Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Sociální dovednosti ve vynořující se dospělosti v souvislosti s ACE
Název práce v češtině: Sociální dovednosti ve vynořující se dospělosti v souvislosti s ACE
Název v anglickém jazyce: Social skills in emerging adulthood in connection with ACE
Klíčová slova: sociální dovednosti|vynořující se dospělost|adverzní dětské zkušenosti|inventář sociálních dovedností
Klíčová slova anglicky: social skills|emerging adulthood|adverse childhood experience|social skills inventory
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.12.2021
Datum zadání: 07.12.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 13.04.2022
Datum a čas obhajoby: 15.06.2023 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:24.04.2023
Datum proběhlé obhajoby: 15.06.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Petra Šustová
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je přispět ke zlepšení metrické kvality dotazníků používaných v českém prostředí. Konkrétně budu v práci testovat faktorovou strukturu dotazníku Social skills Inventory (Riggio & Carney, 2007) a budu se snažit o vytvoření kratší verze pro snazší využití v rámci testových baterií. Dotazník se v ČR využívá, ale jeho faktorová struktura dosud ověřená nebyla. Výzkumy se tedy opírají o původní studii provedenou na americké populaci, což může působit metodologické chyby a nepřesnosti. Sociální dovednosti zkoumám ve vynořující se dospělosti především proto, že je to období plné životních změn jako např. odchod z domova rodičů, výběr vysoké školy, prvního zaměstnání apod. Při těchto náročných životních rozhodnutí hrají sociální dovednosti klíčovou roli.

V rámci návrhu pak zohledňuji klinickou populaci, konkrétně lidi, kteří si prošli adversními dětskými zkušenostmi (adverse childhood experience, zkráceně ACE). Navrhuji otestovat faktorovu strukturu dotazníku také na této populaci. V literárně přehledové části tedy popíšu vynořující se dospělost jako vývojové období, problematiku sociálních dovedností a charakteristiku lidí s ACE. Ve výzkumné části je pak testována faktorová struktura SSI, vytvářena kratší verze navrhován další postup.
Seznam odborné literatury
Abrahams, L., Pancorbo, G., Primi, R., Santos, D., Kyllonen, P., John, O. P., & De Fruyt, F. (2019). Social-emotional skill assessment in children and adolescents: Advances and challenges in personality, clinical, and educational contexts. Psychological Assessment, 31(4), 460.
Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American psychologist, 55(5), 469.
Arnett, J. J. (2018). Adolescence and Emerging Adulthood: A Cultural Approach (6th ed.). Pearson.
Riggio, R. E., & Carney, D. R. (2007). Social Skills Inventory Manual. Czech version. Překlad Lenka Krejčová. Menlo Park, CA: Mind Garden
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK