Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Dopad manipulace melodie řeči na hodnocení důvěryhodnosti volebních kandidátů
Název práce v češtině: Dopad manipulace melodie řeči na hodnocení důvěryhodnosti volebních kandidátů
Název v anglickém jazyce: Effect of pitch manipulation on the evaluation of credibility in political candidates
Klíčová slova: melodie|percepce|volby
Klíčová slova anglicky: pitch|perception|voting
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Fonetický ústav (21-FU)
Vedoucí / školitel: Mgr. Pavel Šturm, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.11.2021
Datum zadání: 23.11.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.11.2021
Datum a čas obhajoby: 22.06.2023 13:30
Datum odevzdání elektronické podoby:29.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 22.06.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Radek Skarnitzl, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
- prostudovat literaturu o vnímání hlasu, zejména percepčním dopadu odlišností v základní frekvenci a kvalitě hlasu, mj. ve vztahu k volebnímu procesu
- z nahrávek televizních debat vybrat 12 méně známých mluvčích (cílové položky) a doplnit je dalšími 12 hlasy (výplňové položky)
- provést akustickou analýzu, segmentaci hlásek
- na cílových položkách provést manipulaci F0 (snížení a zvýšení)
- sestavit percepční test s ratingovou škálou, administrovat alespoň 30 posluchačům
- výsledky analyzovat, statisticky zpracovat, vyvodit závěry o vnitřní a vnější konzistenci v hodnocení důvěryhodnosti
Seznam odborné literatury
Babel, M., McGuire, G., & King, J. (2014). Towards a more nuanced view of vocal attractiveness. PLoS ONE, 9(2). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0088616
Burkley, M. (n.d.). Why deep-voiced politicians get more votes | Psychology Today. Psychology Today. Retrieved November 15, 2021, from .
Feinberg, D. R., DeBruine, L. M., Jones, B. C., & Perrett, D. I. (2008). The role of femininity and averageness of voice pitch in aesthetic judgments of women’s voices. Perception, 37(4), 615–623.
Fraccaro, P. J., Jones, B. C., Vukovic, J., Smith, F. G., Watkins, C. D., Feinberg, D. R., Little, A. C., & Debruine, L. M. (2011). Experimental evidence that women speak in a higher voice pitch to men they find attractive. Journal of Evolutionary Psychology, 9(1), 57–67.
Fraccaro, P. J., O’Connor, J. J. M., Re, D. E., Jones, B. C., DeBruine, L. M., & Feinberg, D. R. (2013). Faking it: Deliberately altered voice pitch and vocal attractiveness. Animal Behaviour, 85(1), 127–136.
Klofstad, C. A. (2015). Candidate voice pitch influences election outcomes. Political Psychology, 37(5), 725–738. https://doi.org/10.1111/pops.12280
Klofstad, C. A., & Anderson, R. C. (2018). Voice pitch predicts electability, but does not signal leadership ability. Evolution and Human Behavior, 39(3), 349–354. https://doi.org/10.1016/j.evolhumbehav.2018.02.007
Klofstad, C. A., Anderson, R. C., & Nowicki, S. (2015). Perceptions of competence, strength, and age influence voters to select leaders with lower-pitched voices. PLOS ONE, 10(8). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0133779
Klofstad, C. A., Anderson, R. C., & Peters, S. (2011). Sounds like a winner: Voice pitch influences perception of Leadership Capacity. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.1954756
O’Connor, J. J. M., Fraccaro, P. J., & Feinberg, D. R. (2012). The influence of male voice pitch on women’s perceptions of relationship investment. Journal of Evolutionary Psychology, 10(1), 1–13.
Pisanski, K., Fraccaro, P. J., Tigue, C. C., O’Connor, J. J., & Feinberg, D. R. (2014). Return to Oz: Voice pitch facilitates assessments of men’s body size. Journal of Experimental Psychology Human Perception & Performance, 40(4), 1316–1331.
Tigue, C. C., Borak, D. J., O'Connor, J. J. M., Schandl, C., & Feinberg, D. R. (2012). Voice pitch influences voting behavior. Evolution and Human Behavior, 33(3), 210–216. https://doi.org/10.1016/j.evolhumbehav.2011.09.004
Zuckerman, M., & Miyake, K. (1993). The attractive voice: What makes it so? Journal of Nonverbal Behavior, 17(2), 119–135. https://doi.org/10.1007/bf01001960
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK