Autorita učitele v představách žáků 2. stupně základní školy
Název práce v češtině: | Autorita učitele v představách žáků 2. stupně základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | How Teachers´ Authority Appears to Lower Secondary School Students |
Klíčová slova: | autorita|učitel|výchova|vzdělávání|škola|autorita učitele |
Klíčová slova anglicky: | authority|teacher|upbringing|education|school|teacher authority |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 28.11.2021 |
Datum zadání: | 28.11.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.01.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 12.06.2023 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.06.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Zásady pro vypracování |
Teoretická část 1. Autorita 1.1 Vymezení pojmu autorita 1.2 Typy autority 1.3 Činitele ovlivňující autoritu 2. Současné vnímání autority 2.1 Potřebnost autority ve výchově a vzdělávání 2.2 Krize autority 2.3 Důsledky krize autority a možnosti jejich řešení 3. Autorita ve výchově a vzdělávání 3.1 Autorita a výchova jedince 3.2 Výchovné styly 3.3 Autorita a komunikace ve výchovném a vzdělávacím procesu 4. Autorita učitele 4.1 Typy autority učitele 4.2 Budování autority učitele 4.2.1 Vlastnosti učitele podporující vznik autority 4.3 Oslabování a ztráta autority učitele 4.4 Kompetence učitele ve vztahu k jeho autoritě 4.5 Vliv autority učitele na kázeň žáků 5. Role autority ve vývoji dítěte 5.1 Aspekty budování vztahu dítěte k autoritám 5.2 Znaky problémů s respektováním autority v chování dítěte 5.3 Přístup k dítěti podporující respekt autority Praktická část Kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření zkoumajícího názor žáků 2. stupně ZŠ na autoritu učitele. Výzkum bude realizován osobní distribucí dotazníků do tříd 2. stupně základních škol, případně v závislosti na aktuální situaci on-line. |
Seznam odborné literatury |
BAUMAN, Z. Úvahy o postmoderní době. Praha: Slon, 2002. ISBN 80-86429-11-3. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. KOLÁŘ, Z.; ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1541-4. KOPECKÝ, M. Filosofie výchovy. Praha: MOWSHE, 2007. ISBN 978-80-239-9001-0. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7. MUSIL, J. Pedagogická psychologie. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2005. ISBN 80-7318-291-2. PALOUŠ, R. Paradoxy výchovy. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1650-6. PATOČKA, J. Filosofie výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1997. ISBN 0862-4461. PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-474-8. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 2. přeprac. a aktual. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4. STROUHAL, M. Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4212-0. VALIŠOVÁ, A. (ed.) Autorita ve výchově: vzestup, pád, nebo pomalý návrat. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-857-3. VALIŠOVÁ, A. (ed.) Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha: ISV, 2005. ISBN 80-86642-43-7. VALIŠOVÁ, A. et al. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998, ISBN 80-7184-624-4. VALIŠOVÁ, A. Asertivita v prostředí rodiny a školy. Praha: ISV, 2002. ISBN 80-86642-03-8. |