Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vnímaná týmová podpora a pomoc jako zdroj pracovního well-beingu
Název práce v češtině: Vnímaná týmová podpora a pomoc jako zdroj pracovního well-beingu
Název v anglickém jazyce: Perceived team support as a source of work well-being
Klíčová slova: Well-being|skupina|pracovní týmy|týmové procesy|sociální podpora|pomoc
Klíčová slova anglicky: Well-being|group|organisational teams|team processes|social support|help
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ivana Šípová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 29.11.2021
Datum zadání: 29.11.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.01.2022
Datum a čas obhajoby: 01.09.2022 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 01.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Kristýna Cetkovská
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je prozkoumat vztah mezi subjektivně vnímaným stresem jednotlivců v týmu a týmovou podporou a pomocí.
Literárně přehledová část se nejdříve soustředí na vymezení pracovního well-beingu v kontextu Job Demands-Resources teorie. Další část práce je věnovaná týmovým pracovním procesům. Důraz je kladen na podporu a pomoc v týmové spolupráci jako jeden ze zdrojů duševního zdraví.

Úkolem výzkumu je porozumět vztahu mezi subjektivně vnímaným stresem a vnímanou týmovou podporou a pomocí. Hlavní výzkumná otázka zjišťuje, zda podpora a pomoc v týmu, působí jako protektivní faktor při subjektivně vnímané zátěži. Jedná se kvantitativní longitudinální výzkumný design, který pracuje se subjektivními relačními škálami. Data jsou sbíraná prostřednictvím softwaru sociomapování. v rámci mezinárodního projektu H – WORK, který byl eticky schválen. Výzkumný vzorek čítá 150 participantů, kteří jsou rozděleni do 17 týmů.
Očekávaný přínos výsledků výzkumu do psychologické teorie a praxe je porozumění, zda podpora a pomoc v týmu může působit jako protektivní faktor při subjektivně vnímaném stresu. Výsledky výzkumu spolu s literárně přehledovou částí nám mohou pomoci vysvětlit, proč je důležité věnovat pozornost zvýšení pracovního well-beingu jako protektivního faktoru duševního zdraví
Seznam odborné literatury
Bahbouh, R. (2012). Sociomapování týmů. Dar Ibn Rushd & QED GROUP.

Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2014). Job Demands-Resources Theory. Wellbeing, III, 1–28. https://doi.org/10.1002/9781118539415.wbwell019

De Angelis, M., Giusino, D., Nielsen, K., Aboagye, E., Christensen, M., Innstrand, S. T., Mazzetti, G., van den Heuvel, M., Sijbom, R. B. L., Pelzer, V., Chiesa, R., & Pietrantoni, L. (2020). H-work project: Multilevel interventions to promote mental health in smes and public workplaces. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(21), 1–23. https://doi.org/10.3390/ijerph17218035

Fabianová, I. (2020). Efekt týmového koučování využívajícího sociomapování. [Disertační práce, Univerzita Karlova]. Digitální repozitář UK. http://hdl.handle.net/20.500.11956/121357

Forsyth, D. R. (2019). Group Dynamics (7th ed.). Cengage Learning.

Langseth-Eide, B., & Vittersø, J. (2021). Ticket to ride: A longitudinal journey to health and work-attendance in the jd-r model. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(8). https://doi.org/10.3390/ijerph18084327
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK