Analýza užití předložek s časovým významem na základě žákovských korpusů češtiny
Název práce v češtině: | Analýza užití předložek s časovým významem na základě žákovských korpusů češtiny |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Analysis of the use of time prepositions based on the Czech learner corpora |
Klíčová slova: | čeština jako cizí jazyk|mluvnice|předložka|chybová analýza|žákovský korpus CzeSL|Merlin |
Klíčová slova anglicky: | Czech as a foreign language|grammar|prepositions|error analysis|learner corpus CzeSL|Merlin |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav bohemistických studií (21-UBS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Svatava Škodová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.11.2021 |
Datum zadání: | 23.11.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.06.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.08.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Anotace:
Bakalářská práce se zaměřuje na analýzu užití předložek s časovým významem nerodilými mluvčími češtiny v písemných textech. Východiskem práce je poznatek, že užívání předložek je pro nerodilé mluvčí velmi obtížné i na vysoké úrovni pokročilosti. V teoretické části nastíníme systém předložek v současné češtině, tak jak jej popisují české gramatiky, ale i jak je reflektován v teoretických pracích z oblasti výuky předložek pro nerodilé mluvčí češtiny. Teoretické práce popisující metodické obtíže při výuce předložek v rámci češtiny jako cizího jazyka vycházejí z osobních zkušeností autorů s výukou. Na základě materiálu žákovských korpusů CzeSL a Merlin provedeme analýzu užití předložek, abychom potvrdili/vyvrátili obtíže v jejich užití, obsažené v teoretických pracích. Cílem bakalářské práce je kvantitativně zmapovat užívání předložek nerodilými mluvčími v písemných pracích. Zásady pro vypracování: 1) Část teoretická ‒ prostudovat systém předložek v současné češtině včetně teoretických základů jejich užívání ve výuce češtiny jako cizího jazyka. 2) Provést frekvenční analýzu užití předložek s časovým významem v žákovském korpusu CzeSL a Merlin. V analýze se zaměřit na frekvenci užití jednotlivých předložek i na analýzu chybovou. 3) Popsat užívání předložek nerodilými mluvčími s ohledem na deklarovanou úroveň zvládnutí češtiny; s ohledem na první jazyk respondentů. 4) Formulovat závěry bakalářské práce. |
Seznam odborné literatury |
Čechová, M. a kol. (2011): Čeština – řeč a jazyk. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Karlík, P. – Nekula, M. – Rusínová, Z. a kol. (1995): Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. Hrdlička, M. (2000): Předložky ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum. Hrdlička, M. (2009): Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum. Hrdlička, M. (2019): Kapitoly o češtině jako jazyku nemateřském. Praha: Karolinum. Další odborná literatura bude doplněna v průběhu vypracování bakalářské práce. |