Súfitský odkaz Ahmada Jasavího a jeho současná interpretace a instrumentalizace v Kazachstánu
Název práce v češtině: | Súfitský odkaz Ahmada Jasavího a jeho současná interpretace a instrumentalizace v Kazachstánu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Sufi legacy of Ahmad Jasawi and its interpretation and instrumentalisation in today’s Kazakhstan |
Klíčová slova: | Súfismus|Kazachstán|Ahmad Jasaví|instrumentalisation |
Klíčová slova anglicky: | Sufism|Kazakhstan|Ahmad Jasawi|Instrumentalisation |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra Blízkého východu (21-KBV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Pavel Ťupek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.11.2021 |
Datum zadání: | 22.11.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 30.11.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2022 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.08.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Ľubomír Novák, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zaměří na oblast dnešního Kazachstánu, ve kterém se po získání nezávislosti hledaly prostředky pro znovuutváření národní identity Kazachů. Jedním z takových prostředků se stala osobnost chodži Ahmada Jasavího. Ten je znám především jako súfitský turkický mistr a učenec, jemuž se přičítá zásluha za rozšíření islámu ve Střední Asii ve 12. století. Bakalantka se zaměří na analýzu diskurzu toho, jak byl jeho odkaz interpretován v kazašské politice a kultuře po rozpadu SSSR. |
Seznam odborné literatury |
Bibliografie Basilov, Vladimir Nikolaevich. Kulʹt svi︠jatych v Islame. Moskva: Myslʹ, 1970. De Zorzi, Giovanni. “From Popular Tradition to Pop Diffusion.” Turkic Soundscapes, 2018, 59–73. https://doi.org/10.4324/9781315161655-4. Deweese, D. “Islam and the Legacy of Sovietology: A Review Essay on Yaacov Ro'i's Islam in the Soviet Union.” Journal of Islamic Studies 13, no. 3 (September 1, 2002): 298–330. https://doi.org/10.1093/jis/13.3.298. DeWeese, Devin, and Jo-Ann Gross. Sufism in Central Asia: New Perspectives on Sufi Traditions, 15th-21st Centuries. 25. Vol. 25. Handbook of Oriental Studies. Section 8 Uralic & Central Asian Studies. Leiden: Brill, 2018. DeWeese, Devin. “Re-Envisioning the History of Sufi Communities in Central Asia: Continuity and Adaptation in Sources and Social Frameworks, 16th–20th Centuries.” Sufism in Central Asia, July 9, 2018, 21–74. https://doi.org/10.1163/9789004373075_003. DeWeese, Devin. “Shamanization in Central Asia.” Journal of the Economic and Social History of the Orient 57, no. 3 (January 20, 2014): 326–63. https://doi.org/10.1163/15685209-12341351. DeWeese, Devin. “The Politics of Sacred Lineages in 19th-Century Central Asia: Descent Groups Linked to Khwaja Ahmad Yasavi in Shrine Documents and Genealogical Charters.” International Journal of Middle East Studies 31, no. 4 (1999): 507–30. https://doi.org/10.1017/s002074380005707x. Kharitonova, V. I. Izbranniki Duchov-Izbravšie Duchov: Traditsonnoe Šamanstvo i Neošamanizm. Pamjati V. N. Basilova (1937-1998). Moskva: Institut ėtnologii i antropologii im. Miklukho-Maklai︠a︡ RAN, 2012. Knysh, Alexander D. Sufism: A New History of Islamic Mysticism. Princeton: Princeton University Press, 2019. Knysh, Alexander D., and Brilëv D. V. Sufizm i Musul’Manskaja Duchovnaja Tradicija : Teksty, Instituty, Idei i Interpretacii = Sufism and the Muslim Spiritual Tradition : Texts, Institutions, Ideas and Interpretation. Sankt-Peterburg: Peterburgskoe vostokovedenie, 2015. Pasilov, B., and A. Ashirov. “Revival of Sufi Traditions in Modern Central Asia: Jahri Zikr and Its Ethnological Features.” Oriente Moderno 87, no. 1 (2007): 163–75. https://doi.org/10.1163/22138617-08701012. Zarcone, Thierry, and Angela Hobart. Shamanism and Islam: Sufism, Healing Rituals and Spirits in the Muslim World. London: I.B. Tauris, 2017. |