Problematika „attitude-behaviour gap“ na cestě k udržitelnému nakupování v módním průmyslu
Název práce v češtině: | Problematika „attitude-behaviour gap“ na cestě k udržitelnému nakupování v módním průmyslu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Attitude-behaviour gap in sustainable fashion consumption |
Klíčová slova: | udržitelnost|móda|postoje|environmentálně signifikantní chování|proenvironmentální chování|spotřeba |
Klíčová slova anglicky: | sustainability|fashion|attitudes|environmentally significant behaviour|consumption|attitude-behaviour gap |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (21-KSOC) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Eva Richter, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 08.12.2021 |
Datum zadání: | 08.12.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 09.03.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2022 13:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.05.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Marek Skovajsa, M.A., Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Východiska V módním průmyslu v posledním desetiletí dochází k diskusi nad novodobým fenoménem „fast fashion“, tedy „rychlé módy“, který představuje obrovskou nadprodukci módních řetězců a značek. Řada výrobců produkuje nadměrné množství oblečení krátké životnosti, jehož výroba probíhá ve velké části případů v zemích třetího světa značně neetickým a neekologickým způsobem. Zboží je následně poměrně rychle užito a vyhozeno, čímž vzniká velké množství problematického odpadu. Produkce tzv. rychlé módy způsobila, že se módní průmysl stal druhým největším znečišťovatelem životního prostředí na světě. (Haunerová, Khelerová a Šimonovská 2019) Společenský zájem a vědomí o udržitelné nakupování oblečení, totiž opaku tzv. „fast fashion“ roste společně se zájmem o udržitelnost obecně. Lidé jsou si stále více vědomi skutečnosti, že udržitelné chování, a to nejen v módním průmyslu, nabízí řešení mnoha globálních problémů, které jsou právě důsledkem nadměrnosti a rychlosti světové výroby. (Baráthová, 2019). Ač se povědomí a zájem o udržitelné chování v módním průmyslu zásadně zvýšilo, tato skutečnost se v chování zákazníků na módním trhu projevila minimálně (Jung Park, Min Lin, 2021). Mluvíme zde o situaci, ve které dochází k zásadnímu rozdílu mezi postojem zákazníka a jeho následném skutečném chování – Fenomén nese název Attitude-behaviour gap. Jde o skutečnost, že vědomí jedince o důsledcích nešetrného, neudržitelného nakupování a jeho víra ve smysl udržitelné módy nemusí nutně ovlivnit jeho nákupní chování (Jung Park, Min Lin, 2020, s. 623-628). Cíle Za cíle bakalářské práce si kladu následující: Popsat problematiku vztahu mezi postojem a chováním jedince s podporou dostupné teorie. Na základě zmíněné teorie popsat a vysvětlit jednotlivé důvody vzniku a existence tzv. attitude-behaviour gap, neboli důvody bránící environmentálně smýšlejícímu jedinci se také environmentálně chovat, a to v módním průmyslu. Popsat bariéry, které brání jedinci jednat v zájmu jeho environmentálních postojů a další faktory, působící na lidské rozhodování, a tudíž i na nákupní chování. Jedná se o individuální faktory a o faktory situační – oba druhy zásadně ovlivňují environmentální chování jedince. (Ajzen, 1991) Výzkumná otázka: Jaké jsou příčiny slabého vztahu postojů a odpovědného spotřebního chování v oblasti módy? Metodika Předpokládaný postup plnění stanovených cílů bakalářské práce spočívá prve v četbě a následné sekundární analýze literatury, zmíněné v cílech bakalářské práce. Po vytvoření dostatečného teoretického rámce bude přistoupeno k vysvětlení existence tvz. Attitude behaviour gap, bariér zamezující environmentální chování jedince, který je o smyslu environmentálního chování přesvědčen a faktorů, které tuto skutečnost podporují. 4. Charakteristika závěrů Závěr bakalářské práce vytyčí hlavní důvody existence tzv. attitude-behaviour gap, aneb rozkolu mezi osvojením si hodnot udržitelného nákupního chování a reálného nákupního chování, na kterém se přijetí těchto hodnot zásadně neprojevuje. Závěrem též nastíní scénáře, mající za cíl změnit společenské nákupní návyky. |
Seznam odborné literatury |
Ajzen, I. (2002). Perceived Behavioral Control, Self-Efficacy, Locus of Control, and the Theory of Planned Behavior. Journal of Applied Social Psychology, April 2002(Voolume 32, 4), 665-683.. Retrieved January 4, 2022, fromhttps://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1559-1816.2002.tb00236.x Mucha, I. (1997). OD TEORIE JEDNÁNÍ K SYSTÉMOVÉ TEORII. Acta Universitatis Carolinae: AUC Philosophica et historica, 4(11), 21-33. Haunerová, K., Khelerová, V., & Šimonovská, Z. (2019). Fashion management. Grada.Začátek formuláře Jung Park, H., & Min Lin, L. (2020). Exploring attitude–behavior gap in sustainable consumption: comparison of recycled and upcycled fashion products. Journal of Buisiness Research, (2020) 623-628(117), 6.. Retrieved February 03, 2021, fromhttps://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0148296318304004 Lindersson, M. (2017). Applying a lens of practice theory to understand the role of sustainability-labels in sustainable fashion shopping (Bakalářská práce). Švédsko. Becker-Leifhold, C., & Heuer, M. (2018). Eco-friendly and fair: fast fashion and consumer behaviour. New York: Routledge. Jacobs, K., Petersen, L., Horisch, J., & Battenfeld, D. (2018). Green thinking but thoughtless buying?: An empirical extension of the value-attitude-behaviour hierarchy in sustainable clothing. Journal of Cleaner Production, 2018(203), 15.. Retrieved January 27, 2021, fromhttps://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959652618323096 McEachern, M. G., Middleton, D., & Cassidy, T. (2020). Encouraging Sustainable Behaviour Change via a Social Practice Approach: A Focus on Apparel Consumption Practices. Journal of Consumer Policy, 2020, 22.. Retrieved January 27, 2021, fromhttps://link.springer.com/article/10.1007/s10603-020-09454-0 Orcígr, V. (2014) Teorie jednání Pierra Bourdieu v environmentální sociologii (Bakalářská práce). (2014). Brno. Laidley, T., & , and others,. (2014). An emerging eco-habitus: The reconfiguration of high cultural capital practices among ethical consumers. Journal of Consumer Culture, 2014, 14(2) 158-178(14(2), 21.. Retrieved February 03, 2021, from sagepub.co.uk/journalsPermissions.nav Baráthová, V. (2019). Greenwashing jako trend fast fashion řetězců na českém trhu se zaměřením na H&M a MANGO (Bakalářská práce). Praha. Bourdieu, P. 1998. Teorie jednání. Praha: Karolinum. |