Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Problematika „attitude-behaviour gap“ na cestě k udržitelnému nakupování v módním průmyslu
Název práce v češtině: Problematika „attitude-behaviour gap“ na cestě k udržitelnému nakupování v módním průmyslu
Název v anglickém jazyce: Attitude-behaviour gap in sustainable fashion consumption
Klíčová slova: udržitelnost|móda|postoje|environmentálně signifikantní chování|proenvironmentální chování|spotřeba
Klíčová slova anglicky: sustainability|fashion|attitudes|environmentally significant behaviour|consumption|attitude-behaviour gap
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (21-KSOC)
Vedoucí / školitel: Mgr. Eva Richter, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.12.2021
Datum zadání: 08.12.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 09.03.2022
Datum a čas obhajoby: 17.06.2022 13:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 17.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Marek Skovajsa, M.A., Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Východiska
V módním průmyslu v posledním desetiletí dochází k diskusi nad novodobým fenoménem „fast fashion“, tedy „rychlé módy“, který představuje obrovskou nadprodukci módních řetězců a značek. Řada výrobců produkuje nadměrné množství oblečení krátké životnosti, jehož výroba probíhá ve velké části případů v zemích třetího světa značně neetickým a neekologickým způsobem. Zboží je následně poměrně rychle užito a vyhozeno, čímž vzniká velké množství problematického odpadu. Produkce tzv. rychlé módy způsobila, že se módní průmysl stal druhým největším znečišťovatelem životního prostředí na světě. (Haunerová, Khelerová a Šimonovská 2019)
Společenský zájem a vědomí o udržitelné nakupování oblečení, totiž opaku tzv. „fast fashion“ roste společně se zájmem o udržitelnost obecně. Lidé jsou si stále více vědomi skutečnosti, že udržitelné chování, a to nejen v módním průmyslu, nabízí řešení mnoha globálních problémů, které jsou právě důsledkem nadměrnosti a rychlosti světové výroby. (Baráthová, 2019). Ač se povědomí a zájem o udržitelné chování v módním průmyslu zásadně zvýšilo, tato skutečnost se v chování zákazníků na módním trhu projevila minimálně (Jung Park, Min Lin, 2021).
Mluvíme zde o situaci, ve které dochází k zásadnímu rozdílu mezi postojem zákazníka a jeho následném skutečném chování – Fenomén nese název Attitude-behaviour gap. Jde o skutečnost, že vědomí jedince o důsledcích nešetrného, neudržitelného nakupování a jeho víra ve smysl udržitelné módy nemusí nutně ovlivnit jeho nákupní chování (Jung Park, Min Lin, 2020, s. 623-628).
Cíle
Za cíle bakalářské práce si kladu následující:
Popsat problematiku vztahu mezi postojem a chováním jedince s podporou dostupné teorie.
Na základě zmíněné teorie popsat a vysvětlit jednotlivé důvody vzniku a existence tzv. attitude-behaviour gap, neboli důvody bránící environmentálně smýšlejícímu jedinci se také environmentálně chovat, a to v módním průmyslu. Popsat bariéry, které brání jedinci jednat v zájmu jeho environmentálních postojů a další faktory, působící na lidské rozhodování, a tudíž i na nákupní chování. Jedná se o individuální faktory a o faktory situační – oba druhy zásadně ovlivňují environmentální chování jedince. (Ajzen, 1991)
Výzkumná otázka: Jaké jsou příčiny slabého vztahu postojů a odpovědného spotřebního chování v oblasti módy?
Metodika
Předpokládaný postup plnění stanovených cílů bakalářské práce spočívá prve v četbě a následné sekundární analýze literatury, zmíněné v cílech bakalářské práce. Po vytvoření dostatečného teoretického rámce bude přistoupeno k vysvětlení existence tvz. Attitude behaviour gap, bariér zamezující environmentální chování jedince, který je o smyslu environmentálního chování přesvědčen a faktorů, které tuto skutečnost podporují.
4. Charakteristika závěrů
Závěr bakalářské práce vytyčí hlavní důvody existence tzv. attitude-behaviour gap, aneb rozkolu mezi osvojením si hodnot udržitelného nákupního chování a reálného nákupního chování, na kterém se přijetí těchto hodnot zásadně neprojevuje. Závěrem též nastíní scénáře, mající za cíl změnit společenské nákupní návyky.
Seznam odborné literatury
Ajzen, I. (2002). Perceived Behavioral Control, Self-Efficacy, Locus of Control, and the Theory of Planned Behavior. Journal of Applied Social Psychology, April 2002(Voolume 32, 4), 665-683.. Retrieved January 4, 2022, fromhttps://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1559-1816.2002.tb00236.x
Mucha, I. (1997). OD TEORIE JEDNÁNÍ K SYSTÉMOVÉ TEORII. Acta Universitatis Carolinae: AUC Philosophica et historica, 4(11), 21-33.
Haunerová, K., Khelerová, V., & Šimonovská, Z. (2019). Fashion management. Grada.Začátek formuláře
Jung Park, H., & Min Lin, L. (2020). Exploring attitude–behavior gap in sustainable consumption: comparison of recycled and upcycled fashion products. Journal of Buisiness Research, (2020) 623-628(117), 6.. Retrieved February 03, 2021, fromhttps://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0148296318304004
Lindersson, M. (2017). Applying a lens of practice theory to understand the role of sustainability-labels in sustainable fashion shopping (Bakalářská práce). Švédsko.
Becker-Leifhold, C., & Heuer, M. (2018). Eco-friendly and fair: fast fashion and consumer behaviour. New York: Routledge.
Jacobs, K., Petersen, L., Horisch, J., & Battenfeld, D. (2018). Green thinking but thoughtless buying?: An empirical extension of the value-attitude-behaviour hierarchy in sustainable clothing. Journal of Cleaner Production, 2018(203), 15.. Retrieved January 27, 2021, fromhttps://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959652618323096
McEachern, M. G., Middleton, D., & Cassidy, T. (2020). Encouraging Sustainable Behaviour Change via a Social Practice Approach: A Focus on Apparel Consumption Practices. Journal of Consumer Policy, 2020, 22.. Retrieved January 27, 2021, fromhttps://link.springer.com/article/10.1007/s10603-020-09454-0
Orcígr, V. (2014) Teorie jednání Pierra Bourdieu v environmentální sociologii (Bakalářská práce). (2014). Brno.
Laidley, T., & , and others,. (2014). An emerging eco-habitus: The reconfiguration of high cultural capital practices among ethical consumers. Journal of Consumer Culture, 2014, 14(2) 158-178(14(2), 21.. Retrieved February 03, 2021, from sagepub.co.uk/journalsPermissions.nav
Baráthová, V. (2019). Greenwashing jako trend fast fashion řetězců na českém trhu se zaměřením na H&M a MANGO (Bakalářská práce). Praha.
Bourdieu, P. 1998. Teorie jednání. Praha: Karolinum.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK