Víra v džiny a posednutí džiny v Islámu
Název práce v češtině: | Víra v džiny a posednutí džiny v Islámu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Belief in jinns and jinn possession in Islam |
Klíčová slova: | džin|džinové|posednutí džiny|džinové v Islámu|Islám|exorcismus v Islámu|ruqyah |
Klíčová slova anglicky: | jinn|jinns|jinn possession|jinns in Islam|Islam|exorcism in Islam|ruqyah |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Bc. Barbara Oudová Holcátová |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.12.2021 |
Datum zadání: | 22.12.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.01.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 09.02.2023 11:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.01.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.02.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se bude věnovat fenoménu džinů v islámu a posednutí džiny se zaměřením na funkce, které může posednutí v rámci společnosti a života jednotlivce plnit a na jevy, které s posednutím souvisí. U posedlého člověka se předpokládá, že těmto nadpřirozeným bytostem dal svým chováním nebo myšlenkami, které jsou považovány za škodlivé, amorální nebo jinak nesprávné, záminku. V rámci islámského světa obecně převažuje názor, že se posednutí džiny lze vyhnout, pokud člověk žije dostatečně zbožně, pokud se chová správně a pokud nemá s nikým spory. Fenomén posednutí džiny tedy ve většině případů ukazuje na konkrétní konflikty a vypjaté situace ve společnosti a jednotlivce v ní. Tyto problémy mohou být charakteru zdravotního, náboženského, sociálního a rodinného, často v kombinaci. Proces posednutí a následného řešení tohoto stavu se pak jeví jako forma společenské komunikace. Práce stručně nahlédne do zařazení džinů v rámci islámské tradice a dále se bude zabývat konkrétními příklady vztahu džinů a člověka, tzn. toho, jak se víra v tyto bytostí v Islámu projevuje v praxi a jaký může mít dopad na život muslimů. Příklady budou vybrány z konkrétních antropologických studií a budou koncipovány tak, aby z nich byly patrné funkce, které džinové a posednutí džiny ve společnosti plní. Důraz bude kladen na různé podoby řešení posednutí. |
Seznam odborné literatury |
Monografie Boddy, Janice, Wombs and Alien Spirits: Women, Men, and the Zar Cult in Northern Sudan, Madison: The University of Wisconsin Press, 1989. El-Zein, Amira, Islam, Arabs, and Intelligent World of the Jinn, Syracuse: Syracuse University Press, 2009. Lebling, Robert, Legends of the Fire Spirits Jinn and Genies from Arabia to Zanzibar, London: I.B.Tauris, 2010. Maarouf, Mohammed, Jinn Eviction as a Discourse of Power: A Multidisciplinary Approach to Moroccan Magical Beliefs and Practices, Leiden: Brill, 2007. Rothenberg, Celia E., Spirits of Palestine: Gender,Society, and Stories of the Jinn, Lanham: Lexington Books, 2004. The case of the animals versus man before the King of the Jinn: a translation from the epistles of the brethren of purity, translation by Lenn E. Goodman and Richard McGregor, Oxford: Oxford University Press, 2009. Články v časopisech Boddy, Janice, „Spirits and Selves in Northern Sudan: The Cultural Therapeutics of Possession and Trance“, American Ethnologist 15.1 (1988): 4-27 Camelin, Sylvaine, „Croyance aux djinn et possession dans le Hadramaut“, Quaderni di Studi Arabi 13 (1995): 159-180 Dein, Simon, Abdool Samad Illaiee, „Jinn and mental health: looking at jinn possession in modern psychiatric practice“, The Psychiatrist 37.9 (2013): 290-293 Dein, Simon, Alexander Malcolm and David A. Napier, “Jinn, psychiatry and contested notions of misfortune among East London Bangladeshis”, Transcultural Psychiatry 35.1 (2008): 31-55 Gingrich, Andre, „Spirits of the border: Some remarks on the connotation of jinn in north – western Yemen“, Quaderni Di Studi Arabi 13 (1995): 199–212 Graham, Jan Marie and Diana White, „Muslim Nursing Student Beliefs about Possession States: An Exploratory Survey of Beliefs and Causal Attributions“, The Journal of Educational Thought (JET) / Revue de la Pensée Éducative 48.1/2 (2015): 43-60 Islam, F. and R. A. Campbell, „Satan Has Afflicted Me! Jinn-Possession and Mental Illness in the Qur'an“, Journal of Religion and Health 53.1 (2014): 229-243) Irmak, Kemal M., „Schizophrenia or Possession?“, Journal of Religion and Health 53.3 (2014): 773-777 Kenyon, Susan M., „Zar as Modernization in Contemporary Sudan“, Anthropological Quarterly 69.2 (1995): 107-120 Khan, Naveeda, "Of Children and Jinn: An Inquiry into an Unexpected Friendship during Uncertain Times", Cultural Anthropology 21.2 (2006): 234-64 Khan, Qurat ul Ain, Aisha Sanober, Mariam Opel and Mohammad Zaman, „Association of delirious mania with Jinn possession phenomenon – A study from Pakistan“, World Cultural Psychiatry Research Review 11.1/2 (2016): 29-37 Kruk, Remke, „Harry Potter in the Gulf: Contemporary Islam and the Occult“, British Journal of Middle Eastern Studies 32.1 (2005): 47-73 Lim, Anastasia, Hans W. Hoek and Jan Dirk Blom, „The attribution of psychotic symptoms to jinn in Islamic patients“, Transcultural Psychiatry 52.1 (2015): 18-32 Rasanayagam, Johan, „Healing with Spirits and the Formation of Muslim Selfhood in Post-Soviet Uzbekistan“, The Journal of the Royal Anthropological Institut 12.2 (2006): 377-393 Rashed, Mohammed Abouelleil, „More Things in Heaven and Earth: Spirit Possession, Mental Disorder, and Intentionality“, Journal of Medical Humanities 41.3 (2020): 363–378 Rodionov, Mikhail, „The jinn in Hadramawt society in the last century“, Proceedings of the Seminar for Arabian Studies 38 (2008): 277-28 Suhr, Christian, „The failed image and the possessed: examples of invisibility in visual anthropology and Islam“, Journal of the Royal Anthropological Institute 21.S1 (2015): 92-112 |