,,Žijeme školou?"- obraz školy a školáka v literatuře pro děti u V. Steklače
Název práce v češtině: | ,,Žijeme školou?"- obraz školy a školáka v literatuře pro děti u V. Steklače |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | "School, the center of our life"- depiction of a school and a student in children´s literature by V Steklač |
Klíčová slova: | Vojtěch Steklač|Škola|Žák|Pedagogika|Rozbor díla|Učitel |
Klíčová slova anglicky: | Vojtěch Steklač|School|Student|Pedagogy|Book analysis|Teacher |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | prof. doc. PhDr. et PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D. et Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 28.11.2021 |
Datum zadání: | 28.11.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 27.07.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zaměřuje na pana Vojtěcha Steklače a na pedagogicko-psychologický rozbor jeho děl. V úvodní části je představen autor a jeho dílo. Následně je proveden rozbor knih o Boříkovi a jeho dobrodružstvích. V této části je provedeny rozbor jazykové stránky díla, dále pak popis hlavních hrdinů, jejich pedagogů a pedagogických situací. Na závěr jsou uvedeny návrhy, jak lze knihy využívat při práci s dětmi. Cílem této práce je seznámit čtenáře blíže s autorem a jeho dílem a zároveň otevřít cestu pro další práci s jeho knihami.
This bachelor thesis focuses on Mr. Vojtěch Steklač and makes a pedagogic and psychological analysis of his works. The first section briefly introduces the author and his works. Next, I analyse the series of books about Bořík and his adventures. I comment on the linguistic aspects of the works and analyse the pedagogic environments that the main characters find themselves in. To finish off, I make several suggestions about how these books could be used in teaching. The goal of this work is to familiarise the reader with this author and hence to enable him to work with his books. |
Seznam odborné literatury |
ŠEĎOVÁ, Klára. Humor ve škole. Komenský: časopis pro učitele základní školy. Olomouc: Jan Havelka, 1873-, 138(3), 15-19. ISSN 0323-0449.
ŠEĎOVÁ, Klára. Humor ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 2013. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, č. 412,. ISBN 978-80-210-6205-4. MORKES, František. Humor ve škole a o škole. Rodina a škola [cze]. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 2008, 2008, 55(8), 28-29. ISSN 0035-7766. MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3. HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3704-1. CHALOUPKA, Otakar. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. Praha: Nakladatelství Albatros, 1985. ISBN 13-783-85(váz.). HUTAŘOVÁ, Ivana a Marie HANZOVÁ. Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání - nakladatelství TAURIS, 2003. ISBN 80-211-0461-9. HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. Studium (Portál). ISBN 80-7178-154-1. STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-638-4. HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4674-6. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-12-84-0. HRABAL, Vladimír. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2002. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0319-5. ČÁP, Jan. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8463-X. BLATNÝ, Marek (ed.). Psychologie celoživotního vývoje. Prague: Charles University in Prague, Karolinum Press, 2016. ISBN 9788024634623. DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. 2. opr. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-717-8251-3. DRAPELA, J. V. a Vladimír HRABAL. Vybrané poradenské směry : teorie a strategie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1995. 81 s. ISBN 8071840114. PIŤHA, Petr. Obraz učitele v zrcadle času. Moderní vyučování: časopis pro nové programy v českém základním školství. Praha: Portál, 2001, 7(2), 12-13. ISSN 1211-6858. CAIS, Milan. Vojtěch Steklač alias Bořík a spol. Rudé právo. 1995, 5(60), 14. ISSN 0032-6569. |