Ekonomické hodnocení investice v dopravní infrastruktuře
Název práce v češtině: | Ekonomické hodnocení investice v dopravní infrastruktuře |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Evaluation of a Transport Infrastructure Investment |
Klíčová slova: | Ekonomické hodnocení|externality|Investice |
Klíčová slova anglicky: | Evaluation|Externalities|Investment |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (21-KSOC) |
Vedoucí / školitel: | Ing. Martina Sieber, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.11.2021 |
Datum zadání: | 01.12.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.05.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.05.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Ing. Josef Vlček, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Téma práce: Ekonomické hodnocení investice v dopravní infrastruktuře Východiska: rozvoj dopravní infrastruktury je v České republice velkým tématem dlouhodobě. V poslední době nabral na významnosti zejména co se týče stavby vysokorychlostních železnic (VRT), jejíž význam akceleruje především kvůli tlaku Evropy na vyšší ekologičnost dopravy a vyšší mobilitu občanů. K vybraným úsekům, například Praha – Brno a Praha – Drážďany, již byly vpracovány rozsáhlé studie proveditelnosti. Ty ukázaly, že přínosy stavby VRT na výše zmíněných trasách převyšují náklady, proto by měly být realizovány (Balahura, 2020). Otázkou je, na jakých předpokladech jsou hodnocení postaveny a na kolik jsou takové hodnoty validní a reliabilní. Cíle: Cílem práce je srovnání českého přístupu k hodnocení investic do dopravní infrastruktury s vybranými evropskými zeměmi a zhodnocení vlivu definování hodnoty externalit na výslednou hodnotu investice. Moje výzkumná otázka zní: na základě jakých externalit se hodnotí investice v dopravní infrastruktuře, a jak změny těchto hodnot ovlivní celkový výsledek analýzy? V první, teoretické části je mým cílem zmapovat a kriticky zhodnotit přístup k hodnocení investic do dopravní infrastruktury. V druhé části je cílem na základě předchozího zhodnocení provést analýzu citlivosti u konkrétního projektu na změny parametrů v oblasti externalit. Metodika: v první fázi práce budu dělat rešerši a syntézu dostupné literatury. Ze získaných dat provedu v druhé fázi analýzu citlivosti ekonomické analýzy na základě změn v hodnotách externalit. Charakteristika závěrů: poukázání na velkou variabilitu výsledků ekonomické analýzy způsobenou na základě změn v přisouzení hodnot externalitám by mohlo vést tvůrce politik k větší obezřetnosti při posuzování dopravních investic. Zároveň by moje kritické zhodnocení mohlo vést k doporučení vyšší míry standardizace vstupních proměných v rámci evaluace. |
Seznam odborné literatury |
Balahura, M. (2020). Studie proveditelnosti Nového železničního spojení Praha – Drážďany. Dostupné z:https://datashare.spravazeleznic.cz/index.php/s/ygfxDim1siuv78a?path=%2FA.%20Textov%C3%A1%20%C4%8D%C3%A1st%2FA_07_Ekonomick%C3%A9%20hodnocen%C3%AD European Commission. (2020). Handbook on the external costs of transport. Dostupné z:https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/9781f65f-8448-11ea-bf12-01aa75ed71a1 Odgaard, T., Kelly, Ch. & Laird, J. (2005). HEATCO Work Package 3: Current practice in project appraisal in Europe. Volume 1. Dostupné z:https://trimis.ec.europa.eu/sites/default/files/project/documents/20130122_113558_74349_hd1final.pdf Státní fond dopravní infrastruktury. (2018). Rezortní metodika pro hodnocení ekonomické efektivnosti projektů dopravních staveb. Dostupné z:https://www.sfdi.cz/soubory/obrazky-clanky/metodiky/2017_02_rezortni_metodika-komplet.pdf |