Modularizace systému rekvalifikací v České republice
Název práce v češtině: | Modularizace systému rekvalifikací v České republice |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Modularisation of the Retraining System in the Czech Republic |
Klíčová slova: | rekvalifikace|modularizované rekvalifikace|modularizace|profesní vzdělávání dospělých|trh práce|politika zaměstnanosti|zaměstnanost |
Klíčová slova anglicky: | retraining|modularisation of retraining|modularisation|vocational education|labour market|employment policy|employment |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.12.2021 |
Datum zadání: | 06.12.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 28.04.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Martin Sycha, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Vzhledem ke stále dynamičtějším proměnám trhu práce je nutné, aby občané měli možnost se těmto změnám přizpůsobovat. K přizpůsobení a uplatnění na trhu práce potřebují dostatek potřebných kompetencí. Jednou z cest k jejich získání mohou být rekvalifikace, sloužící jako nástroj k získávání, zvyšování či prohlubování a rozšiřování kvalifikace či jako prostředek aktivní politiky zaměstnanosti umožňující alespoň částečně řešit nezaměstnanost. Cílem práce bude analýza aktuální podoby systému rekvalifikací v České republice. Pozornost bude zaměřena na legislativní úpravu, typy, formy a subjekty rekvalifikací, a jeho potencionální transformaci prostřednictvím modularizace systému rekvalifikací v České republice. Práce obsáhne i další vybrané systémové projekty spolufinancované Evropskou unií, jež usilují o proměnu rekvalifikací. Záměrem práce bude také zjistit účinnost a přínos modularizovaných rekvalifikací (pomocí obsahové analýzy dostupných výsledků) pro účastníky pilotního projektu KVASAR (Kvalita systémů akreditací a rekvalifikací), usilujícího o zefektivnění, zkrácení a snížení vynaložených prostředků na jejich realizaci. Předběžná struktura práce: 1 Současná situace na trhu práce 1.1 Současné proměny trhu práce v českém i evropském kontextu 1.2 Trendy a prognózy ve vývoji trhu práce 1.3 Nezaměstnanost na českém trhu práce 2 Politika zaměstnanosti v České republice 2.1 Pasivní politika zaměstnanosti 2.2 Aktivní politika zaměstnanosti 3 Rekvalifikace 3.1 Systém rekvalifikací v České republice 3.2 Legislativní úprava rekvalifikací 3.3 Základní subjekty v systému rekvalifikací 3.4 Realizace rekvalifikací na českém trhu práce 4 Aktuální trendy a proměny rekvalifikací 4.1 Proměny rekvalifikací v rámci Evropské unie 4.2 Proměny rekvalifikací v České republice 4.3. Modularizace rekvalifikací 5 Analýza projektu KVASAR – modularizace rekvalifikací 5.1 Představení projektu KVASAR 5.2 Komparace navrhovaných změn projektu s dosavadní podobou systému rekvalifikací 5.3 Analýza dat z pilotního ověření účinnosti projektu z pohledu účastníků 5.4 Zhodnocení výsledků projektu pro modularizaci systému rekvalifikací v České republice |
Seznam odborné literatury |
BEZDĚKOVÁ, Klára a kol. Kvalita dalšího vzdělávání: koncepční část [online]. Praha: Národní vzdělávací fond, 2012 [vid. 2021-04-24]. ISBN neuvedeno. Dostupné z:http://www.nuov.cz/uploads/koncept/k_diskusi/Kvalita_DV_Analyticko_koncepcni_studie.pdf. CEDEFOP. Empowering adults through upskilling and reskilling pathways. Volume 2 [online]. European Centre for the Development of Vocational Training, 2020 [vid. 2021-10-5]. ISBN 978-92-896-2955-3. Dostupné z:https://www.cedefop.europa.eu/en/publications/3082. CEDEFOP. The role of modularisation and unitisation in vocational education and training [online]. European Centre for the Development of Vocational Training, 2015 [vid. 2021-11-9]. ISBN 978-92-896-1895-3. Dostupné z:https://www.cedefop.europa.eu/en/publications/6126#group-details. HORA, Ondřej a kol. Hodnocení programů APZ realizovaných v roce 2007 se zaměřením na rekvalifikace (struktura, cílenost, krátkodobé a střednědobé efekty na opuštění evidence). Praha: VÚPSV, 2009. ISBN 978-80-7416-045-5. JANSEN, J. Alix a kol. Training and Skills Development Policy Options for the Changing World of Work. Canadian Public Policy / Analyse de Politiques [online]. 2019, 45(4), s. 460–482 [vid. 2021-4-30]. ISSN 0317-0861. Dostupné z:https://www.jstor.org/stable/26867934. KULHAVÝ, Václav a Tomáš SIROVÁTKA. Hodnocení efektivity programů APZ a doprovodných nástrojů a projektů politiky zaměstnanosti v roce 2007. Praha: VÚPSV, 2008. ISBN 978-80-7416-012-7. MPSV. Strategie politiky zaměstnanosti do roku 2020 [online]. Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2014 [vid. 2021-10-12]. Dostupné z:https://www.mpsv.cz/documents/20142/848077/strategiepz2020.pdf/a666485c-355f-3d35-4fe7-0692661e271a. MPSV. Strategický rámec politiky zaměstnanosti do roku 2030 [online]. Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2020 [vid. 2021-10-12]. Dostupné z:https://www.cr2030.cz/strategie/dokumenty-ke-stazeni/. NÚV. Systémový rozvoj dalšího vzdělávání. Koncepční studie. Dopracovaná finální verze. [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014 [vid. 2021-11-10]. ISBN neuvedeno. Dostupné z:http://www.nuv.cz/koncept/systemovy-rozvoj-dalsiho-vzdelavani. PILZ, Matthias a kol. Modularisation Approaches in Initial Vocational Education: Evidence for Policy Convergence in Europe? Journal of Vocational Education and Training [online]. 2018, 70(1), s. 1–26 [vid. 2021-4-30]. ISSN 1363-6820. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1080/13636820.2017.1392994. ÚV ČR. National Reform Programme of the Czech Republic [online]. Úřad vlády České republiky, 2021 [vid. 2021-10-18]. Dostupné z:https://www.vlada.cz/assets/evropske-zalezitosti/aktualne/NPR-2021_EN.pdf. |