Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Genderové aspekty reprezentace myšlení v čítankových textech pro 3. ročník ZŠ – korpusová studie
Název práce v češtině: Genderové aspekty reprezentace myšlení v čítankových textech pro 3. ročník ZŠ – korpusová studie
Název v anglickém jazyce: Thought representation in Year 3 reading anthologies through the perspective of gender – a corpus analysis
Klíčová slova: Čítanka|literární výchova|dětská literatura|první stupeň ZŠ|korpusová analýza|slovesa myšlení
Klíčová slova anglicky: Reading book|literary education|children's literature|the first grade of elementary school|corpus analysis|verbs of thinking
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 29.11.2021
Datum zadání: 10.12.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 06.01.2022
Datum a čas obhajoby: 07.09.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:25.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Alena Andrlová Fidlerová, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Anna Čermáková, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na jazykovou reprezentaci myšlení postav prozaických textů v současných čítankách pro 3. ročník ZŠ a na její variaci ve vztahu k pohlaví postavy, ale i k dalším faktorům jako pohlaví autora, stáří/provenience textu, zdrojová čítanka. Autorka si připraví digitalizované prozaické texty ze 13 čítanek, které t. č. mají schvalovací doložku MŠMT ČR, a vytvoří z nich korpus. Na základě frekvenční analýzy identifikuje nejfrekventovanější slovesa myšlení (verba cogitandi, např. vědět, myslet), jejichž vybrané tvary následně podrobí konkordanční a kvalitativní analýze. Případné výraznější trendy ve vztahu k genderu a ostatním faktorům budou kvantifikovány. Cílem práce je porovnat jednotlivé čítanky v kontextu mezinárodní diskuse o kognitivních aspektech dětské literatury a genderové stereotypizaci v literatuře, jejichž formativní dopad na čtenáře dokládají psychologické studie. Výsledky budou interpretovány s pomocí existující odborné literatury, dále makroanalýz a kvalitativních anotací čítanek připravených v rámci projektu Integrální výzkum textu a četby (2020-2022).
Seznam odborné literatury
Cassidy, K. W., et al. (1998). Theory of mind concepts in children's literature. Applied Psycholinguistics, 19(3), 463–470.

Čermáková, A., & Mahlberg, M. (2020). Gender inequality and female body language in children’s literature. Digital Scholarship in the Humanities. Dostupné z:https://doi.org/10.1093/llc/fqaa051

Eberhardt, M. (2017). Gendered representations through speech: The case of the Harry Potter series. Language and Literature, 26(3), 227–246.

Kucirkova, N. (2019). How could children’s storybooks promote empathy? A conceptual framework based on developmental psychology and literary theory. Frontiers in Psychology, 10, 121.

Lahey, E. (2015). REMEMBER and FORGET in Dan Brown’s Angels and Demons: A corpus-informed account. Language and Literature, 24(4), 292–306.

McIntyre, J. C. (2017). Gender and Race in Children's Picture Books: A Tragedy in Three Studies. Doctoral dissertation, Harvard Graduate School of Education. Dostupné z:http://nrs.harvard.edu/urn-3:HUL.InstRepos:33052849

Montoro, R. (2014). Feminist stylistics. In Burke, M. (ed.), The Routledge Handbook of Stylistics (pp. 346–361). Abingdon: Routledge.

Prouzová, H. (1995). K vazbám některých sloves myšlení. Naše řeč, 78, 236–238.

Richter, T., Appel, M., & Calio, F. (2014). Stories can influence the self-concept. Social Influence, 9(3), 172–188.

Tepper, C. A., & Cassidy, K. W. (1999). Gender differences in emotional language in children's picture books. Sex Roles, 40(3), 265–280.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK