Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Mélos a opsis. Zvuková a vizuální stránka poezie Zbyňka Hejdy
Název práce v češtině: Mélos a opsis. Zvuková a vizuální stránka poezie Zbyňka Hejdy
Název v anglickém jazyce: Melos and opsis. Acoustic and visual aspects of Zbyněk Hejda’s poetry
Klíčová slova: mélos|opsis|Zbyněk Hejda|zvuková stránka|vizuální stránka
Klíčová slova anglicky: melos|opsis|Zbyněk Hejda|sound aspects|visual aspects
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Josef Šebek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.12.2021
Datum zadání: 07.12.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.01.2022
Datum a čas obhajoby: 13.06.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:09.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 13.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Josef Hrdlička, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat pojmy mélos a opsis, tedy vzájemným vztahem zvukové a vizuální stránky lyrické poezie, a jejich praktickou aplikací při interpretaci básní Zbyňka Hejdy. V první části se soustředím na teoretické vymezení obou pojmů. Vyjdu především z pojetí Northropa Frye a Jonathana Cullera, kteří pojmy využili k vytyčení hranic mezi lyrikou, hudbou a výtvarným uměním. Hraničním příkladem na straně mélu je jednak „žvatlání“, při kterém převládá zvuková stránka básně nad významovou (specifickým příkladem jsou zaklínadla), jednak evokování konkrétních zvuků, například lidské řeči. Na straně opsis se jedná jednak o „čmárání“, tedy vytváření textových obrazů, jednak o reprezentace výjevů či konkrétních předmětů (specifickým příkladem je hádanka). V návaznosti na to se budu zabývat vztahem zvuku a obrazu k rituálním a fikčním aspektům lyriky. Ve druhé části práce se soustředím na zvukovou a obrazovou stránku básní Zbyňka Hejdy ze sbírek Všechna slast, A tady všude muziky je plno a Blízkosti smrti. Zaměřím se na specifičnost rytmu a rýmu, využití opakování či zaumného jazyka, a tedy blízkost k zaklínadlu, a dále na obraznost a vztah ke konkrétním předmětům, jaký lze sledovat u hádanek.
Seznam odborné literatury
CULLER, Jonathan: Teorie lyriky, přel. M. Pokorný (Praha: Nakladatelství Karolinum, 2020), 460 s.
ČERVENKA, Miroslav et al.: Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz: poetika literárního díla 20. století (Praha: Torst, 2002.) 586 s.
DENHAM, Robert D.: Northrop Frye & Critical Method [online], Library of Congress, 2010, dostupné z: https://macblog.mcmaster.ca/fryeblog/critical-method/preface.html
FRYE, Northrop: Anatomie kritiky, přel. S. Ficová (Brno: Host, 2003), 440 s.
FRYE, Northrop: Charms and riddles, in N.F.,The critical path and other writings on critical theory, 1963-1975, eds. J. O‘Grady, E. Kushner (Toronto: University of Toronto Press, 2009), s. 369–390.
HEJDA, Zbyněk: Básně, ed. A. Petruželka (Praha: Triáda 2013), 255 s.
HRDLIČKA, Josef: Cullerova Teorie a problémy lyriky, in Česká literatura 66, r. 2018, č. 3, s. 423–437.
JIRÁČEK, Pavel: Rytmus a smysl v lyrice, in Česká literatura 55, r. 2007, č. 3, s. 301–342.
KUBÍNOVÁ, Marie: Časoprostor lyriky (Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2020, 116 s.
PERLOFF, Marjorie, DWORKIN, Craig, eds.: The sound of poetry, the poetry of sound (Chicago, Londýn: The University of Chicago Press, 2009), 344 s.
TIFFANY, Daniel: Lyric Substance: On Riddles, Materialism, and Poetic Obscurity, in Critical Inquiry 28, r. 2001, č. 1, s. 72–96.
TRÁVNÍČEK, Jiří: Poezie poslední možnosti (Praha: Torst, 1996), s. 132–149.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK