Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv zrodu kinematografie na filosofické pojetí času
Název práce v češtině: Vliv zrodu kinematografie na filosofické pojetí času
Název v anglickém jazyce: The birth of cinematography and it´s influence on philosophical notion of time
Klíčová slova: Čas|Filosofie filmu|Kinematografie|Filmový čas|Trvání|Krystal času|Štěpení času
Klíčová slova anglicky: Time|Philosophy of film|Cinematography|Cinematographic time|Durée|Crystal of Time|Division of time
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Vedoucí / školitel: prof. Mgr. Miroslav Petříček, Dr.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.02.2022
Datum zadání: 01.02.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.04.2022
Datum a čas obhajoby: 06.06.2022 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:09.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 06.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Ondřej Švec, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Marek Kettner
Zásady pro vypracování
Čas byl a zůstává jedním z nejstěžejnějších témat filosofie. Myslitelé všech dob i národností přicházeli s novými definicemi. Ale ať už je čas pohybem, rozpětím duše nebo vědomým plynutím, příchod filmu těmito definicemi otřásl. Film nám představuje situace probíhající jakoby v jiném světě, v němž postavy najednou skáčou ze současnosti do minulosti během zlomku sekundy, kde se události několika let vejdou do několika desítek minut a kde se čas podle všeho nepodřizuje žádným pravidlům. Je tomu ale skutečně tak? V této práci bude mým cílem prozkoumat, jak přistupuje k problému času v kinematografii filosofie a do jaké míry a v čem se její pojetí kinematografického času liší od pojetí času obecně. Budu se opírat převážně o pojetí času Henriho Bergsona a jeho aplikaci na film u Gillese Deleuze.
Seznam odborné literatury
BERGSON, Henri, Čas a svoboda: o bezprostředních datech vědomí, přeložili Boris Valentinovič Jakovenko, Miroslav Pauza, Filosofia, Praha, 1994.
BERGSON, Henri, Hmota a paměť: esej o vztahu těla k duchu. přel. Alan BEGUIVIN, Oikoymenh, Praha, 2003.
BERGSON, Henri, Vývoj tvořivý, přeložili František Žákavec, Ferdinand Pelikán, Laichter, Praha, 1919.
DELEUZE, Gilles, Film. 1, Obraz – pohyb, přeložili Jiří Dědeček, Jan Lukeš, Přemysl Maydl, Národní filmový archiv, Praha, 2000.
DELEUZE, Gilles, Film. 2, Obraz-čas, přeložili Vlastimil Zuska, Čestmír Pelikán, Národní filmový archiv, Praha, 2006.
DOANE, Mary Ann, Zrození kinematografického času: modernita, nahodilost, archiv, přel. Miroslav Petříček, Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, Praha, 2021.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK