Performance utrpení a slasti: Playthrough Resident Evil: Village optikou psychoanalytické teorie diváctví
Název práce v češtině: | Performance utrpení a slasti: Playthrough Resident Evil: Village optikou psychoanalytické teorie diváctví |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Performing Pleasure and Suffering: Resident Evil: Village Playthroughs Through the Lens of Psychoanalytic Film Theory |
Klíčová slova: | Psychoanalytická filmová teorie|Masochismus|Teorie diváctví|Resident Evil: Village|Videohry|Playthrough |
Klíčová slova anglicky: | Psychoanalytic film theory|Spectatorship|Masochism|Resident Evil: Village|Video-games|Playthrough |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jiří Anger, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.12.2021 |
Datum zadání: | 23.12.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.01.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.08.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Idea diváka coby souboru emočních, percepčních a identifikačních procesů se od počátků psychoanalytické filmové teorie vázala na dispozitiv kinosálu, kde je hlavním hybatelem duševních procesů pohyblivý obraz na plátně. Diváka tak klasická psychoanalytická teorie chápe jako v temnotě ukrytou, pasivně přijímající figuru v individuálním svazku s audiovizuálním dílem. K čemu však dochází, jsou-li emoce vyvolané filmem obnaženy, pozice, s níž se konzument identifikuje, tematizována výrazovými prostředky nových médií a vzájemně vyjednána podmínkami stanovenými specifickým žánrem? Jak můžeme z hlediska psychoanalytické teorie diváka k takovém modelu přistupovat? K jakým procesům dochází na straně diváka coby aktivního participanta, který své sledování filmu zviditelňuje, reflektuje a performuje v kontextu současné online kultury?
Fenomén tzv. playthrough videí pracuje s motivem umístění sebe sama, svých reakcí a postojů k danému dílu přímo do pohyblivého video-herního obrazu. Hráč se tak stává performerem, jehož zachycená percepce představuje vstupní bránu do jeho nevědomých duševních procesů. V závislosti na komplexnosti hraného titulu, potažmo žánru, je dále možné argumentovat, že model diváka „připoutaného“ s nazíraným dílem představuje svébytné dílo, v němž lze spatřit vědomé i nevědomé mechanismy, skrze které se divák k obrazu vztahuje. Tato bakalářská práce se zabývá interakcí vybraného vzorku hráčů-performerů a survival horror titulu Resident Evil: Village. Zachycené prožitky jednotlivých hráčů sjednocuje sdílený masochistický podtext. Dílo totiž hráči stanovuje soubor specifických podmínek pro vznik tzv. masochistické situace. Dobrovolné podvolení se určitým pravidlům, potažmo přijímání trestů a utrpení od svého trýznitele, explicitní náslií a sexuálná motivovaná interakce zde činí z hrdiny masochistický subjekt a z nepřítele objekt fetišistický. Resident Evil: Village je v čele s ikonickou antagonistkou Lady Dimitrescu milníkem v možnostech čtení zaznamenané interakce s herním médiem. Podrobením mechanismů formátu playthrough psychoanalytickým prostředkům je možné označit za revizi teorie diváka na příkladu současných podob divácké zkušenosti coby aktivní participace na utváření nového díla. |
Seznam odborné literatury |
MULVEY, Laura: Visual and Other Pleasures. New York: Palgrave 1989.
STUDLAR, Gaylyn: Masochism and the Perverse Pleasures of the Cinema. In:Quarterly Review of Video Studies 1989. STUDLAR, Gaylyn: In the Realm of Pleasure: Von Sternberg, Dietrich, and Masochistic Aesthetic. London: Columbia University Press 1993. SACHER-MASOCH, Leopold von: Venuše v kožichu. Praha: Volvox Globator 2009. FREUD, Sigmund: Tři úvahy o sexuální teorii. Praha: Nakladatel Alois Srdce 1926. SILVERMAN, Kaja: Male subjectivity at the margins. London: Taylor & Frances, Routledge 1992. SHAVIRO, Steven: The Cinematic Body. London: University of Minnesota Press 2006. PHILLIPS, Anita: A Defense of Masochism. London: Faber & Faber 1998. NAE, Andrei: Immersion, Narrative, and Gender Crisis in Survival Horror Video-games. London: Roundledge 2022. TAYLOR, T. L.: Raising the Stakes E-Sports and the Professionalization of Computer Gaming. London: MIT Press 2012. |