracujících s dětmi a mládeží. V písemnostech budu hledat prosociální hodnoty, ideály a konkrétní cíle vedoucí k posilování prosociálního chování a postojů. Zaměřím se zejména na organizace Junák – český skaut, Pionýr, Asociace TOM, DUHA a Mladí ochránci přírody, které patří mezi největší v České republice. Pronikl koncept prosociální výchovy do dokumentů organizací? V jaké míře? A jsou v programech zmíněných organizací v tomto ohledu velké rozdíly? Umím si však také představit, že dobrovolníci nedisponují časovými kapacitami nebo k tvorbě materiálů nemají dostatečně pedagogické kompetence, tudíž žádné dokumenty zahrnující prosociální výchovu (ještě) nemají.
Seznam odborné literatury
BROWN, Philip, Michael W. CORRIGAN a Ann. HIGGINS-D'ALESSANDRO, 2012.Handbook of prosocial education. Lanham, MD: Rowman & Littlefield Publishers. ISBN 1-283-62900-3.
CARLO, Gustavo a Laura M. PADILLA-WALKER, 2014.Prosocial development: a multidimensional approach. New York: Oxford University Press. ISBN 9780199368693.
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ, 2010.Pedagogika volného času. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-471-6.
HEIDBRINK, Horst a Ondřej MÜLLER, 1997.Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál. ISBN 80-7178-154-1.
HEJNA, Dalibor, 2006.Etická výchova. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně. ISBN 80-7044-750-8.
LENCZ, Ladislav, Oľga KRIŽOVÁ a Eva IVANOVÁ, 2005.Etická výchova: metodický materiál 1. Praha: pro Etické fórum vydalo nakladatelství Luxpress. ISBN 80-7130-116-7.
LENCZ, Ladislav, Oľga KRIŽOVÁ a Eva IVANOVÁ, 2005.Etická výchova: metodický materiál 2. Praha: pro Etické fórum vydalo nakladatelství Luxpress. ISBN 80-7130-107-8.
LENCZ, Ladislav, Oľga KRIŽOVÁ a Eva IVANOVÁ, 2005.Etická výchova: metodický materiál3. Praha: pro Etické fórum vydalo nakladatelství Luxpress. ISBN 80-7130-091-8.
MLČÁK, Zdeněk, 2010.Prosociální chování v kontextu dispozičních aspektů osobnosti. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-7368-857-8.
MLČÁK, Zdeněk a Helena ZÁŠKODNÁ, 2013.Prosociální charakteristiky osobnosti dobrovolníků. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-7464-462-7.
OLIVAR, Roberto Roche, 1992.Etická výchova. Bratislava: Orbis pictus istropolitana. ISBN 80-7158-001-5.
SVOBODOVÁ, Eva, c2007.Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. Nahlížet - nacházet. ISBN 80-86307-39-5.
VACEK, Pavel, 2008.Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-386-4.
VACEK, Pavel, 2010.Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Vyd. 3. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-051-1.
VACEK, Pavel, 2013.Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-257-7.
ZÁŠKODNÁ, Helena a Zdeněk MLČÁK, 2009.Osobnostní aspekty prosociálního chování a empatie. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-306-6.
ZÁŠKODNÁ, Helena, Alina KUBICOVÁ a Zdeněk MLČÁK, 2009.Prosociální chování a jeho rozvíjení u pomáhajících profesí. Ostrava: Algoritmus. ISBN 978-80-902491-1-0.
***
Program Pionýra, 2015. PIONÝR, z. s.Stanovy Pionýra a Program Pionýra. Praha, s. 34-35. Pro vnitřní potřebu Pionýra.
PIONÝR, z. s., 2017.Směrnice o hlavní činnosti. Rejstřík vnitřních předpisů Pionýra: č. 07/2017 RVP.
PIONÝR, z. s., 2017.Přehled klíčových kompetencí. Rejstřík vnitřních předpisů Pionýra: č. 07/2017 RVP.
Principy a metoda skautské výchovy, 2014. JUNÁK – ČESKÝ SKAUT, z. s. Stanovy spolku. s. 1-3.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK