Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Performance utrpení a slasti: Playthrough Resident Evil: Village optikou psychoanalytické teorie diváctví
Název práce v češtině: Performance utrpení a slasti: Playthrough Resident Evil: Village optikou psychoanalytické teorie diváctví
Název v anglickém jazyce: Performing Pleasure and Suffering: Resident Evil: Village Playthroughs Through the Lens of Psychoanalytic Film Theory
Klíčová slova: Psychoanalytická filmová teorie|Masochismus|Teorie diváctví|Resident Evil: Village|Videohry|Playthrough
Klíčová slova anglicky: Psychoanalytic film theory|Spectatorship|Masochism|Resident Evil: Village|Video-games|Playthrough
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jiří Anger, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.12.2021
Datum zadání: 23.12.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.01.2022
Datum a čas obhajoby: 06.09.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:16.08.2022
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Idea diváka coby souboru emočních, percepčních a identifikačních procesů se od počátků psychoanalytické filmové teorie vázala na dispozitiv kinosálu, kde je hlavním hybatelem duševních procesů pohyblivý obraz na plátně. Diváka tak klasická psychoanalytická teorie chápe jako v temnotě ukrytou, pasivně přijímající figuru v individuálním svazku s audiovizuálním dílem. K čemu však dochází, jsou-li emoce vyvolané filmem obnaženy, pozice, s níž se konzument identifikuje, tematizována výrazovými prostředky nových médií a vzájemně vyjednána podmínkami stanovenými specifickým žánrem? Jak můžeme z hlediska psychoanalytické teorie diváka k takovém modelu přistupovat? K jakým procesům dochází na straně diváka coby aktivního participanta, který své sledování filmu zviditelňuje, reflektuje a performuje v kontextu současné online kultury?
Fenomén tzv. playthrough videí pracuje s motivem umístění sebe sama, svých reakcí a postojů k danému dílu přímo do pohyblivého video-herního obrazu. Hráč se tak stává performerem, jehož zachycená percepce představuje vstupní bránu do jeho nevědomých duševních procesů. V závislosti na komplexnosti hraného titulu, potažmo žánru, je dále možné argumentovat, že model diváka „připoutaného“ s nazíraným dílem představuje svébytné dílo, v němž lze spatřit vědomé i nevědomé mechanismy, skrze které se divák k obrazu vztahuje.
Tato bakalářská práce se zabývá interakcí vybraného vzorku hráčů-performerů a survival horror titulu Resident Evil: Village. Zachycené prožitky jednotlivých hráčů sjednocuje sdílený masochistický podtext. Dílo totiž hráči stanovuje soubor specifických podmínek pro vznik tzv. masochistické situace. Dobrovolné podvolení se určitým pravidlům, potažmo přijímání trestů a utrpení od svého trýznitele, explicitní náslií a sexuálná motivovaná interakce zde činí z hrdiny masochistický subjekt a z nepřítele objekt fetišistický.
Resident Evil: Village je v čele s ikonickou antagonistkou Lady Dimitrescu milníkem v možnostech čtení zaznamenané interakce s herním médiem. Podrobením mechanismů formátu playthrough psychoanalytickým prostředkům je možné označit za revizi teorie diváka na příkladu současných podob divácké zkušenosti coby aktivní participace na utváření nového díla.
Seznam odborné literatury
MULVEY, Laura: Visual and Other Pleasures. New York: Palgrave 1989.
STUDLAR, Gaylyn: Masochism and the Perverse Pleasures of the Cinema. In:Quarterly Review of Video Studies 1989.
STUDLAR, Gaylyn: In the Realm of Pleasure: Von Sternberg, Dietrich, and Masochistic Aesthetic. London: Columbia University Press 1993.
SACHER-MASOCH, Leopold von: Venuše v kožichu. Praha: Volvox Globator 2009.
FREUD, Sigmund: Tři úvahy o sexuální teorii. Praha: Nakladatel Alois Srdce 1926.
SILVERMAN, Kaja: Male subjectivity at the margins. London: Taylor & Frances, Routledge 1992.
SHAVIRO, Steven: The Cinematic Body. London: University of Minnesota Press 2006.
PHILLIPS, Anita: A Defense of Masochism. London: Faber & Faber 1998.
NAE, Andrei: Immersion, Narrative, and Gender Crisis in Survival Horror Video-games. London: Roundledge 2022.
TAYLOR, T. L.: Raising the Stakes E-Sports and the Professionalization of Computer Gaming. London: MIT Press 2012.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK