Vnímaná týmová podpora a pomoc jako zdroj pracovního well-beingu
Název práce v češtině: | Vnímaná týmová podpora a pomoc jako zdroj pracovního well-beingu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Perceived team support as a source of work well-being |
Klíčová slova: | Well-being|skupina|pracovní týmy|týmové procesy|sociální podpora|pomoc |
Klíčová slova anglicky: | Well-being|group|organisational teams|team processes|social support|help |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Ivana Šípová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.11.2021 |
Datum zadání: | 29.11.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.01.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 01.09.2022 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Kristýna Cetkovská |
Zásady pro vypracování |
Cílem této práce je prozkoumat vztah mezi subjektivně vnímaným stresem jednotlivců v týmu a týmovou podporou a pomocí. Literárně přehledová část se nejdříve soustředí na vymezení pracovního well-beingu v kontextu Job Demands-Resources teorie. Další část práce je věnovaná týmovým pracovním procesům. Důraz je kladen na podporu a pomoc v týmové spolupráci jako jeden ze zdrojů duševního zdraví. Úkolem výzkumu je porozumět vztahu mezi subjektivně vnímaným stresem a vnímanou týmovou podporou a pomocí. Hlavní výzkumná otázka zjišťuje, zda podpora a pomoc v týmu, působí jako protektivní faktor při subjektivně vnímané zátěži. Jedná se kvantitativní longitudinální výzkumný design, který pracuje se subjektivními relačními škálami. Data jsou sbíraná prostřednictvím softwaru sociomapování. v rámci mezinárodního projektu H – WORK, který byl eticky schválen. Výzkumný vzorek čítá 150 participantů, kteří jsou rozděleni do 17 týmů. Očekávaný přínos výsledků výzkumu do psychologické teorie a praxe je porozumění, zda podpora a pomoc v týmu může působit jako protektivní faktor při subjektivně vnímaném stresu. Výsledky výzkumu spolu s literárně přehledovou částí nám mohou pomoci vysvětlit, proč je důležité věnovat pozornost zvýšení pracovního well-beingu jako protektivního faktoru duševního zdraví |
Seznam odborné literatury |
Bahbouh, R. (2012). Sociomapování týmů. Dar Ibn Rushd & QED GROUP. Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2014). Job Demands-Resources Theory. Wellbeing, III, 1–28. https://doi.org/10.1002/9781118539415.wbwell019 De Angelis, M., Giusino, D., Nielsen, K., Aboagye, E., Christensen, M., Innstrand, S. T., Mazzetti, G., van den Heuvel, M., Sijbom, R. B. L., Pelzer, V., Chiesa, R., & Pietrantoni, L. (2020). H-work project: Multilevel interventions to promote mental health in smes and public workplaces. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(21), 1–23. https://doi.org/10.3390/ijerph17218035 Fabianová, I. (2020). Efekt týmového koučování využívajícího sociomapování. [Disertační práce, Univerzita Karlova]. Digitální repozitář UK. http://hdl.handle.net/20.500.11956/121357 Forsyth, D. R. (2019). Group Dynamics (7th ed.). Cengage Learning. Langseth-Eide, B., & Vittersø, J. (2021). Ticket to ride: A longitudinal journey to health and work-attendance in the jd-r model. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(8). https://doi.org/10.3390/ijerph18084327 |