Problematika českých Neslyšících očima mediků a lékařů
Název práce v češtině: | Problematika českých Neslyšících očima mediků a lékařů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The issues of Czech Deaf through the eyes of medics and doctors |
Klíčová slova: | Neslyšící|komunikace neslyšících|kultura neslyšících|znakový jazyk|surdopedie|lékař|medik|student |
Klíčová slova anglicky: | Deaf|communication of deaf|deaf culture|sign language|deaf education|doctor|medical student|student |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav jazyků a komunikace neslyšících (21-UJKN) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Radka Nováková |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.11.2021 |
Datum zadání: | 23.11.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.11.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2023 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Jana Heřmanová, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Jakub Jehlička, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je zmapovat v českém prostředí povědomí o problematice N/neslyšících – a obecněji Deaf Studies – z pohledu studentů medicíny, mladých lékařů a lékařů s praxí – obé v oblasti ORL a foniatrie. Ve výzkumné sondě se diplomantka zaměří jak na jejich faktické znalosti a osobní zkušenosti, tak na jejich postoje. Zjištění z výzkumné sondy vzešlé zasadí do kontextu našeho systému pregraduálního a postgraduálního vzdělávání lékařů, konkrétně lékařů působících v oboru ORL a foniatrie, tj. lékařů, kteří se ve své práci každodenně setkávají s klienty se sluchovým postižením a nejednou svými doporučeními či dokonce rozhodnutími významně ovlivňují jejich život, vzdělávání a kariéru. Postup práce: 1. Studium relevantní české i zahraniční odborné literatury. 2. Sběr materiálů formou dotazníku a rozhovorů: alespoň tři participanti z každé skupiny: (1) studenti medicíny, (2) mladí lékaři (s praxí méně než 5 let) a (3) lékaři s praxí 5let a více. 3. Analýza získaného materiálů, výstupy. 4. Usouvztažnění poznatků z literatury a výstupů výzkumného šetření, včetně porovnání situace u nás a v zahraničí. Diskuse, závěry. |
Seznam odborné literatury |
ABOU-ABDALLAH, Michel & LAMYMAN, Abigail. Exploring communication difficulties with deaf patients. Clinical Medicine Journal. Jul 2021, 21 (4), s. 380- 383. BAILEY, Nicole; KAARTO, Patricia; BURKEY, Kaarto et al. Evaluation of an American Sign Language co-curricular training for pharmacy students, Currents in Pharmacy Teaching and Learning, Vol. 13, Issue 1, 2021, s. 68-72. BARNETT Stefen. Communication with deaf and hard-of-hearing people: a guide for medical education. Acad Med 2002 Jul;77(7), s. 694-700. BOUKALOVÁ, Naděžda. Zkušenosti sester s neslyšícími pacienty a zásady správné komunikace s neslyšícími ve zdravotnickém zařízení. Univerzita Karlova, 3. lékařská fakulta, 2010. HONZÁK, Radkin. Komunikační pasti v medicíně: praktický manuál komunikace lékaře s pacientem. 2., dopl. vyd. Praha: Galén, 1999. GILMORE, Michelle; STURGEON, Anna; THOMSON, Clare et al. Changing medical students’ attitudes to and knowledge of deafness: a mixed methods study. BMC Medical Education Vol. 19, Article number: 227, 2019. LANE, Harlane. Pod maskou benevolence: zneschopňování neslyšící komunity. Praha: Karolinum, 2013. LOCK, Elizabeth. A Workshop for Medical Students on Deafness and Hearing Impairments. Academic Medicine: December 2003, Vol. 78, Issue 12, s. 1229-1234. MIHALČIKOVÁ, Petra. Komunikace lékaře s pacientem - zdravotníkem. Bakalářská práce. Univerzita Karlova. Lékařská fakulta v Hradci Králové, 2008. SMAŽÍKOVÁ, Jana. Komunikace s pacientem s postižením sluchu v zubní ordinaci. Bakalářská práce. Univerzita Karlova. 3. lékařská fakulta, 2015. |